Decyzja wykonawcza 2018/85 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 określającą środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/85
z dnia 18 stycznia 2018 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 określającą środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 92)

(Dz.U.UE L z dnia 20 stycznia 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2000/29/WE ustanowiono środki ochronne przed wprowadzaniem do Unii organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się w Unii.

(2) W części A sekcja I pkt 16 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE przewidziano szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii i przemieszczania na jej terytorium owoców Citrus L., Fortunella Swingle i Poncirus Raf. oraz ich hybryd.

(3) Dyrektywą wykonawczą Komisji (UE) 2017/1279 2  do części A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE wprowadzono pkt 16.4 lit. e). W punkcie tym ustanowiono środki ochronne przed organizmem szkodliwym Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa w odniesieniu do owoców Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. i ich hybryd, z wyjątkiem owoców Citrus aurantium L. i Citrus latifolia Tanaka (zwanych dalej "określonymi owocami") przeznaczonych do przetwórstwa przemysłowego.

(4) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/715 3  ustanowiono środki w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa, mające zastosowanie do określonych owoców, jeśli pochodzą one z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju.

(5) Określone owoce pochodzące z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, przeznaczone wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok, należy nadal wprowadzać do Unii i przemieszczać na jej terytorium zgodnie ze szczególnymi wymogami ustanowionymi w rozdziale III decyzji wykonawczej (UE) 2016/715 oraz na zasadzie odstępstwa od części A sekcja I pkt 16.4 lit. e) w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE. Jest to niezbędne, aby zapewnić nieprzerwaną ochronę fitosanitarną terytorium Unii przed wprowadzeniem Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa na określonych owocach pochodzących ze wspomnianych państw trzecich.

(6) Dyrektywą wykonawczą (UE) 2017/1279 do części A sekcja I w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE wprowadzono pkt 16.6. Przepisy tego punktu określają środki ochronne przed Thaumatotibia leucotreta (Meyrick) w odniesieniu do owoców niektórych gatunków Citrus L. pochodzących z kontynentu afrykańskiego. Aby zapewnić ochronę fitosanitarną terytorium Unii przed wprowadzeniem organizmu szkodliwego Thaumatotibia leucotreta (Meyrick), decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 należy stosować, nie naruszając tych przepisów.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/715.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2016/715

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/715 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ust. 1 niniejszego artykułu stosuje się, nie naruszając wymogów ustanowionych w części A sekcja I pkt 16.1, 16.2, 16.3, 16.5 i 16.6 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.";

2)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Wprowadzanie do Unii oraz przemieszczanie w Unii określonych owoców przeznaczonych wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok

1. Na zasadzie odstępstwa od przepisów części A sekcja I pkt 16.4 lit. e) w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE określone owoce pochodzące z Argentyny, Brazylii, Republiki Południowej Afryki i Urugwaju, przeznaczone wyłącznie do przemysłowego przetworzenia na sok, są wprowadzane do Unii i przemieszczane na jej terytorium zgodnie z art. 9-17 niniejszej decyzji.

2. Ust. 1 niniejszego artykułu stosuje się, nie naruszając wymogów ustanowionych w części A sekcja I pkt 16.1, 16.2, 16.3, 16.5 i 16.6 w załączniku IV do dyrektywy 2000/29/WE.".

Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dyrektywa wykonawcza Komisji (UE) 2017/1279 z dnia 14 lipca 2017 r. zmieniająca załączniki I do V do dyrektywy Rady 2000/29/WE w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 184 z 15.7.2017, s. 33).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/715 z dnia 11 maja 2016 r. określająca środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa (Dz.U. L 125 z 13.5.2016, s. 16).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.16.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/85 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/715 określającą środki w odniesieniu do niektórych owoców pochodzących z niektórych państw trzecich w celu zapobieżenia wprowadzeniu do Unii i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium organizmu szkodliwego Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa
Data aktu: 18/01/2018
Data ogłoszenia: 20/01/2018
Data wejścia w życie: 20/01/2018