a także mając na uwadze, co następuje:(1) Regulaminy EKG ONZ, które stosuje się obowiązkowo, określone w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/208 2 , są często uaktualniane. W tym względzie wykaz należy uzupełnić notą wyjaśniającą, że producenci mogą korzystać z późniejszych suplementów do obowiązujących serii poprawek do tych regulaminów EKG ONZ, nawet jeżeli nie są one publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(2) Należy poprawić pewne błędy redakcyjne w wykazie regulaminów EKG ONZ określonym w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208.
(3) Poprawki redakcyjne do załącznika IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208 oraz dokładne odniesienia do kategorii pojazdów, do których zastosowanie ma ten załącznik, są niezbędne dla właściwego wykonywania przepisów przez władze krajowe.
(4) Wymogi dotyczące układów kierowniczych, określone w załączniku V do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208, należy dostosować do postępu technicznego zgodnie z normą ISO 10998:2008 oraz do wymogów określonych w regulaminie EKG ONZ nr 79, który znajduje się w wykazie zamieszczonym w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208.
(5) Nowoczesne pojazdy rolnicze i leśne są narażone na sygnały elektromagnetyczne o częstotliwości sięgającej 2 000 MHz. W związku z tym załącznik XV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208 powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia odpowiednich zakresów częstotliwości do badań i dostosowania do regulaminu EKG ONZ nr 10, który zawiera takie wymogi dotyczące badań i jest stosowany alternatywnie do wymogów określonych w załączniku XV.
(6) Nowoczesne techniki rolnicze wymagają stosowania szerszych opon, aby uniknąć zagęszczania gleby, a także stosowania większych narzędzi. W związku z tym wymogi dotyczące wymiarów i mas przyczep określone w załączniku XXI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208 należy dostosować w odniesieniu do szerokości pojazdu do zezwoleń już obowiązujących w szeregu państw członkowskich.
(7) Dostosowanie wymogów w zakresie wymiarów wiąże się z potrzebą dostosowania niektórych wymogów określonych w załącznikach do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208, a mianowicie w załączniku VII dotyczącym pola widzenia i wycieraczek szyb przednich, załączniku XII dotyczącym instalacji urządzeń oświetleniowych, załączniku XIV dotyczącym elementów zewnętrznych pojazdu i jego akcesoriów, załączniku XXVI dotyczącym tylnych konstrukcji ochronnych, załączniku XXVII dotyczącym zabezpieczeń bocznych oraz załączniku XXVIII dotyczącym skrzyń ładunkowych, ponieważ zawarte w nich przepisy zależą bezpośrednio od dopuszczalnej szerokości.
(8) Ocenia się, że można znacznie zmniejszyć liczbę wypadków śmiertelnych przez zwiększenie widoczności pojazdów rolniczych i leśnych, dostosowując wymogi dotyczące odpowiednich wzmocnionych instalacji oświetleniowych w załączniku XII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208.
(9) W celu umożliwienia prawidłowego stosowania wymogów dotyczących przeprowadzenia badań określonych w załączniku XXXIV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208 konieczna jest aktualizacja określonego wzoru matematycznego odnoszącego się do takich badań.
(10) W celu zapewnienia ochrony bezpieczeństwa drogowego w odniesieniu do przyczep i wymiennych urządzeń ciągniętych, do których ma zastosowanie rozporządzenie (UE) nr 167/2013, wymogi dotyczące sprzęgów mechanicznych w załączniku XXXIV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208 należy dostosować w taki sposób, aby umożliwić wykorzystanie 3-punktowych sprzęgów mechanicznych i wprowadzić ulepszone specyfikacje dla sprzęgów mechanicznych w pojazdach ciągniętych, ciągnących inne pojazdy.
(11) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2015/208.
(12) Biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie zawiera szereg poprawek do rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208, powinno ono wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: