Decyzja 2018/59 zmieniająca decyzję Komisji 2009/300/WE w odniesieniu do treści i okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania unijnego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/59
z dnia 11 stycznia 2018 r.
zmieniająca decyzję Komisji 2009/300/WE w odniesieniu do treści i okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania unijnego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 6)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2 i 3,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji Komisji 2009/300/WE 2  ustanowiono szczególne kryteria ekologiczne i wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dotyczące grupy produktów "odbiorniki telewizyjne".

(2) Ważność obecnie obowiązujących kryteriów ekologicznych oraz związanych z nimi wymogów dotyczących oceny i weryfikacji, określonych w decyzji 2009/300/WE wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r.

(3) Pierwsze kryterium określone w decyzji 2009/300/WE, dotyczące oszczędności energii, opiera się na istniejących wymogach dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej dla odbiorników telewizyjnych ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 642/2009 3 . W związku z tym oznakowanie ekologiczne UE przyznawane jest obecnie odbiornikom telewizyjnym, które są oznakowane klasą B systemu etykiet efektywności energetycznej dla odbiorników telewizyjnych ustanowionego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1062/2010 4  ("system etykietowania energetycznego"). Niemniej klasa efektywności energetycznej B nie jest najbardziej efektywną klasą produktów sprzedawanych na rynku w Unii. Należy zatem zaktualizować pierwsze kryterium w decyzji 2009/300/WE w celu zapewnienia przyznawania oznakowania ekologicznego UE efektywnym energetycznie produktom.

(4) Zgłoszono również wniosek dotyczący zastąpienia obowiązujących wymogów dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej dla odbiorników telewizyjnych nowym zestawem wymogów najpóźniej w 2019 r. 5 , ale wniosek ten nie został jeszcze przyjęty. W oczekiwaniu na przyjęcie tego wniosku, należy zmienić kryterium "oszczędność energii" w decyzji 2009/300/WE tak, aby odnosiło się do wyższych klas efektywności energetycznej w obecnej wersji systemu etykietowania energetycznego.

(5) Przeprowadzono ocenę, która potwierdziła znaczenie i stosowność proponowanej zmiany kryterium "oszczędność energii", a także potwierdziła znaczenie i stosowność wszystkich pozostałych obowiązujących kryteriów ekologicznych dla odbiorników telewizyjnych i związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji ustanowionych w decyzji 2009/300/WE. Po przyjęciu proponowanych nowych wymogów dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów przewiduje się przeprowadzenie przeglądu oznakowania ekologicznego.

(6) Z powodów przedstawionych w motywach 4 i 5 oraz aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na przegląd obecnych ekologicznych kryteriów po przyjęciu proponowanych nowych wymogów dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej, okres obowiązywania obecnych kryteriów i związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji, zmienionych niniejszą decyzją, należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2019 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/300/WE.

(8) W odniesieniu do wniosków i pozwoleń objętych kryteriami określonymi w decyzji 2009/300/WE należy przyznać okres przejściowy, tak by dać wnioskodawcom i posiadaczom pozwoleń wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmiany kryterium "oszczędność energii".

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Artykuł 3 decyzji 2009/300/WE otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów »odbiorniki telewizyjne« oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2019 r.".

Artykuł  2

W załączniku do decyzji 2009/300/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  3
1. 
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE produktów należących do grupy produktów "odbiorniki telewizyjne" złożone przed datą przyjęcia niniejszej decyzji podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2009/300/WE w wersji obowiązującej w dniu poprzedzającym datę przyjęcia niniejszej decyzji ("stara wersja decyzji 2009/300/WE").
2. 
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE produktów należących do grupy produktów "odbiorniki telewizyjne" złożone w ciągu jednego miesiąca od daty przyjęcia niniejszej decyzji mogą opierać się albo na kryteriach określonych w starej wersji decyzji 2009/300/WE albo na kryteriach określonych w tej decyzji w wersji zmienionej niniejszą decyzją.
3. 
Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane zgodnie z kryteriami określonymi w starej wersji decyzji 2009/300/WE mogą być stosowane przez 6 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji 2009/300/WE w kryterium 1 (oszczędność energii) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w lit. b) (Maksymalne zużycie energii), wyrażenie "≤ 200 W" zastępuje się wyrażeniem "≤ 100 W";
2)
wszystkie cztery akapity w lit. c) (Energooszczędność) zastępuje się tekstem:

"Odbiornik telewizyjny musi spełniać warunki dotyczące współczynnika efektywności energetycznej, określone w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2010 * dla klasy efektywności energetycznej określonej w niżej opisany sposób lub bardziej efektywnej klasy efektywności energetycznej:

(i) klasa efektywności energetycznej A dla urządzeń o widzialnej przekątnej ekranu ≤ 90 cm (lub 35,4 cala);

(ii) klasa efektywności energetycznej A+ (A dla UHD) dla urządzeń o widzialnej przekątnej ekranu > 90 cm (lub 35,4 cala) i < 120 cm (47,2 cala);

(iii) klasa efektywności energetycznej A++ (A+ dla UHD) dla urządzeń o widzialnej przekątnej ekranu ≥ 120 cm (47,2 cala).

W tym punkcie "UHD" oznacza znormalizowaną * Ultra High Definition z dwiema rozdzielczościami: 3 840 × 2 160 pikseli (UHD-4K) lub 7 680 × 4 320 pikseli (UHD-8K).

3)
w sekcji rozpoczynającej się od "Ocena i weryfikacja (lit. a) do c)):"
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badań danego modelu telewizora obejmujące badanie przeprowadzone zgodnie z normą EN 50564 potwierdzające spełnienie warunków określonych w lit. a) oraz z badań przeprowadzonych z zastosowaniem procedur i metod pomiaru, o których mowa w ust. 1 i 2 załącznika VII do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1062/2010 potwierdzające spełnienie warunków określonych w lit. b) i c). W sprawozdaniu należy ponadto podać klasę efektywności energetycznej i widzialną przekątną ekranu.";

b)
skreśla się akapit trzeci.
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2009/300/WE z dnia 12 marca 2009 r. ustalająca zrewidowane ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym (Dz.U. L 82 z 28.3.2009, s. 3).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz.U. L 191 z 23.7.2009, s. 42).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów (Dz.U. L 314 z 30.11.2010, s. 64).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów (Dz.U. L 314 z 30.11.2010, s. 64).
**) Zalecenie Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU-R) BT.2020.";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.10.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/59 zmieniająca decyzję Komisji 2009/300/WE w odniesieniu do treści i okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania unijnego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym
Data aktu: 11/01/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2018
Data wejścia w życie: 13/01/2018