Rozporządzenie delegowane 2017/686 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/686
z dnia 1 lutego 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 2  stanowi, że wartości graniczne emisji określone jako etap IIIB dla silników Diesla o mocy 56-130 kW obowiązują do dnia 30 września 2016 r. w przypadku homologacji typu ciągników rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2 wyposażonych w takie silniki oraz do dnia 30 września 2017 r. w przypadku wprowadzania takich ciągników do obrotu. Etap IV, który przewiduje bardziej rygorystyczne wartości graniczne emisji niż etap IIIB, miał obowiązywać od dnia 1 października 2016 r. w przypadku homologacji typu takich silników i wyposażonych w nie ciągników o wąskim rozstawie kół oraz od dnia 1 października 2017 r. w przypadku wprowadzania takich silników do obrotu.

(2) Aby prawodawstwo Unii nie wprowadzało wymogów technicznych, których jeszcze nie można spełnić, oraz aby zapobiec sytuacjom, w których ciągników rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2 wyposażonych w silniki o mocy 56-130 kW nie można by już objąć homologacją typu, wprowadzać do obrotu ani dopuszczać, należy przewidzieć roczny okres przejściowy. W tym okresie ciągniki, które spełniają wartości graniczne emisji etapu IIIB, nadal można będzie objąć homologacją typu, wprowadzać do obrotu i dopuszczać.

(3) Aby umożliwić sektorowi sprawne przejście na stosowanie kolejnych etapów wartości granicznych emisji (IV i V) dla ciągników rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2 wyposażonych w silniki o mocy 56-130 kW, należy dostosować warunki stosowania w ich przypadku formuły elastycznej i zezwolić na wyższy odsetek na etapie IV.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96.

(5) Rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96 jest już stosowane, natomiast zmiany do niego, zapewniające sprawne przejście na stosowanie etapu IV do ciągników kategorii T2, T4.1 i C2, są możliwe i obowiązkowe po dacie stosowania tego etapu (30 września 2016 r.) w przypadku takich ciągników, w związku ze zmianą rozporządzenia (UE) nr 167/2013 wprowadzoną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 3  Niniejsze rozporządzenie powinno zatem bezzwłocznie wejść w życie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/96 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 11 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Do celów homologacji typu i wprowadzania do obrotu:

a) terminy określone w art. 9 ust. 3c i 3d dyrektywy 97/68/WE zostają odroczone o 4 lata w odniesieniu do pojazdów rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2, zdefiniowanych w art. 4 ust. 3, 6 i 9 rozporządzenia (UE) nr 167/2013;

b) terminy określone w art. 9 ust. 4a dyrektywy 97/68/WE zostają odroczone o 3 lata w odniesieniu do pojazdów rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2, zdefiniowanych w art. 4 ust. 3, 6 i 9 rozporządzenia (UE) nr 167/2013;

c) klauzule przejściowe i klauzule wyłączenia określone w art. 9 ust. 4a i art. 10 ust. 5 dyrektywy 97/68/WE oraz w art. 39 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 zostają również odroczone o 3 lata w odniesieniu do pojazdów rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2, zdefiniowanych w art. 4 ust. 3, 6 i 9 rozporządzenia (UE) nr 167/2013.";

2)
w załączniku V ppkt 1.1.1 otrzymuje brzmienie:

"1.1.1. Liczba pojazdów rolniczych i leśnych wprowadzanych do obrotu według formuły elastycznej nie może, dla żadnej kategorii silników, przekroczyć 20 % rocznej liczby pojazdów wprowadzonych do obrotu przez danego producenta, wyposażonych w silnik w odnośnym przedziale mocy (obliczonej jako średnia wartość sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat na rynku unijnym). Niezależnie od zdania pierwszego niniejszego podpunktu, wyłącznie w przypadku ciągników kategorii T2, T4.1 i C2 liczba pojazdów wprowadzanych do obrotu według formuły elastycznej etapu IV nie może, dla żadnego przedziału mocy silników, przekroczyć 150 % rocznej liczby pojazdów wprowadzonych do obrotu przez danego producenta, wyposażonych w silnik w odnośnym przedziale mocy (obliczonej jako średnia wartość sprzedaży w ciągu ostatnich pięciu lat na rynku unijnym). Jeżeli producent pojazdów wprowadzał do obrotu pojazdy rolnicze i leśne na rynku unijnym przez okres krótszy niż pięć lat, wspomniana średnia wartość jest obliczana dla okresu, w którym producent pojazdów wprowadzał do obrotu pojazdy rolnicze i leśne na rynku unijnym.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2017 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 z dnia 1 października 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 16 z 23.1.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (Dz.U. L 252 z 16.9.2016, s. 53).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.99.16

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/686 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96 w odniesieniu do wymogów dotyczących efektywności środowiskowej i osiągów jednostki napędowej pojazdów rolniczych i leśnych
Data aktu: 01/02/2017
Data ogłoszenia: 12/04/2017
Data wejścia w życie: 15/04/2017