Rozporządzenie delegowane 2017/572 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/572
z dnia 2 czerwca 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu obniżenia kosztów zakupu danych przez uczestników rynku w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 przewiduje się publiczne udostępnianie danych wymaganych w ramach obowiązku przejrzystości przed- i posttransakcyjnej rozłącznie dla oddzielnych pozycji danych. Konieczne jest określenie poziomu zdezagregowania, na którym systemy obrotu powinny oferować dane. Uwzględniając dowody potwierdzające popyt na takie dane ze strony innych zainteresowanych stron, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinny dezagregować dane według klasy aktywów, według państwa emisji, według waluty, w której prowadzony jest obrót instrumentem, oraz w zależności od tego, czy dane pochodzą z zaplanowanych aukcji dziennych, czy z notowań ciągłych.

(2) W celu zapewnienia, aby oferowane dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia popytu ze strony uczestników rynku, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na właściwych zasadach handlowych.

(3) W przypadku niektórych instrumentów finansowych takich jak instrumenty pochodne nie zawsze możliwe jest jednoznaczne określenie konkretnej klasy aktywów, do której należy dany instrument, ponieważ określenie klasy aktywów zależy od tego, które cechy instrumentów finansowych uznaje się za decydujące. Podobnie nie zawsze jest możliwe jednoznaczne określenie, jakie inne kryteria spełnia określony rodzaj danych. W celu zapewnienia, aby uczestnicy rynku nabywający dane od określonego systemu obrotu otrzymywali spójny zbiór danych, konieczne jest zobowiązanie operatorów rynku lub firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu do określenia, które kryteria należy uznać za spełnione przez instrument finansowy lub rodzaj danych w przypadku, gdy nie można zastosować kryteriów dezagregacji w jednoznaczny sposób.

(4) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oferowanie danych wymaganych w ramach obowiązku przejrzystości przed- i posttransakcyjnej

1. 
Operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu udostępnia na żądanie informacje podawane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 3, 4 oraz 6-11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przez oferowanie danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych w postaci zdezagregowanej zgodnie z następującymi kryteriami:
a)
charakterem klasy aktywów:
(i)
akcje;
(ii)
kwity depozytowe, fundusze inwestycyjne typu ETF, certyfikaty i inne podobne instrumenty finansowe, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014;
(iii)
obligacje i strukturyzowane produkty finansowe;
(iv)
uprawnienia do emisji;
(v)
instrumenty pochodne;
b)
państwem emisji akcji i długu państwowego;
c)
walutą, w której prowadzony jest obrót instrumentem finansowym;
d)
zaplanowanymi aukcjami dziennymi w odróżnieniu od notowań ciągłych.
2. 
Instrumenty pochodne, o których mowa w lit. a) ppkt (v), są dezagregowane zgodnie z następującymi kryteriami:
a)
instrumenty pochodne na akcje;
b)
instrumenty pochodne stóp procentowych;
c)
kredytowe instrumenty pochodne;
d)
instrumenty pochodne na waluty;
e)
towarowe instrumenty pochodne i instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji;
f)
inne instrumenty pochodne.
3. 
Operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu określa, które kryteria spełnia instrument finansowy lub rodzaj danych, w przypadku gdy kryteria dezagregacji ustalone w ust. 1 lub 2 nie mogą zostać zastosowane w jednoznaczny sposób.
4. 
Na stosowny wniosek operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu stosuje kryteria, o których mowa w ust. 1 lub 2, w dowolnej kombinacji.
5. 
Poza oferowaniem danych zgodnie z ust. 1 lub 2 operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu mogą oferować pogrupowane dane.
Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia, o którym mowa w art. 55 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.142

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/572 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych
Data aktu: 02/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018