Rozporządzenie delegowane 2017/572 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/572
z dnia 2 czerwca 2016 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu obniżenia kosztów zakupu danych przez uczestników rynku w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 przewiduje się publiczne udostępnianie danych wymaganych w ramach obowiązku przejrzystości przed- i posttransakcyjnej rozłącznie dla oddzielnych pozycji danych. Konieczne jest określenie poziomu zdezagregowania, na którym systemy obrotu powinny oferować dane. Uwzględniając dowody potwierdzające popyt na takie dane ze strony innych zainteresowanych stron, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinny dezagregować dane według klasy aktywów, według państwa emisji, według waluty, w której prowadzony jest obrót instrumentem, oraz w zależności od tego, czy dane pochodzą z zaplanowanych aukcji dziennych, czy z notowań ciągłych.

(2) W celu zapewnienia, aby oferowane dane przedtransakcyjne i posttransakcyjne były odpowiednie z punktu widzenia popytu ze strony uczestników rynku, operatorzy rynku i firmy inwestycyjne prowadzące system obrotu powinni oferować dowolne kombinacje kryteriów dezagregacji na właściwych zasadach handlowych.

(3) W przypadku niektórych instrumentów finansowych takich jak instrumenty pochodne nie zawsze możliwe jest jednoznaczne określenie konkretnej klasy aktywów, do której należy dany instrument, ponieważ określenie klasy aktywów zależy od tego, które cechy instrumentów finansowych uznaje się za decydujące. Podobnie nie zawsze jest możliwe jednoznaczne określenie, jakie inne kryteria spełnia określony rodzaj danych. W celu zapewnienia, aby uczestnicy rynku nabywający dane od określonego systemu obrotu otrzymywali spójny zbiór danych, konieczne jest zobowiązanie operatorów rynku lub firm inwestycyjnych prowadzących system obrotu do określenia, które kryteria należy uznać za spełnione przez instrument finansowy lub rodzaj danych w przypadku, gdy nie można zastosować kryteriów dezagregacji w jednoznaczny sposób.

(4) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Oferowanie danych wymaganych w ramach obowiązku przejrzystości przed- i posttransakcyjnej

1. 
Operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu udostępnia na żądanie informacje podawane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 3, 4 oraz 6-11 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 przez oferowanie danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych w postaci zdezagregowanej zgodnie z następującymi kryteriami:
a)
charakterem klasy aktywów:
(i)
akcje;
(ii)
kwity depozytowe, fundusze inwestycyjne typu ETF, certyfikaty i inne podobne instrumenty finansowe, o których mowa w art. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014;
(iii)
obligacje i strukturyzowane produkty finansowe;
(iv)
uprawnienia do emisji;
(v)
instrumenty pochodne;
b)
państwem emisji akcji i długu państwowego;
c)
walutą, w której prowadzony jest obrót instrumentem finansowym;
d)
zaplanowanymi aukcjami dziennymi w odróżnieniu od notowań ciągłych.
2. 
Instrumenty pochodne, o których mowa w lit. a) ppkt (v), są dezagregowane zgodnie z następującymi kryteriami:
a)
instrumenty pochodne na akcje;
b)
instrumenty pochodne stóp procentowych;
c)
kredytowe instrumenty pochodne;
d)
instrumenty pochodne na waluty;
e)
towarowe instrumenty pochodne i instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji;
f)
inne instrumenty pochodne.
3. 
Operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu określa, które kryteria spełnia instrument finansowy lub rodzaj danych, w przypadku gdy kryteria dezagregacji ustalone w ust. 1 lub 2 nie mogą zostać zastosowane w jednoznaczny sposób.
4. 
Na stosowny wniosek operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu stosuje kryteria, o których mowa w ust. 1 lub 2, w dowolnej kombinacji.
5. 
Poza oferowaniem danych zgodnie z ust. 1 lub 2 operator rynku lub firma inwestycyjna prowadząca system obrotu mogą oferować pogrupowane dane.
Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia, o którym mowa w art. 55 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 600/2014.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.142

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/572 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie oferowania danych przedtransakcyjnych i posttransakcyjnych oraz poziomu zdezagregowania danych
Data aktu: 02/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018