Decyzja 36/17/COL (2017/457) w odniesieniu do braku rzeczywistej zgodności z aktem, o którym mowa w pkt 66n załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającym dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, ze zmianami), i jego przepisami wykonawczymi w odniesieniu do certyfikatów wydawanych przez Hellenic Aviation Training Academy (Grecką Akademię Szkoleń Lotniczych HATA) oraz licencji określonych w części 66 wydawanych na ich podstawie

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA NR 36/17/COL
z dnia 10 lutego 2017 r.
w odniesieniu do braku rzeczywistej zgodności z aktem, o którym mowa w pkt 66n załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającym dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, ze zmianami), i jego przepisami wykonawczymi w odniesieniu do certyfikatów wydawanych przez Hellenic Aviation Training Academy (Grecką Akademię Szkoleń Lotniczych HATA) oraz licencji określonych w części 66 wydawanych na ich podstawie [2017/457]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając akt, o którym mowa w pkt 66n załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG")

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , ze zmianami ("akt"),

dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia, w szczególności art. 11 ust. 2 tego aktu,

uwzględniając art. 5 decyzji Stałego Komitetu nr 3/2012/SC z dnia 26 października 2012 r. ustanawiającej procedury dla komitetów wspierających Urząd Nadzoru EFTA w zakresie pełnienia jego funkcji na mocy art. 3 protokołu 1 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości,

po zaciągnięciu opinii Komitetu EFTA ds. Transportu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W lutym 2014 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") przeprowadziła inspekcję standaryzacyjną w zakresie zdatności do lotu (AIR.EL.02.2014) w greckim krajowym organie lotnictwa cywilnego (Hellenic Civil Aviation Authority, HCAA). Podczas inspekcji stwierdzono niezgodność, która nieskorygowana na czas mogłaby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa (niezgodność klasy D), zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 628/2013 2 .

(2) Niezgodność dotyczyła domniemanego oszustwa przy egzaminach w organizacji szkolenia w zakresie obsługi technicznej z części 147 - Hellenic Aviation Training Academy (HATA) - o numerze zatwierdzenia EL.147.0007. Zgłoszono obawy dotyczące bezpieczeństwa ze względu na prawdopodobieństwo, że personel poświadczający w zakresie obsługi technicznej statku powietrznego otrzymał licencję określoną w części 66 na podstawie certyfikatów uznania wydawanych przez HATA zgodnie z załącznikiem III (część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 3 , w wyniku domniemanego oszustwa, oraz korzysta z uprawnień i dopuszcza statki powietrzne do eksploatacji po obsłudze technicznej bez niezbędnej wiedzy podstawowej.

(3) Dnia 26 lutego 2014 r. HCAA cofnął zatwierdzenie HATA i poinformował wszystkie właściwe organy państw członkowskich o prawdopodobieństwie oszustwa przy przyznawaniu przez HATA fałszywych certyfikatów uznania.

(4) Dnia 3 lipca 2014 r. Agencja i HCAA przyjęli plan działań naprawczych uwzględniający m.in. dochodzenia w sprawie certyfikatów uznania, na podstawie których właściwe organy państw członkowskich wydały licencje określone w części 66 oraz certyfikaty uznania, które nie zostały jeszcze wykorzystane do uzyskania licencji określonych w części 66.

(5) Dnia 9 grudnia 2014 r. Agencja opublikowała Biuletyn informacyjny dotyczący bezpieczeństwa (nr 2014-32), w którym poinformowała o potencjalnym zagrożeniu bezpieczeństwa związanym z domniemanym oszustwem dotyczącym egzaminów w HATA oraz zaleciła właściwym organom państw członkowskich konkretne środki w celu zaradzenia tej sytuacji.

(6) W kwietniu 2016 r. Agencja przeprowadziła kolejną inspekcję standaryzacyjną HCAA. Podczas inspekcji dokonała ona przeglądu przyjętego planu działań naprawczych i stwierdziła, że HCAA nie miał możliwości odpowiednio wdrożyć uzgodnionych działań w uzgodnionym terminie. Dlatego w maju 2016 r. Agencja przedstawiła HCAA sprawozdanie uzupełniające zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 628/2013.

(7) Ponieważ HCAA nie przeprowadził wystarczających dochodzeń w sprawie wykrycia domniemanych oszustw popełnionych przez HATA oraz nie przeprowadził wystarczających kontroli licencji określonych w części 66 wydanych na podstawie certyfikatów uznania wydanych przez HATA, potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa utrzymuje się. Obawy dotyczą certyfikatów uznania przyznanych przez HATA w drodze egzaminu z wiedzy podstawowej na temat modułów technicznych (modułów 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17).

(8) W świetle powyższego Agencja zaleciła, aby art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 przestał mieć zastosowanie do certyfikatów uznania przyznawanych przez HATA w drodze egzaminu z wiedzy podstawowej na temat modułów technicznych oraz do licencji określonych w części 66 wydawanych przez właściwe organy państw członkowskich na podstawie certyfikatów uznania. Poza tym właściwe organy są zobowiązane do podjęcia stosownych działań naprawczych i środków ochronnych w celu zaradzenia zagrożeniom bezpieczeństwa.

(9) W dniu 19 grudnia 2016 r. Komisja Europejska zdecydowała, że certyfikaty uznania przyznawane w drodze egzaminu z wiedzy podstawowej na temat modułów technicznych przez Hellenic Aviation Training Academy (HATA) zgodnie z pkt 147.A.145 lit. a) ppkt 4 i dodatkiem III do załącznika IV (część 147) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, które są przedstawiane przez wnioskodawcę jako dokumenty uzupełniające do wniosku o wydanie licencji określonej w części 66 przez właściwe organy zgodnie z pkt 66.B.100 załącznika III (część 66) do tego rozporządzenia nie zachowują rzeczywistej zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 4 .

(10) W związku z tym Komisja Europejska zdecydowała również, że określone w części 66 licencje na obsługę techniczną statków powietrznych wydawane przez właściwe organy państw członkowskich UE zgodnie z załącznikiem III (część 66) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 na podstawie certyfikatów uznania przyznawanych w drodze egzaminu z wiedzy podstawowej na temat modułów technicznych przez HATA zgodnie z pkt 147.A.145 lit. a) ppkt 4 i dodatkiem III do załącznika IV (część 147) do tego rozporządzenia nie zachowują rzeczywistej zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008.

(11) Konieczne jest zatem, aby Urząd Nadzoru EFTA przyjął odnośną decyzję dotyczącą określonych w części 66 licencji na obsługę techniczną statków powietrznych wydawanych przez właściwe organy państw EFTA oraz aby państwa EFTA podjęły działania naprawcze zapewniające wymagany poziom bezpieczeństwa w tych okolicznościach.

(12) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 decyzja Urzędu Nadzoru EFTA dotycząca uznania przedmiotowych certyfikatów oraz działań naprawczych i środków ochronnych, jakie mają podjąć właściwe organy, musi być podana do wiadomości wszystkich państw EFTA,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres

Brak rzeczywistej zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 i jego przepisami wykonawczymi dotyczy następujących kwestii:

określone w części 66 licencje na obsługę techniczną statków powietrznych wydawane przez właściwe organy zgodnie z załącznikiem III (część 66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 na podstawie certyfikatów uznania przyznawanych w drodze egzaminu z wiedzy podstawowej na temat modułów technicznych przez Hellenic Aviation Training Academy (HATA) zgodnie z pkt 147.A.145 lit. a) ppkt 4 i dodatkiem III do załącznika IV (część 147) do tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Działania naprawcze

1. 
Właściwe organy państw EFTA, które wydały licencje określone w części 66 na podstawie certyfikatów uznania przyznawanych w drodze egzaminu z wiedzy podstawowej na temat modułów technicznych przez HATA, przeprowadzają, w terminie trzech miesięcy od daty notyfikacji niniejszej decyzji, ponowną ocenę każdej licencji określonej w części 66, której dotyczy problem, biorąc pod uwagę - bez uszczerbku dla niniejszej decyzji - zalecenia określone w najnowszej wersji Biuletynu informacyjnego dotyczącego bezpieczeństwa EASA nr 2014-32 opublikowanego przez Agencję dnia 9 grudnia 2014 r.
2. 
Po zakończeniu ponownej oceny właściwe organy państw EFTA:
a)
w przypadkach uzasadnionych w świetle art. 1 - stosownie do okoliczności ograniczają, zawieszają lub cofają licencję określoną w części 66 zgodnie z pkt 66.B.500 załącznika III (część 66); oraz
b)
w każdym przypadku informują Urząd Nadzoru EFTA i Agencję o wynikach ponownej oceny.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw EFTA i wchodzi w życie z dniem jej opublikowania.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lutego 2017 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Helga JÓNSDÓTTIR Carsten ZATSCHLER
Członek Kolegium Dyrektor
1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Akt, o którym mowa w pkt 66qa załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 628/2013 z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie metod pracy stosowanych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego przy prowadzeniu inspekcji standaryzacyjnych i monitorowaniu stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 736/2006 (Dz.U. L 179 z 29.6.2013, s. 46)).
3 Akt, o którym mowa w pkt 66q załącznika XIII do Porozumienia EOG (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1)).
4 Zob. decyzja Komisji (UE) 2016/2357 z dnia 19 grudnia 2016 r. w odniesieniu do braku rzeczywistej zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 i jego przepisami wykonawczymi w odniesieniu do certyfikatów wydawanych przez Hellenic Aviation Training Academy (Grecką Akademię Szkoleń Lotniczych HATA) oraz licencji określonych w części 66 wydawanych na ich podstawie (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 72).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.71.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 36/17/COL (2017/457) w odniesieniu do braku rzeczywistej zgodności z aktem, o którym mowa w pkt 66n załącznika XIII do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającym dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE, ze zmianami), i jego przepisami wykonawczymi w odniesieniu do certyfikatów wydawanych przez Hellenic Aviation Training Academy (Grecką Akademię Szkoleń Lotniczych HATA) oraz licencji określonych w części 66 wydawanych na ich podstawie
Data aktu: 10/02/2017
Data ogłoszenia: 16/03/2017
Data wejścia w życie: 16/03/2017