uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) W rozporządzeniu Rady (UE) nr 904/2010 3 określono zasady wymiany informacji między państwami członkowskimi i przechowywania przez nie informacji w celu ustanowienia procedur szczególnych przewidzianych w tytule XII rozdział 6 dyrektywy Rady 2006/112/WE 4 .
(2) Rozszerzenie od dnia 1 stycznia 2021 r. tych procedur szczególnych na sprzedaż na odległość towarów i usług innych niż usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub usługi świadczone drogą elektroniczną wymaga rozszerzenia zakresu przepisów tego rozporządzenia dotyczących dostarczania informacji oraz przekazywania środków pieniężnych między państwem członkowskim identyfikacji a państwem członkowskim konsumpcji.
(3) Z racji rozszerzonego zakresu procedur szczególnych mających objąć również sprzedaż na odległość towarów i wszystkich usług, liczba transakcji, które należy zgłosić w deklaracji VAT, znacząco wzrośnie. Aby zapewnić państwu członkowskiemu identyfikacji dość czasu na rozpatrzenie deklaracji VAT składanych przez podatników na mocy procedury szczególnej, należy o 10 dni wydłużyć termin przekazywania informacji zawartych w deklaracji VAT i kwoty VAT uiszczonej na rzecz każdego państwa członkowskiego konsumpcji.
(4) Rozszerzenie zakresu procedur szczególnych na sprzedaż na odległość towarów importowanych z terytoriów trzecich lub państw trzecich wymaga, by organ celny państwa członkowskiego importu był w stanie identyfikować importy towarów w małych przesyłkach, w przypadku których podatek od wartości dodanej (VAT) ma być uiszczany w ramach jednej z procedur szczególnych. Numer identyfikacyjny stosowany do celów zapłaty VAT powinien być zatem przekazywany z wyprzedzeniem, aby umożliwić organom celnym sprawdzenie jego ważności w chwili importu towarów.
(5) Państwo członkowskie identyfikacji oraz wszystkie państwa członkowskie konsumpcji, do których towary lub usługi są dostarczane, mogą żądać od podatników korzystających z takich procedur szczególnych przedstawienia ewidencji oraz wszczynać wobec nich postępowania administracyjne. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i koszty przestrzegania przepisów dla przedsiębiorstw oraz administracji podatkowych związane z wielokrotnymi wnioskami o przedstawienie ewidencji i z postępowaniami administracyjnymi oraz by uniknąć powielania pracy, takie wnioski i postępowania powinny być w jak największym stopniu koordynowane przez państwo członkowskie identyfikacji.
(6) W celu uproszczenia gromadzenia danych statystycznych dotyczących stosowania procedur szczególnych należy upoważnić Komisję do uzyskiwania zagregowanych informacji statystycznych i diagnostycznych, takich jak liczba poszczególnych rodzajów wiadomości elektronicznych wymienianych między państwami członkowskimi, związanych z procedurami szczególnymi, z wyjątkiem danych dotyczących indywidualnych podatników.
(7) Informacje, które mają być dostarczane przez podatnika i przekazywane między państwami członkowskimi na potrzeby stosowania procedur szczególnych, jak również szczegóły techniczne, w tym jednolite wiadomości elektroniczne, służące do dostarczania tych informacji przez podatnika lub ich przekazywania między państwami członkowskimi, powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą komitetową przewidzianą w niniejszym rozporządzeniu.
(8) Biorąc pod uwagę czas potrzebny na wprowadzenie środków niezbędnych do wdrożenia niniejszego rozporządzenia i na dostosowanie przez państwa członkowskie ich systemów informatycznych służących do rejestracji oraz składania deklaracji i zapłaty VAT, jak również w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych na mocy art. 2 dyrektywy Rady (UE) 2017/2455 5 , niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania tych zmian.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 904/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| T. TÕNISTE | |
| Przewodniczący |
- zmieniona przez sprostowanie z dnia 22 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.125.15/1).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.196.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 1108/2020 z dnia 20 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.244.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2020 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.348.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2017/2454 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej |
| Data aktu: | 05/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 29/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 18/01/2018, 01/01/2021 |