Rozporządzenie wykonawcze 2017/2384 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2019 r. dotyczącego sposobu organizacji pracy i czasu pracy w odniesieniu do badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/2384
z dnia 19 grudnia 2017 r.
określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2019 r. dotyczącego sposobu organizacji pracy i czasu pracy w odniesieniu do badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie 1 , w szczególności jego art. 7a ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W europejskiej strategii zatrudnienia, w wytycznych w sprawie zatrudnienia 2  i w europejskim filarze praw socjalnych 3 , w szczególności w kontekście zasad dotyczących bezpiecznego i elastycznego zatrudnienia, równowagi między życiem zawodowym a prywatnym i dobrze dostosowanego środowiska pracy, zwraca się uwagę na potrzebę większej elastyczności zarówno przedsiębiorstw, jak i pracowników w Europie i podkreśla potrzebę gromadzenia danych za pomocą europejskiego badania na dużą skalę, na temat stosowania różnych form nowych praktyk w zakresie sposobów organizacji pracy i czasu pracy, a także doświadczeń pracowników w tym względzie.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1851 4  określa i podaje opis obszarów, w których mają być gromadzone bardziej szczegółowe informacje, mianowicie modułów cząstkowych ad hoc, które należy włączyć do modułu ad hoc na 2019 r. dotyczącego organizacji i rozkładu czasu pracy w odniesieniu do badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu (WE) nr 577/98.

(3) W związku z tym należy określić cechy techniczne, filtry, kody oraz termin przekazywania danych przez państwa członkowskie w ramach modułu ad hoc dotyczącego sposobów organizacji pracy i czasu pracy.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cechy techniczne modułu ad hoc na 2019 r. dotyczącego sposobów organizacji pracy i czasu pracy, filtry i kody, które należy stosować, oraz termin przekazania wyników do Komisji określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 grudnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W niniejszym załączniku określono cechy techniczne, filtry i kody do stosowania w ramach modułu ad hoc dotyczącego sposobów organizacji pracy i czasu pracy, zaplanowanego na 2019 r. Określono w nim również terminy przekazania danych do Komisji przez państwa członkowskie.

Termin przekazania wyników Komisji: 31 marca 2020 r.

Filtry i kody, które należy stosować w celu przesyłania danych: zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (WE) nr 377/2008 5 .

Kolumny zarezerwowane dla opcjonalnych współczynników ważenia, do wykorzystania w przypadku badania podpróby lub braku odpowiedzi: kolumny 226-229 zawierające liczby całkowite i kolumny 230-231 zawierające miejsca po przecinku.

(1)
Moduł cząstkowy "Elastyczność czasu pracy"
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
VARIWT Zmienny czas pracy WSTATOR = 1,2
211 W jaki sposób określa się początek i koniec czasu pracy w głównej pracy
1 Pracownik może w pełni decydować o czasie pracy
2 Pracownik może decydować o czasie pracy z pewnymi ograniczeniami
3 O czasie pracy decyduje głównie pracodawca lub organizacja
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
FREEHOUR Możliwość wzięcia wolnych godzin VARIWT = 2,3,blank
212 Możliwość wzięcia jednej lub dwóch wolnych godzin w głównej pracy z powodów rodzinnych w ciągu jednego dnia roboczego
1 Bardzo łatwe
2 Dość łatwe
3 Dość trudne
4 Bardzo trudne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
FREELEAV Możliwość swobodnego podejmowania decyzji o wzięciu urlopu WSTATOR = 1,2
213 Możliwość wzięcia w głównej pracy jednego lub dwóch dni urlopu w ciągu trzech dni roboczych
1 Bardzo łatwe
2 Dość łatwe
3 Dość trudne
4 Bardzo trudne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
FLEXWT Oczekiwana elastyczność czasu pracy WSTATOR = 1,2
214 Częstotliwość, z jaką pracownik otrzymuje nieprzewidziane polecenia dotyczące zmiany czasu pracy w głównej pracy
1 Przynajmniej raz w tygodniu
2 Rzadziej niż raz w tygodniu, ale co najmniej raz na miesiąc
3 Rzadziej niż raz w miesiącu lub nigdy
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
AVAIFREE Dyspozycyjność do pracy w czasie wolnym WSTATOR = 1,2
215 Z pracownikiem skontaktowano się w czasie wolnym od pracy w ciągu ostatnich dwóch miesięcy, aby przed następnym dniem roboczym podjął pracę w głównym miejscu pracy
1 Nie skontaktowano się w ciągu ostatnich 2 miesięcy
2 Skontaktowano się w kilku przypadkach
3 Skontaktowano się wiele razy i oczekiwano, że podejmie pracę przed następnym dniem roboczym
4 Skontaktowano się wiele razy i nie oczekiwano, że podejmie pracę przed następnym dniem roboczym
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
(2)
Moduł cząstkowy "Metody pracy"
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
RECHOURS Rejestrowanie obecności lub godzin pracy STAPRO = 3
216-217 Metoda rejestrowania obecności lub godzin pracy w głównej pracy
01 Obecność ani godziny pracy nie są rejestrowane
02 Obecność jest rejestrowana ręcznie przez samego pracownika
03 Obecność jest rejestrowana ręcznie przez przełożonego/kolegę
04 Obecność jest rejestrowana automatycznie (zegar do rejestrowania czasu, przy logowaniu się)
05 Obecność jest rejestrowana inną metodą
06 Godziny są rejestrowane ręcznie przez samego pracownika
07 Godziny są rejestrowane ręcznie przez przełożonego/kolegę
08 Godziny są rejestrowane automatycznie (zegar do rejestrowania czasu, przy logowaniu się)
09 Godziny są rejestrowane inną metodą
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
PRESSURE Praca pod presją czasu WSTATOR = 1,2
218 Częstotliwość, z jaką osoba pracuje pod presją czasu w głównej pracy
1 Zawsze
2 Często
3 Czasami
4 Nigdy
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
JOBAUTON Niezależność w pracy WSTATOR = 1,2
219-220 Możliwość wpływania na kolejność i treść zadań w głównej pracy
11 Duży wpływ na kolejność i treść wykonywanych zadań
12 Duży wpływ na kolejność i pewien wpływ na treść wykonywanych zadań
13 Duży wpływ na kolejność i niewielki lub żaden wpływ na treść wykonywanych zadań
21 Pewien wpływ na kolejność i duży wpływ na treść wykonywanych zadań
22 Pewien wpływ na kolejność i na treść wykonywanych zadań
23 Pewien wpływ na kolejność i niewielki lub żaden wpływ na treść wykonywanych zadań
31 Duży wpływ na treść i niewielki lub żaden wpływ na kolejność wykonywanych zadań
32 Pewien wpływ na treść i niewielki lub żaden wpływ na kolejność wykonywanych zadań
33 Niewielki lub żaden wpływ na kolejność i na treść wykonywanych zadań
99 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
(3)
Moduł cząstkowy "Miejsce pracy"
Nazwa/kolumna Kod Opis Filtr
PLACEWK Główne miejsce pracy WSTATOR = 1,2
221 Miejsce, w którym przede wszystkim realizowana jest główna praca
1 Własne pomieszczenie lub obiekt należący do pracodawcy
2 Miejsce zamieszkania
3 U klientów
4 Brak określonego miejsca (pojazd, usługi dostawcze itp.)
5 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
COMMUTM Czasu dojazdu do pracy PLACEWK≠ 2
222-224 Czas na przejazd z miejsca zamieszkania do miejsca głównej pracy (w jedną stronę)
000-240 Minuty
999 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
OTHERLOC Praca w innych miejscach PLACEWK = 1-5
225 Praca w więcej niż jednym miejscu przy wykonywaniu głównej pracy
1 Codziennie
2 Nie codziennie, ale co najmniej raz w tygodniu
3 Rzadziej niż raz w tygodniu, ale co najmniej raz na miesiąc
4 Rzadziej niż raz w miesiącu lub nigdy
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Pozostawić puste Brak odpowiedzi/nie wiem
1 Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2015/1848 z dnia 5 października 2015 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityk zatrudnienia państw członkowskich na rok 2015 (Dz.U. L 268 z 15.10.2015, s. 28).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1851 z dnia 14 czerwca 2016 r. w sprawie przyjęcia program modułów ad hoc, obejmującego lata 2019, 2020 i 2021 do celów badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98 (Dz.U. L 284 z 20.10.2016, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych (Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.340.35

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/2384 określające cechy techniczne modułu ad hoc na 2019 r. dotyczącego sposobu organizacji pracy i czasu pracy w odniesieniu do badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 19/12/2017
Data ogłoszenia: 20/12/2017
Data wejścia w życie: 09/01/2018