(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 8 grudnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 3 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/709/UE 4 ustanowiono środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich. W częściach I-IV załącznika do tej decyzji wykonawczej wyznaczono i wymieniono niektóre obszary tych państw członkowskich w podziale według poziomu ryzyka na podstawie sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do tej choroby.
(2) W listopadzie 2017 r. odnotowano szereg przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików w powiatach legionowskim, piaseczyńskim i warszawskim zachodnim w Polsce. W następstwie tych przypadków przyjęto decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2017/2176 5 i decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2017/2198 6 , które stosuje się odpowiednio do dnia 8 grudnia 2017 r. i do dnia 15 grudnia 2017 r. Przypadki te oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. W związku z tym obszary dotknięte tymi przypadkami afrykańskiego pomoru świń u dzików w Polsce powinny teraz być wymienione w części II, a otaczające je obszary - w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(3) Nigdy nie otrzymano żadnego powiadomienia o ogniskach afrykańskiego pomoru świń u świń domowych ani u dzików w gminach Ruciane Nida, Lelis i Łyse w Polsce, które są obecnie wymienione w części I wspomnianego załącznika. Zgodnie z motywem 9 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/1196 7 oraz przekazanymi danymi z nadzoru obszary te należy usunąć z części I.
(4) W listopadzie 2017 r. odnotowano kilka przypadków afrykańskiego pomoru świń u dzików w powiatach sokólskim, augustowskim, ełckim i parczewskim w Polsce, w Vilkaviškio, Pakruojo i Radviliškio rajonų savivaldybėse na Litwie oraz w Dobeles novads na Łotwie, na obszarach, które są obecnie wymienione w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. Przypadki te oznaczają wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej. W związku z tym obszary dotknięte tymi przypadkami afrykańskiego pomoru świń u dzików w Polsce, na Litwie i Łotwie powinny być teraz wymienione w części II zamiast w części I, a niektóre nowe obszary je otaczające w Polsce powinny być teraz wymienione w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(5) W listopadzie 2017 r. odnotowano także kilka przypadków afrykańskiego pomoru świń w Federacji Rosyjskiej (w obwodzie kaliningradzkim) w pobliżu granicy z Polską. Przypadki te oznaczają wzrost poziomu ryzyka na niektórych obszarach w Polsce, który należy uwzględnić w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. W związku z sytuacją epidemiologiczną w odniesieniu do tej choroby w obwodzie kaliningradzkim (Federacja Rosyjska), niektóre przygraniczne obszary w Polsce powinny być teraz wymienione w części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(6) Od września 2017 r. odnotowano kilka przypadków i jedno ognisko afrykańskiego pomoru świń w Saldus novads na Łotwie, w pobliżu granicy z Litwą. Te przypadki i ognisko oznaczają wzrost poziomu ryzyka na niektórych obszarach na Litwie, który należy uwzględnić w załączniku do decyzji wykonawczej 2014/709/UE. W związku z tym niektóre przygraniczne obszary na Litwie należy włączyć do części I załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(7) W listopadzie 2017 r. odnotowano przypadek afrykańskiego pomoru świń u dzików w powiecie włodawskim w Polsce, na obszarze wymienionym obecnie w części II załącznika do decyzji wykonawczej 2014/709/UE oraz w pobliżu obszarów wymienionych obecnie w części I tego załącznika. Wystąpienie tego przypadku stanowi wzrost poziomu ryzyka, który należy uwzględnić w załączniku do tej decyzji wykonawczej. W związku z tym stosowne obszary Polski powinny obecnie widnieć w wykazie w części II, a nie w części I, a niektóre nowe otaczające je obszary powinny zostać włączone do części I wspomnianego załącznika.
(8) Przy ocenie ryzyka w zakresie zdrowia zwierząt, jakie stwarza nowa sytuacja w związku z tą chorobą w niektórych krajach, należy uwzględnić zmiany obecnej sytuacji epidemiologicznej w zakresie afrykańskiego pomoru świń w dotkniętej tą chorobą populacji zdziczałych świń w Unii. Aby skoncentrować środki kontroli w zakresie zdrowia zwierząt określone w decyzji wykonawczej 2014/709/UE i zapobiegać dalszemu rozprzestrzenianiu się afrykańskiego pomoru świń, a jednocześnie zapobiegać niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii oraz unikać nieuzasadnionych barier handlowych ze strony państw trzecich, należy uaktualnić unijny wykaz obszarów podlegających środkom kontroli w zakresie zdrowia zwierząt określony w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej, tak aby uwzględnić w nim zmiany w sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do tej choroby w Polsce, na Łotwie i Litwie.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do decyzji wykonawczej 2014/709/UE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Vytenis ANDRIUKAITIS | |
| Członek Komisji |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.324.57 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/2267 zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej 2014/709/UE w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do afrykańskiego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich |
| Data aktu: | 07/12/2017 |
| Data ogłoszenia: | 08/12/2017 |
| Data wejścia w życie: | 08/12/2017 |