Decyzja wykonawcza 2017/2013 w sprawie upoważnienia Królestwa Niderlandów do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2017/2013
z dnia 7 listopada 2017 r.
w sprawie upoważnienia Królestwa Niderlandów do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.

(2) Zgodnie z art. 199a ust. 1 lit. g) dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty podatku VAT od świadczenia usług telekomunikacyjnych jest podatnik, na rzecz którego świadczona jest usługa (mechanizm odwrotnego obciążenia). Niderlandy nie korzystają z tej opcji.

(3) Niedawno wykryto przypadki nadużyć w sektorze usług telekomunikacyjnych w Niderlandach. W związku z tym Niderlandy zamierzają wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do świadczenia usług telekomunikacyjnych w tym państwie.

(4) Zgodnie z art. 199a ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE mechanizm odwrotnego obciążenia może być stosowany do dnia 31 grudnia 2018 r. i przez okres co najmniej dwóch lat. Jako że warunek co najmniej dwuletniego okresu obowiązywania nie może być spełniony, Niderlandy nie mogą zastosować mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 199a ust. 1 lit. g) tej dyrektywy.

(5) W związku z tym, pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 11 lipca 2017 r., Niderlandy wystąpiły o odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE celem uzyskania upoważnienia do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do świadczenia usług telekomunikacyjnych na podstawie art. 395 tej dyrektywy.

(6) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 5 września 2017 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Niderlandy. Pismem z dnia 6 września 2017 r. Komisja powiadomiła Niderlandy o tym, że posiada wszystkie informacje, które uważa za niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(7) Celem wnioskowanego odstępstwa jest zapobieganie oszustwom związanym z VAT-em w sektorze usług telekomunikacyjnych. Mimo że świadczenie usług telekomunikacyjnych jest podatne na oszustwa i podlega ścisłemu monitorowaniu, w Niderlandach wykryto niedawno oszukańcze systemy handlu minutami połączeń telefonicznych, obejmujące szereg "znikających podmiotów gospodarczych" i przedsiębiorstw buforowych. Systemy te powodują znaczne uszczuplenie dochodów podatkowych.

(8) Na podstawie informacji przedstawionych przez Niderlandy tradycyjne metody wykrywania oszustw i zapobiegania im są nieskuteczne, ponieważ usługi będące przedmiotem oszustw są świadczone spoza Unii i nie są wymienione w żadnym rejestrze ani wykazie. Płatności dokonuje się za pośrednictwem platform płatniczych na rachunki bankowe prowadzone poza Unią, co utrudnia wykrycie takich transakcji i uniemożliwia uzyskanie od banków informacji. Niderlandy podkreślają, że bez mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do omawianych usług strata podatkowa będzie gwałtownie rosnąć.

(9) Niderlandy powinny zatem zostać upoważnione do stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do świadczenia usług telekomunikacyjnych do dnia 31 grudnia 2018 r.

(10) Odstępstwo nie ma negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT-u,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Niderlandy do wyznaczenia odbiorcy usługi jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT-u organom podatkowym w przypadku świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji. Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2018 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Niderlandów.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 listopada 2017 r.
W imieniu Rady
T. TÕNISTE
Przewodniczący
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.292.59

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/2013 w sprawie upoważnienia Królestwa Niderlandów do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 07/11/2017
Data ogłoszenia: 10/11/2017