uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 1 , w szczególności jego art. 31,
(1) Decyzją wykonawczą 2014/715/UE 2 Komisja określiła Sri Lankę jako państwo trzecie, które uznała za niewspółpracujące państwo trzecie w walce przeciwko nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom (połowom NNN), zgodnie z art. 31 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1005/2008. W decyzji tej Komisja podała powody, dla których uznała, że państwo to nie wypełnia spoczywających na nim jako na państwie bandery, państwie portu, państwie nadbrzeżnym lub państwie zbytu na mocy prawa międzynarodowego obowiązków w zakresie podejmowania działań w celu zapobiegania połowom NNN, ich powstrzymywania i eliminowania.
(2) Decyzją wykonawczą (UE) 2015/200 3 Rada wpisała Sri Lankę do wykazu niewspółpracujących państw trzecich ustanowionego decyzją wykonawczą Rady 2014/170/UE 4 .
(3) Art. 18 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (WE) nr 1005/2008 zakazuje przywozu do Unii produktów rybołówstwa, którym towarzyszy świadectwo połowowe zatwierdzone przez organy państwa bandery określonego jako państwo trzecie niewspółpracujące w walce z połowami NNN.
(4) Na skutek uznania jej za niewspółpracujące państwo trzecie Sri Lanka podjęła konkretne działania w celu wyeliminowania stwierdzonych uchybień.
(5) Z informacji otrzymanych przez Komisję wynika, że Sri Lanka wypełniła właściwe obowiązki wynikające z prawa międzynarodowego i przyjęła odpowiednie ramy prawne w celu zwalczania połowów NNN. Wprowadziła odpowiedni i skuteczny system monitorowania, kontroli i inspekcji, wprowadzając dzienniki połowowe do rejestrowania danych na temat połowów i radiowe sygnały wywoławcze statków rybackich, a także wyposażając wszystkie jednostki floty pełnomorskiej w satelitarny system monitorowania statków ("VMS"). Ustanowiła odstraszający system sankcji, dokonała przeglądu krajowych ram prawnych w dziedzinie rybołówstwa, jak również zapewniła właściwe wdrożenie systemu świadectw połowowych. Ponadto Sri Lanka stale podnosi poziom przestrzegania swoich zobowiązań z wynikających z zaleceń i rezolucji regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem (RFMO), takich jak środki kontroli przeprowadzanej przez państwo portu. Dokonała też transpozycji przepisów RFMO do prawa lankijskiego i przyjęła krajowy plan przeciwdziałania połowom NNN, zgodny z międzynarodowym planem działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.
(6) Wydaje się zatem, że Sri Lanka wypełniła właściwe obowiązki wynikające z prawa międzynarodowego i że działania podejmowane przez nią jako państwo bandery są wystarczające, by zapewnić przestrzeganie postanowień art. 94, 117 i 118 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza oraz art. 18, 19, 20 i 23 Porozumienia w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza.
(7) Można zatem uznać, że sytuacja stanowiąca podstawę do uznania Sri Lanki za niewspółpracujące państwo trzecie została skorygowana i państwo to podjęło konkretne działania pozwalające uzyskać trwałą poprawę sytuacji.
(8) W rezultacie Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2016/992 5 o usunięciu Sri Lanki z wykazu niewspółpracujących państw trzecich.
(9) W zaistniałych okolicznościach decyzja wykonawcza 2014/715/UE traci moc z dniem wejścia w życie decyzji wykonawczej (UE) 2016/992.
(10) Niniejsza decyzja nie wyklucza możliwości podjęcia przez Unię kroków w przyszłości, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1005/2008, w przypadku gdyby Sri Lanka nie spełniała obowiązków spoczywających na niej na mocy prawa międzynarodowego jako na państwie bandery, państwie portu, państwie nadbrzeżnym lub państwie zbytu, polegających na podejmowaniu działań w celu zapobiegania połowom NNN oraz ich powstrzymywania i eliminowania,
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury z dnia 28 lutego 2017 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.276.62 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/1949 uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/715/UE określającą Sri Lankę jako państwo trzecie, które Komisja uznaje za niewspółpracujące państwo trzecie zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1005/2008 ustanawiającym wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania |
| Data aktu: | 25/10/2017 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/2017 |
| Data wejścia w życie: | 27/10/2017, 22/06/2016 |