Decyzja 2017/1690 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2015

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1690
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziąAgencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2017 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 (05873/2017 - C8-0062/2017),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 526/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 460/2004 4 , w szczególności jego art. 21,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 5 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0115/2017),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1691

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2015

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2015,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0115/2017),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2015 zamknął się kwotą 10 064 274 EUR, co stanowi wzrost o 3,37 % w porównaniu z 2014 r.;
B.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Agencji na rok budżetowy 2015 r. wyniósł 9 155 661 EUR, co stanowi wzrost o 3,8 % w porównaniu z 2014 r.,
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2015 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
D.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze poprawy przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażania koncepcji budżetowania celowego oraz właściwego zarządzania zasobami ludzkimi,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2014

1.
przyjmuje do wiadomości fakt, że Agencja:
-
w swoim sprawozdaniu rocznym za 2016 r. umieści standardowy rozdział dotyczący przejrzystości, rozliczalności i uczciwości,
-
w nawiązaniu do udzielania absolutorium za lata 2013 i 2014, w dalszym ciągu dokonuje płatności czynszu za biuro w Atenach przez władze greckie ze znacznym opóźnieniem, co z kolei opóźnia płatności na rzecz właścicieli biur w Atenach i Heraklionie;
2.
przyjmuje do wiadomości fakt, że Agencja nadal podejmowała znaczące wysiłki na rzecz współpracy z władzami greckimi w celu zaradzenia zaistniałej sytuacji, biorąc pod uwagę, że żadne inne rozwiązanie wydaje się w obecnej chwili możliwe; że Komisja, Agencja i władze greckie powinny znaleźć rozwiązanie tej kwestii w celu istotnego ograniczenia zagrożeń, na które Agencja jest narażona;

Zarządzanie budżetem i finansami

3.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2015 doprowadziły do osiągnięcia wyjątkowo wysokiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 92,89 %, co stanowi wzrost o 7,28 % w porównaniu z 2014 r.;

Zobowiązania i przeniesienia

4.
zwraca uwagę, że poziom przeniesionych środków na zaciągnięte zobowiązania w tytule II (wydatki administracyjne) wyniósł 150 000 EUR (22 % środków na zaciągnięte zobowiązania), a zatem jest niższy niż 600 000 EUR (49 %) w 2014 r.; zauważa ponadto, że przeniesienia te były głównie związane z inwestycjami w infrastrukturę informatyczną zamówionymi zgodnie z planem pod koniec 2015 r.; zauważa, że ogólny wskaźnik przeniesionych środków zmalał z 15 % w 2014 r. do 7 % w 2015 r.;
5.
odnotowuje, że przeniesienia mogą być często w części lub całkowicie uzasadnione wieloletnim charakterem programów operacyjnych Agencji, niekoniecznie oznaczają niedociągnięcia w planowaniu i wykonaniu budżetu oraz nie zawsze są sprzeczne z zasadą jednoroczności budżetu, zwłaszcza jeżeli są planowane przez Agencję z wyprzedzeniem i przedstawiane Trybunałowi;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

6.
zauważa, że na koniec 2015 r. Agencja zatrudniała 69 pracowników; odnotowuje ponadto, że w 2015 r. 4 pracowników opuściło Agencję i że zatrudniła ona 17 nowych pracowników;
7.
odnotowuje, że Agencja napotyka trudności w zatrudnieniu, przyciągnięciu i utrzymaniu odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, głównie ze względu na dwa rodzaje stanowiska, jakie są oferowane (pracowników kontraktowych) oraz niski współczynnik mający zastosowanie do wynagrodzeń pracowników Agencji w Grecji; domaga się, by Agencja i Komisja informowały organ udzielający absolutorium o potencjalnych rozwiązaniach tego problemu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

8.
zauważa, że Agencja zamierza w pierwszym kwartale 2017 r. przyjąć wewnętrzne przepisy dotyczące sygnalizowania nieprawidłowości; wzywa Agencję do przyjęcia wewnętrznej polityki dotyczącej sygnalizowania nieprawidłowości, która umożliwi sprzyjanie kulturze przejrzystości i odpowiedzialności w miejscu pracy, do regularnego informowania i szkolenia pracowników na temat ich praw i obowiązków w zakresie tej polityki, zapewniania ochrony demaskatorom przed represjami, podejmowania z odpowiednim wyprzedzeniem działań w reakcji na sygnały demaskatorów i stworzenia wewnętrznego systemu anonimowych zgłoszeń; wzywa Agencję do publikowania sprawozdań rocznych dotyczących liczby przypadków informowania o nieprawidłowościach i działań podjętych w ich następstwie oraz do przedstawiania tych sprawozdań organowi udzielającemu absolutorium; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium, kiedy zostaną ustanowione i wdrożone przepisy dotyczące informowania o nieprawidłowościach;
9.
z niepokojem odnotowuje, że z wyjątkiem życiorysu prezesa zarządu, na stronie internetowej Agencji nie opublikowano życiorysów ani deklaracji interesów członków zarządu Agencji oraz rady wykonawczej; zauważa z zaniepokojeniem, że Agencja nie poczyniła żadnych uzgodnień dotyczących kontroli i aktualizacji deklaracji o braku konfliktu interesów; apeluje do Agencji o zaradzenie tej sytuacji i o bezzwłoczne opublikowanie tych dokumentów, aby zapewnić niezbędny nadzór publiczny i kontrolę nad jej zarządem; wzywa Agencję do zapewnienia, że te deklaracje interesów są regularnie sprawdzane i aktualizowane;
10.
z zaniepokojeniem zauważa, że Agencja nie podjęła żadnej konkretnej inicjatywy na rzecz poprawy przejrzystości w swoich kontaktach z lobbystami i zainteresowanymi stronami; wzywa Agencję do prowadzenia proaktywnej polityki w odniesieniu do przejrzystości lobbingu;

Audyt wewnętrzny

11.
zauważa, że Agencji pozostawało jedno niewdrożone zalecenie skierowane przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, które zostało zamknięte w styczniu 2015 r.; zwraca ponadto uwagę, że w 2016 r. Służba Audytu Wewnętrznego miała przeprowadzić ocenę ryzyka dla Agencji; oczekuje na sprawozdanie roczne Agencji za 2016 r. i na dalsze informacje dotyczące przeprowadzonych ocen ryzyka;

Kontrola wewnętrzna

12.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji zauważa, w wyniku szeroko zakrojonej kontroli ex post z wykonania budżetu za rok budżetowy 2014, zgodnie ze standardem kontroli wewnętrznej, 8 "procesów i procedur" doprowadziło do szeregu zaleceń, które zostały wypełnione w 2015 r.; zauważa ponadto, że 174 transakcje finansowe, stanowiące 70,99 % budżetu Agencji na 2014 r., zostały skontrolowane, czego skutkiem było wydanie jednego zalecenia w sprawie opóźnień w płatnościach; przyjmuje do wiadomości, że opóźnienie to nie spowodowało konieczności zapłacenia odsetek;

Inne uwagi

13.
zauważa, że zgodnie z preambułą rozporządzenia (UE) nr 526/2013 pracownicy pierwotnie zatrudnieni w administracji Agencji powinni pracować w Heraklionie; zauważa, że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Agencja nie uznaje preambuły rozporządzenia (UE) nr 526/2013 jako czynnika ograniczającego przeniesienia;
14.
przyjmuje do wiadomości fakt, że Agencja w swoich kontaktach z władzami lokalnymi i Komisją w dalszym ciągu kładła nacisk na korzyści związane z przeniesieniem Agencji do jednego biura w Atenach; ponadto zauważa, że szacunkowy koszt przeniesienia 14 członków personelu pozostających w Heraklionie, jak również wszelkiego wyposażenia, wynosi około 360 000 EUR; wzywa władze greckie, Komisję i Agencję do jak najszybszego znalezienia rozwiązania kwestii dwóch siedzib Agencji, tak aby zapewnić o wiele bardziej skuteczne wykorzystanie środków unijnych;
15.
zauważa, że w 2015 r. 68 pracowników uczestniczyło w posiedzeniu wyjazdowym, którego koszt wyniósł 9 585 EUR (141 EUR na osobę);
16.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 27 kwietnia 2017 r. 6  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 138.
2 Dz.U. C 449 z 1.12.2016, s. 138.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 41.
5 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
6 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2017)0155 (zob. s. 372 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024