Decyzja 2017/1626 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1626
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2015 (COM(2016) 475 - C8-0276/2016) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0142/2017),
1.
udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1627

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0142/2017),
A.
mając na uwadze, że w kontekście procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególną wagę dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji unijnych przez poprawę przejrzystości i rozliczalności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania zadaniowego i dobrego zarządzania zasobami ludzkimi,
1.
zauważa z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich (zwanej dalej "Rzecznik") dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2.
podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2015 r. w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi Rzecznik nie wystąpiły istotne błędy;
3.
podkreśla, że budżet instytucji ma charakter czysto administracyjny oraz że w 2015 r. wyniósł on 10 346 105 EUR (9 857 002 EUR w 2014 r.); podkreśla jednak, że wprowadzenie budżetowania zadaniowego powinno mieć zastosowanie nie tylko do całego budżetu instytucji, lecz obejmować też określenie skonkretyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i terminowych (SMART) celów dla poszczególnych departamentów, działów i rocznych planów kadrowych; w związku z tym wzywa Rzecznik do dalszego wdrażania zasady budżetowania celowego w jej codziennej działalności;
4.
odnotowuje, że z łącznych środków 92,32 % stanowiły środki na zobowiązania (w porównaniu z 97,87 % w 2014 r.), 86,19 % - środki na płatności (w porównaniu z 93,96 % w 2014 r.), a wskaźnik ich wykorzystania wyniósł 92,32 % (w porównaniu z 97,87 % w 2014 r.); zauważa, że wskaźnik wykorzystania środków w 2015 r. nadal się zmniejszał;
5.
zauważa, że obniżenie wskaźnika wykorzystania środków w 2015 r. wpłynęło na decyzję Rzecznik o ograniczeniu kilku linii budżetowych, a mianowicie dla wyjazdów służbowych, celów reprezentacyjnych, publikacji i tłumaczeń, i pociągnęło za sobą zmniejszenie środków w ramach tych linii;
6.
uznaje, że Rzecznik odgrywa wśród instytucji UE rolę pioniera w zakresie przejrzystości; ponawia jednak apel o dalszą poprawę przejrzystości warunków i procedur rekrutacji; zwraca się do Rzecznik o określenie zadań głównego doradcy oraz o wyjaśnienie jego/jej stanowiska w schemacie organizacyjnym; w związku z pewnymi zmianami przed przyjęciem struktury organizacyjnej instytucji w listopadzie 2015 r. zwraca się do Rzecznik o dopilnowanie publikacji uaktualnionej wersji schematu organizacyjnego na stronie internetowej;
7.
z zadowoleniem przyjmuje dalsze dochodzenia Rzecznik dotyczące przypadków występowania efektu "drzwi obrotowych" w Komisji; wyraża zaniepokojenie z powodu "wewnętrznych drzwi obrotowych" między Rzecznik a pozostałymi instytucjami, które mogą podlegać jej kontroli lub między pozostałymi instytucjami, które mogą kontrolować wzajemnie swoją pracę; wzywa Rzecznik do przeanalizowania sytuacji i do opracowania, jeśli uzna to za konieczne, przepisów służących unikaniu konfliktu interesów;
8.
z zadowoleniem przyjmuje skuteczne wdrożenie rocznego planu zarządzania w 2015 r. w ramach strategii na okres do 2019 r.; zauważa, że zrealizowano większość celów wytyczonych przez Rzecznik do oceny skuteczności reprezentowanej przez nią instytucji za pomocą kluczowych wskaźników efektywności; wierzy, że tendencja ta utrzyma się w nadchodzących latach;
9.
uznaje, że Rzecznik odegrała kluczową rolę w procesie wprowadzenia przed upływem 2015 r. wewnętrznych przepisów dotyczących ochrony demaskatorów na mocy art. 22a, 22b i 22c regulaminu pracowniczego instytucji UE; wzywa Rzecznik do monitorowania na bieżąco wdrażania tych przepisów i oceny, czy zapewniają one odpowiednią ochronę akredytowanym asystentom parlamentarnym;
10.
wspiera Rzecznik w jej przygotowaniach do opracowania zasad dotyczących zapobiegania nękaniu i walki z tym zjawiskiem;
11.
uznaje znaczenie strategicznych i własnych inicjatyw Rzecznik oraz wzywa ją do regularnego informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach prowadzonych dochodzeń; podkreśla, że głównym priorytetem Rzecznik powinno być udzielanie odpowiedzi na skargi obywateli w rozsądnym terminie; zwraca się do Rzecznik, aby przy wykonywaniu swoich obowiązków jak najszerzej interpretowała niewłaściwe administrowanie oraz by w odniesieniu do działań strategicznych nawiązała ściślejszą współpracę z parlamentarną Komisją Kontroli Budżetowej;
12.
przyjmuje do wiadomości nowe definicje interesu publicznego i niepublicznego wprowadzone w przepisach wykonawczych dotyczących porządkowania napływających skarg; zwraca się do Rzecznik o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o tym, w jaki sposób definicje te wpłynęły na wyniki reprezentowanej przez nią instytucji;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik ujawnia na swojej stronie internetowej tożsamość i inne szczegóły dotyczące zainteresowanych podmiotów zewnętrznych, z którymi się spotyka;
14.
odnotowuje wyniki osiągnięte podczas rozpatrywania skarg w 2015 r. i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 90 % przypadków instytucje unijne zastosowały się do propozycji Rzecznik; apeluje do Rzecznik o analizę stosowania się instytucji UE do jej zaleceń w ramach rocznych sprawozdań z działalności; zwraca się do Rzecznik o analizę możliwych przyczyn niestosowania się do tych zaleceń oraz zachęca instytucje unijne do dalszej poprawy ich poziomu zgodności z propozycjami Rzecznik;
15.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie w 2015 r. równowagi płci na szczeblu kierowniczym; wyraża aprobatę dla wspierania przez Rzecznik środków na rzecz równego udziału mężczyzn i kobiet wśród personelu;
16.
wyraża jednak ubolewanie z powodu wyraźnej nierównowagi geograficznej wśród kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, a w szczególności nadreprezentacji kierowników z państwa członkowskiego, z którego pochodzi Rzecznik; wzywa Rzecznik do zapewnienia trwałej korekty tej sytuacji;
17.
przyjmuje do wiadomości plan Rzecznik dotyczący dostosowania się do porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie redukcji personelu o 5 % w ciągu pięciu lat oraz zwraca się o poinformowanie Parlamentu, jak redukcja ta ma się do szacunków dotyczących stworzenia w 2016 r. pięciu nowych stanowisk;
18.
wyraża zaniepokojenie z powodu dwóch skarg przeciwko Rzecznik złożonych w 2015 r. do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i występuje o przekazanie szczegółów tych skarg parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej;
19.
z zadowoleniem przyjmuje konsekwentne stosowanie zasad systemu ekozarządzania i audytu (EMAS), wirtualizację dokumentów, stworzenie stałego systemu ekologicznej mobilności oraz korzystanie w czasie spotkań z wideokonferencji; zachęca do dalszego stosowania zasad zielonych zamówień publicznych oraz wzywa Rzecznik do określenia zasad kompensacji emisji i przeznaczonego na ten cel budżetu;
20.
z zadowoleniem przyjmuje wyjaśnienia Rzecznik w odniesieniu do braku polityki w zakresie nieruchomości, ponieważ jej służby są zlokalizowane w Parlamencie, i zwraca się o informowanie go o dalszym rozwoju wypadków lub wszelkich zmianach obecnej sytuacji;
21.
z zadowoleniem przyjmuje udzielanie wyczerpujących informacji na temat wszystkich zasobów ludzkich, którymi dysponuje Rzecznik, z podziałem na grupy zaszeregowania, płeć i obywatelstwo i domaga się, by informacje te były automatycznie ujmowane w rocznym sprawozdaniu z działalności Rzecznik;
22.
oczekuje, że Rzecznik będzie nadal dążyła do zapewnienia wysokiej jakości swojego rocznego sprawozdania z działalności, i zwraca się do niej o przedstawienie szczegółowego rocznego sprawozdania dotyczącego skutków działań reprezentowanej przez nią instytucji, które stanowi ważne narzędzie oceny jej pracy;
23.
postuluje, aby rzecznicy krajowi, organy państw członkowskich i instytucje unijne służyły większą pomocą Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich przez zwracanie uwagi obywateli unijnych na możliwość wystąpienia do tej instytucji w przypadkach niewłaściwego administrowania przez dowolną instytucję lub organ Unii.
1 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
2 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 1.
3 Dz.U. C 375 z 13.10.2016, s. 1.
4 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 147.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024