Decyzja 2017/1624 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1624
z dnia 27 kwietnia 2017 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2015 (COM(2016) 475 - C8-0275/2016) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2015 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  dotyczące rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2015 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0141/2017),
1.
udziela sekretarzowi generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu Komitetu Regionów za rok budżetowy 2015;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Komitetowi Regionów, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2017/1625

z dnia 27 kwietnia 2017 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja VII - Komitet Regionów,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0141/2017),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium podkreśla szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii poprzez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności, wdrażanie koncepcji budżetowania celowego oraz właściwe zarządzanie zasobami ludzkimi;
1.
zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2015 stwierdził, iż w odniesieniu do Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem") nie odnotowano żadnych poważnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień;
2.
z zadowoleniem zauważa, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym dnia 31 grudnia 2015 r. w łącznych płatnościach na wydatki administracyjne i inne wydatki instytucji i organów nie wystąpiły istotne błędy;
3.
uważa, że budżet Komitetu jest w przeważającej mierze administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki na pracowników Komitetu, a pozostałą część - wydatki na budynki, meble, wyposażenie oraz różne koszty bieżące; podkreśla jednak, że wprowadzenie budżetowania celowego powinno mieć zastosowanie nie tylko do całego budżetu Komitetu, lecz obejmować też określenie skonkretyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i terminowych (SMART) celów dla poszczególnych departamentów, działów i rocznych planów kadrowych w odniesieniu do pracowników; w związku z tym wzywa Komitet do dalszego wdrażania zasady budżetowania celowego w jego codziennej działalności;
4.
zauważa, że w 2015 r. zatwierdzony budżet Komitetu wyniósł 88 900 000 EUR (w porównaniu z 87 600 000 EUR w 2014 r.), z czego 87 200 000 EUR obejmowało środki na zobowiązania, w przypadku których wskaźnik wykorzystania wyniósł 98,2 %; odnotowuje nieznaczny spadek stopnia wykorzystania w 2015 r.;
5.
przyjmuje do wiadomości, iż w 2015 r. podpisano nowe dwustronne porozumienie o współpracy administracyjnej między Komitetem a Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym (EKES); ufa, że skutkiem porozumienia będzie dalsza poprawa wyników Komitetu i EKES;
6.
zauważa z zadowoleniem, że sprawozdanie z wdrożenia porozumienia o współpracy między Parlamentem a Komitetem było terminowe i zawiera pozytywną ocenę współpracy między obydwoma instytucjami; zauważa jednak, że należy doprecyzować charakter "intensywnej" współpracy, o której mowa w porozumieniu;
7.
z zadowoleniem przyjmuje zainteresowanie Komitetu przyjęciem bardziej systematycznego podejścia do współpracy z Parlamentem, szczególnie w obszarach politycznych, a także z Biurem Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS); uważa, że dalszy rozwój synergii przyniesie pozytywne rezultaty obu instytucjom;
8.
ponownie zwraca uwagę na swój wniosek dotyczący uwzględnienia wspólnej oceny oszczędności budżetowych wynikających z porozumienia w następnym sprawozdaniu z działań podejmowanych na podstawie porozumienia;
9.
z niepokojem zauważa, że nie został osiągnięty żaden z określonych przez Komitet w 2015 r. celów dotyczących zwiększenia zaangażowania Parlamentu i Rady w działania związane z opiniami Komitetu;
10.
odnotowuje, że w trosce o bezpieczeństwo po ataku terrorystycznym w Paryżu w listopadzie 2015 r. Parlament zamknął bezpośrednie połączenie między budynkami RMD i REM; ufa, że Parlament dokona ponownej oceny sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, gdyż otwarcie przejścia z całą pewnością byłoby korzystne dla wszystkich trzech instytucji;
11.
z zaniepokojeniem odnotowuje stały spadek wskaźnika wykonania płatności w 2015 r. w niektórych pozycjach budżetowych; zauważa, że rok 2015 był pierwszym rokiem szóstej kadencji Komitetu; niemniej jednak jest zdania, że Komitet nie powinien pozwolić na to, by miało to wpływ na zarządzanie budżetem; wzywa Komitet do poprawy wyników i lepszego przygotowania się na pierwszy rok siódmej kadencji Komitetu;
12.
wzywa Komitet do zwiększania przejrzystości jego działalności oraz do włączenia wszystkich dostępnych danych na temat misji podejmowanych przez członków Komitetu do rocznego sprawozdania z działalności, ze szczegółowym wyróżnieniem wydatków;
13.
apeluje do Komitetu o przyłączenie się do przyszłego porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości;
14.
z niepokojem zwraca uwagę na brak równowagi płci na stanowiskach kierowniczych wyższego i średniego szczebla (stosunek 25 %/75 % kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz 38 %/62 % kadry kierowniczej średniego szczebla); wzywa Komitet do poprawy równowagi płci jego pracowników i do poinformowania organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu rozwiązania tego problemu oraz o osiągniętych w tym zakresie wynikach;
15.
z zadowoleniem przyjmuje dobrą równowagę geograficzną na stanowiskach kierowniczych;
16.
wyraża poważne zaniepokojenie z powodu wysokiej liczby dni zwolnień chorobowych wśród pracowników Komitetu; zwraca się do Komitetu o dokonanie oceny przyczyn, skoncentrowanie zarządzania zasobami ludzkimi na poprawie tej sytuacji oraz ukierunkowanie działań w zakresie dobrego samopoczucia na jak największą liczbę pracowników w celu zapobiegania tego rodzaju absencji;
17.
jest zaniepokojony tym, że zalecenia pokontrolne dotyczące wyników projektów IT dla użytku wewnętrznego wciąż nie są odpowiednio wdrażane; apeluje do Komitetu o niezwłoczne zaradzenie tej sytuacji;
18.
z zadowoleniem przyjmuje udostępnienie danych dotyczących tłumaczenia pisemnego, gromadzonych w oparciu o zharmonizowaną metodykę ustaloną przez międzyinstytucjonalny komitet ds. tłumaczeń pisemnych i ustnych; zauważa, że trwający przegląd kodeksu postępowania w dziedzinie tłumaczeń pisemnych ma być przeprowadzany wspólnie z EKES;
19.
zauważa, że w 2015 r. współczynnik outsourcingu tłumaczeń pisemnych wzrósł z 2,57 % w 2014 r. do niemal 10 % w 2015 r. w wyniku przeniesienia pracowników do Parlamentu zgodnie z zawartym porozumieniem; wzywa Komitet do oceny opłacalności tego nowego rozwiązania stosowanego już w praktyce;
20.
odnotowuje przyjęcie przez Komitet w grudniu 2015 r. przepisów dotyczących informowania o nieprawidłowościach; zauważa również, że w 2015 r. wszczęto jedno postępowanie w odniesieniu do informowania o nieprawidłowościach; zwraca się do Komitetu o poinformowanie Parlamentu o dalszym rozwoju sytuacji w tej sprawie;
21.
uważa, że kwestią najwyższej wagi jest to, by Komitet niezwłocznie podjął działania następcze w stosunku do dwóch wyroków Sądu do spraw Służby Publicznej 6  oraz sprawozdania z dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (zwanego dalej "OLAF") 7 , sprawozdania Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych Komisji 8  oraz rezolucji Parlamentu 9 , a także by doprowadził przed końcem 2017 r. do sprawiedliwej, honorowej i godziwej ugody w sprawie byłego audytora wewnętrznego Komitetu dotyczącej informowania o nieprawidłowościach;
22.
uważa, że podstawowe znaczenie ma, by Komitet pracował wspólnie z Europejskim Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, aby bezzwłocznie podjąć działania wynikające z wyroku Sądu do spraw Służby Publicznej w sprawie związanej z mobbingiem, w którą zamieszani byli urzędnicy z obu instytucji 10 , oraz by zdał sprawę Parlamentowi z postępów w tym zakresie, a także dokonał przeglądu procedur postępowania w przypadku przyszłych zarzutów o mobbing, tak aby zapewnić zgodność tych procedur z orzecznictwem Sądu do spraw Służby Publicznej;
23.
z ogromną satysfakcją odnotowuje wysiłki podejmowane na rzecz ograniczenia wpływu Komitetu na środowisko i wyniki osiągane w tej dziedzinie, a także odnowienie certyfikatu systemu ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS);
24.
odnotowuje wysiłki i osiągnięcia Komitetu w usprawnianiu polityki informacyjnej i komunikacyjnej;
25.
z zadowoleniem przyjmuje informacje dotyczące polityki Komitetu w zakresie nieruchomości, zawarte w jego rocznym sprawozdaniu z działalności, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak istotne jest, aby koszty związane z taką polityką były odpowiednio uzasadnione i niewygórowane.
1 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
2 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 1.
3 Dz.U. C 375 z 13.10.2016, s. 1.
4 Dz.U. C 380 z 14.10.2016, s. 147.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Wyrok Sądu do spraw Służby Publicznej z dnia 7 maja 2013 r., sprawa F-86/11 (ECLI:EU:F:2011:189) oraz z dnia 18 listopada 2014 r., sprawa F-156/12 (ECLI:EU:F:2014:247).
7 Sprawozdanie końcowe z dochodzenia OLAF z dnia 8 października 2003 r.
8 Sprawozdanie Urzędu Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych Komisji z dnia 8 maja 2008 r.
9 Rezolucje Parlamentu z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz.U. L 57 z 25.2.2004, s. 8), z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U. L 330 z 4.11.2004, s. 153), z dnia 12 kwietnia 2005 r. (Dz.U. L 196 z 27.7.2005, s. 54), z dnia 27 kwietnia 2006 r. (Dz.U. L 340 z 6.12.2006, s. 44), z dnia 29 kwietnia 2015 r. (Dz.U. L 255 z 30.9.2015, s. 132) oraz z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.U. L 246 z 14.9.2016, s. 152) wspierające sprawę audytora wewnętrznego Komitetu.
10 Wyrok Sądu do spraw Służby Publicznej z dnia 26 lutego 2013 r., sprawa F-124/10, Vassilliki Labiri/Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) (ECLI:EU:F:2013:21).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024