| Antonio TAJANI | Klaus WELLE |
| Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja I - Parlament Europejski
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Nadzór nad zarządzaniem budżetem i finansami przez Parlament
Sprawozdanie finansowe Parlamentu
| a) Dostępne środki (EUR) | |
| środki na 2015 r.: | 1 794 929 112 |
| środki przeniesione nieautomatycznie z roku budżetowego 2014: | - |
| środki przeniesione automatycznie z roku budżetowego 2014: | 277 911 825 |
| środki odpowiadające dochodowi przeznaczonemu na określony cel na 2015 r.: | 27 988 590 |
| środki przeniesione odpowiadające dochodowi przeznaczonemu na określony cel z 2014 r.: | 106 077 150 |
| Ogółem: | 2 206 906 677 |
| b) Wykorzystanie środków w roku budżetowym 2015 (EUR) | |
| zobowiązania: | 2 176 992 756 |
| dokonane płatności: | 1 770 807 099 |
| środki przeniesione automatycznie, w tym środki wynikające z dochodu przeznaczonego na określony cel: | 392 379 176 |
| środki przeniesione nieautomatycznie: | - |
| środki anulowane: | 43 720 402 |
| c) Wpływy do budżetu (EUR) | |
| otrzymane w 2015 r.: | 176 367 724 |
| d) Całkowity bilans na dzień 31 grudnia 2015 r. (EUR) | 1 511 058 599 |
Opinie Trybunału Obrachunkowego na temat wiarygodności rozliczeń za rok 2015 oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw
Sprawozdanie roczne audytora wewnętrznego
Działania w następstwie rezolucji w sprawie absolutorium za rok 2014
Absolutorium dla Parlamentu za rok 2015
Zarządzanie systemem dofinansowania dla grup odwiedzających
Rejestr służący przejrzystości i konflikt interesów
Dyrekcja Generalna ds. Komunikacji
Nagroda LUX
Dom Historii Europejskiej
Dyrekcja Generalna ds. Personelu (DG PERS)
Dyrekcja Generalna ds. Finansów
Zamówienia udzielone przez Parlament
Dobrowolny fundusz emerytalny
Inne tematy
DG ITEC
Dyrekcja Generalna ds. Polityki Zewnętrznej Unii Europejskiej
DG INLO
Dyrekcja Generalna ds. Tłumaczeń Ustnych i Konferencji (DG INTE)
DG SAFE
Parlament przyjazny środowisku
Grupy polityczne (pozycja budżetowa 4 0 0)
| Grupa | 2015 | 2014 (**) | ||||||||
| Roczne środki | Środki własne i środki przeniesione (*) | Wydatki |
Wskaźnik wykorzystania rocznych środków (%) |
Środki przeniesione na następny okres | Roczne środki | Środki własne i środki przeniesione | Wydatki |
Wskaźnik wykorzystania rocznych środków (%) |
Środki przeniesione na następny okres (2011 r.) |
|
| PPE | 17 440 | 10 198 | 17 101 | 98,06 | 8 720 | 19 919 | 7 908 | 17 796 | 89,34 | 9 960 |
| S | 15 256 | 5 748 | 15 379 | 100,81 | 5 625 | 15 619 | 4 653 | 14 850 | 95,07 | 5 422 |
| ECR | 5 959 | 1 614 | 5 065 | 84,99 | 2 509 | 5 014 | 1 060 | 4 476 | 105,43 | 1 598 |
| ALDE | 5 692 | 2 517 | 5 865 | 103,03 | 2 344 | 6 214 | 1 774 | 5 491 | 88,35 | 2 498 |
| GUE/NGL | 4 305 | 1 256 | 3 832 | 89,02 | 1 729 | 3 527 | 417 | 2 689 | 76,62 | 1 255 |
| Verts/ALE | 4 153 | 1 293 | 3 890 | 93,67 | 1 556 | 4 292 | 1 389 | 4 396 | 88,41 | 1 287 |
| EFDD | 3 843 | 1 643 | 3 629 | 94,45 | 1 856 | 3 231 | 1 142 | 2 708 | 88,83 | 1 615 |
| ENF | 1 587 | 0 | 827 | 52,09 | 760 | |||||
| Posłowie niezrzeszeni | 1 627 | 533 | 1 001 | 61,51 | 214 | 1 991 | 441 | 1 281 | 64,32 | 533 |
| Ogółem | 59 860 | 24 803 | 56 588 | 94,53 | 25 312 | 59 807 | 18 784 | 53 687 | 89,76 | 24 168 |
|
(*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. (**) W roku 2014 były dwa okresy rozliczeniowe z uwagi na wybory parlamentarne w maju 2014 r. Dane liczbowe za rok 2014 w tabeli przedstawiają wartości skonsolidowane. | ||||||||||
Europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne
| Partia | Skrót | Zasoby własne (*) | Dotacja z PE | Dochody ogółem | Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) | Nadwyżka dochodów (przesunięcie do rezerw) lub strata |
| Europejska Partia Ludowa | PPE | 1 926 | 8 053 | 12 241 | 85 | 363 |
| Partia Europejskich Socjalistów | PES | 1 246 | 5 828 | 8 024 | 85 | 40 |
| Porozumienie Liberałów i Demokratów na rzecz Europy | ALDE | 561 | 2 093 | 2 789 | 85 | 90 |
| Europejska Partia Zielonych | EPZ | 480 | 1 666 | 2 245 | 85 | 83 |
| Sojusz Europejskich Konserwatystów i Reformatorów | AECR | 395 | 1 952 | 2 401 | 85 | 8 |
| Europejska Partia Lewicy | EL | 372 | 1 484 | 2 044 | 85 | 71 |
| Europejska Partia Demokratyczna | EDP/PDE | 120 | 457 | 577 | 85 | 0 |
| Demokraci UE | EUD | 55 | 292 | 370 | 85 | 3 |
| Wolne Przymierze Europejskie | ALE | 127 | 636 | 845 | 85 | 0 |
| Europejski Chrześcijański Ruch Polityczny | ECPM | 87 | 461 | 560 | 85 | 4 |
| Europejskie Przymierze na rzecz Wolności | EAF | 94 | 494 | 588 | 85 | 7 |
| Sojusz Europejskich Ruchów Narodowych | AENM | 53 | 292 | 399 | 85 | 0 |
| Ruch na rzecz Europy Narodów i Wolności | MENF | 161 | 401 | 562 | 85 | 0 |
| Sojusz na rzecz Demokracji Bezpośredniej w Europie | ADDE | 250 | 821 | 1 070 | 85 | - 403 |
| Ruch na rzecz Europy Wolności i Demokracji | MELD | 91 | 44 | 226 | 85 | - 208 |
| Ogółem | 6 017 | 24 974 | 34 943 | 85 | 59 | |
| (*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. | ||||||
| Fundacja | Skrót | Związek z partią |
System zasobów własnych (*) |
Dotacja z PE | Dochody ogółem | Dotacje z PE w % kwalifikowalnych wydatków (nie więcej niż 85 %) |
| Ośrodek Studiów Europejskich Wilfried Martens | WMCES | PPE | 949 | 4 725 | 5 674 | 85 |
| Fundacja Studiów Europejskich i Postępu | FEPS | PES | 847 | 3 848 | 4 695 | 85 |
| Europejskie Forum Liberalne | ELF | ALDE | 183 | 880 | 1 063 | 85 |
| Europejska Fundacja Zielonych | GEF | EPZ | 163 | 914 | 1 077 | 85 |
| Ugrupowanie Transform Europe | TE | EL | 159 | 847 | 1 066 | 85 |
| Instytut Europejskich Demokratów | IED | PDE | 47 | 284 | 331 | 85 |
| Centrum Maurits Coppieters | CMC | ALE | 57 | 241 | 298 | 85 |
| Nowy Kierunek - Fundacja na rzecz Reformy w Europie | ND | AECR | 323 | 1 100 | 1 423 | 85 |
| Europejska Fundacja na rzecz Wolności | EFF | EAF | 47 | 268 | 315 | 85 |
| Organizacja na rzecz Europejskiej Współpracy Międzypaństwowej | OEIC | EUD | 33 | 132 | 165 | 85 |
| Chrześcijańska Fundacja Polityczna na rzecz Europy | CPFE | ECPM | 51 | 267 | 318 | 85 |
| Fundacja na rzecz Europy Wolności i Demokracji | FELD | MELD | 50 | 248 | 298 | 85 |
| Instytut na rzecz Demokracji Bezpośredniej w Europie | IDDE | ADDE | 144 | 673 | 817 | 85 |
| Europejska Tożsamość i Tradycje | EIT | AENM | 32 | 169 | 201 | 85 |
| Ogółem | 3 085 | 14 596 | 17 681 | 85 | ||
| (*) Wszystkie kwoty w tysiącach EUR. | ||||||
Wszystkie kwoty w tysiącach EUR.
Uwaga (1): Dochody ogółem zawierają przeniesienia z roku poprzedniego zgodnie z art. 125 ust. 6 rozporządzenia finansowego.
Wszystkie kwoty w tysiącach EUR.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.252.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2017/1602 w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2015, sekcja I - Parlament Europejski |
| Data aktu: | 27/04/2017 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2017 |








