Decyzja 2017/1424 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii i w Gruzji

DECYZJA RADY (WPZiB) 2017/1424
z dnia 4 sierpnia 2017 r.
w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w Republice Macedonii Północnej i w Gruzji 1

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej ("BSiL") i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi ("strategia UE dotycząca BSiL"). W strategii UE SALW podkreślono, że aby zminimalizować ryzyko związane z nielegalnym handlem BSiL oraz nadmiernym jej gromadzeniem, należy zwrócić szczególną uwagę na nadmierne nagromadzenie BSiL magazynowanej w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej, jak również na sposoby jej rozprowadzania w strefach konfliktu.

(2) Jednym z celów strategii UE dotyczącej BSiL jest promowanie skutecznej wielostronności, tak aby tworzyć mechanizmy - międzynarodowe, regionalne lub na szczeblu Unii lub jej państw członkowskich - przeciwdziałania podaży i destabilizującego rozprzestrzeniania BSiL i amunicji do niej. W swoim planie działania strategia UE SALW wyszczególnia Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) jako jedną z regionalnych organizacji, z którą należy rozwijać współpracę.

(3) Strategia UE dotycząca BSiL zawiera postanowienia związane ze wspieraniem działań OBWE zmierzających do zwalczania nielegalnego handlu BSiL i amunicją do niej oraz niszczeniem nadwyżek zapasów zgromadzonych przez państwa uczestniczące OBWE. W szczególności Unia uczestniczy w wysiłkach zmierzających do zmniejszenia nadwyżki zapasów BSiL oraz amunicji konwencjonalnej pozostałych z czasów zimnej wojny w Europie Wschodniej, poprzez współpracę z OBWE, o pomoc której wystąpiły zainteresowane państwa uczestniczące.

(4) W 2000 r. Państwa uczestniczące OBWE przyjęły. dokument OBWE na temat BSiL, w którym zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W tym dokumencie podkreślono również, jak destabilizujące skutki dla bezpieczeństwa w skali krajowej, regionalnej i międzynarodowej mogą mieć: nadmierne gromadzenie BSiL oraz złe zarządzanie jej zapasami i ich niedostateczne zabezpieczenie.

(5) Ponadto w 2003 r. państwa uczestniczące OBWE przyjęły dokument OBWE na temat zapasów amunicji konwencjonalnej, uznając tym samym, że nadmierne gromadzenie amunicji konwencjonalnej stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony. By wyeliminować to zagrożenie, państwa te zdecydowały się ustanowić praktyczną procedurę w celu udzielenia pomocy w niszczeniu nadwyżek amunicji konwencjonalnej i/lub udoskonalenia praktyk zarządzania zapasami i bezpieczeństwa.

(6) W dokumentach OBWE na temat BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej uznano niszczenie za preferowaną metodę pozbywania się nadwyżek BSiL i amunicji konwencjonalnej.

(7) W 2016 r., podczas forum OBWE na rzecz współpracy w zakresie bezpieczeństwa, była jugosłowiańska republika Macedonii i Gruzja zwróciły się do państw uczestniczących OBWE z prośbą o udzielenie im pomocy w kwestiach objętych dokumentami OBWE na temat BSiL i amunicji konwencjonalnej, czyli w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa BSiL i niszczenia amunicji konwencjonalnej.

(8) Unia uprzednio wspierała działania OBWE w drodze decyzji Rady 2012/662/WPZiB 2 . Decyzja, której wdrożenie zakończyło się w 2015 r., przewidywała finansowanie takich działań jak niszczenie nadwyżek BSiL, zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze zarządzanie zapasami broni, opracowanie odpowiednich narzędzi do prowadzenia rejestrów broni oraz wzmocnienie kontroli transferu broni konwencjonalnej.

(9) W dniu 19 grudnia 2016 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2016/2356 3 . Podczas nowej fazy projektu Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) wykorzystywane będą osiągnięcia na mocy decyzji Rady 2013/730/WPZiB 4  przy jednoczesnym zachowaniu holistycznego podejścia do zwalczania zagrożenia, jakie stanowi BSiL w regionie. W szczególności projekt ten będzie wykorzystywany do skoordynowania działań z inicjatywami w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, z myślą o zwiększeniu zdolności policji w zakresie zarządzania zapasami,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Aby promować pokój i bezpieczeństwo, jak również skuteczną wielostronność na szczeblu globalnym i regionalnym, Unia dąży do realizacji następujących celów:
-
wzmocnienia pokoju i bezpieczeństwa w sąsiedztwie Unii poprzez zmniejszenie zagrożenia powodowanego nielegalnym handlem BSiL i amunicją konwencjonalną oraz nadmiernym ich gromadzeniem w regionie OBWE,
-
wspierania skutecznej wielostronności na szczeblu regionalnym poprzez wspieranie działań OBWE zmierzających do zapobiegania nadmiernemu gromadzeniu BSiL i amunicji konwencjonalnej oraz nielegalnemu handlowi nimi.
2. 
Aby zrealizować cel, o którym mowa w ust. 1, Unia podejmuje następujące środki:
-
zmniejszenie ryzyka nielegalnego rozprzestrzeniania BSiL w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii,
-
usuwanie nadwyżek amunicji w Gruzji.

Szczegółowy opis projektów, o których mowa w niniejszym ustępie, znajduje się w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa ("WP").
2. 
Techniczną realizacją projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2, zajmuje się Sekretariat OBWE.
3. 
Sekretariat OBWE wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretariatem OBWE.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 1 353 878,52 EUR.
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z Sekretariatem OBWE umowę w sprawie finansowania. Umowa w sprawie finansowania obejmuje zobowiązanie sekretariatu OBWE do zadbania o to, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dokłada starań, aby umowę o finansowaniu, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4

WP składa Radzie sprawozdania z realizacji niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez Sekretariat OBWE. Sprawozdania te stanowią dla Rady podstawę do przeprowadzenia oceny. Komisja składa sprawozdania na temat aspektów finansowych realizacji projektów, o których mowa w art. 1 ust. 2.

Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.  5
 Niniejsza decyzja wygasa w dniu 6 marca 2021 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 sierpnia 2017 r.
W imieniu Rady
M. MAASIKAS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
Kontekst

W 2016 r. dwa państwa uczestniczące OBWE - była jugosłowiańska republika Macedonii i Gruzja - zwróciły się o wsparcie działań związanych ze zwiększeniem bezpieczeństwa w odniesieniu do broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) i pozbywania się nadwyżek amunicji konwencjonalnej.

W 2016 r. była jugosłowiańska republika Macedonii zadeklarowała, że potrzebuje pomocy, by zwiększyć bezpieczeństwo fizyczne i bezpieczeństwo systemów IT magazynów BSiL i amunicji na piętnastu posterunkach policji granicznej oraz w jednym regionalnym centrum ds. ochrony granic. Ponadto we wniosku określono potrzebę zwiększenia zdolności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (MSW) poprzez poprawę procedur zarządzania zapasami broni służbowej. Misja OBWE w Skopje zapewniała MSW stałe wsparcie w dziedzinie bezpieczeństwa poprzez ułatwianie wspólnych transgranicznych ćwiczeń, organizowanie kursów szkoleniowych na temat zwalczania przestępczości zorganizowanej, obserwacji zielonej granicy, rozpoznawania twarzy i profilowania. Oceniając na podstawie obecnej współpracy, MSW uznało misję OBWE w Skopje za partnera w modernizowaniu systemu bezpieczeństwa i w budowaniu zdolności.

Po zakończeniu zimnej wojny Ministerstwo Obrony Gruzji pozostało z dużymi zapasami amunicji konwencjonalnej jeszcze z czasów Związku Radzieckiego. Część tych zapasów ograniczono w ramach działań krajowych, jak i międzynarodowych i dwustronnych projektów pomocy technicznej. Tak oto w latach 2005-2013 zakończono realizację trzech projektów unieszkodliwiania kierowanych i niekierowanych rakiet. Projekty te wsparły Agencja ds. Zabezpieczenia Eksploatacji Sprzętu i Zaopatrzenia NATO oraz Departament Stanu USA. W latach 2007, 2011 i 2012 OBWE i UNDP wspierały także projekty dotyczące wykorzystania, przetwarzania i unieszkodliwiania pozostałych nadwyżek kierowanych i niekierowanych lotniczych pocisków rakietowych oraz ich niebezpiecznych części składowych. Ponadto w latach 2012-2016 OBWE zapewniała pomoc na unieszkodliwianie amunicji kasetowej, bomb oraz pocisków artyleryjskich.

W 2016 r. Gruzja przedłożyła forum OBWE na rzecz współpracy w zakresie bezpieczeństwa nowy wniosek o pomoc dotyczący unieszkodliwienia 461 ton nadwyżek amunicji konwencjonalnej, w tym 121 ton pocisków artyleryjskich i 340 ton bomb. Mimo że OBWE nie ma obecnie w Gruzji żadnej misji w terenie, organizacja ta może poszczycić się sukcesami w realizacji projektów unieszkodliwiania amunicji w tym kraju. OBWE i Gruzja ustanowiły ramy współpracy, opracowując "Program demilitaryzacji zbędnej, wykreślonej z rejestrów i przestarzałej amunicji znajdującej się w bazach wojskowych w Gruzji". W kwietniu 2014 r. Sekretariat OBWE i Gruzja podpisały protokół ustaleń, który reguluje dodatkowe szczegóły realizacji programu.

W ramach kontynuacji udanego wdrażania decyzji 2012/662/WPZiB obecne projekty koncentrują się na dalszym wzmacnianiu krajowej kontroli nad BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz na udzielaniu byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii i Gruzji pomocy w wywiązywaniu się z ich międzynarodowych zobowiązań w tej dziedzinie.

2.
Cel ogólny

Zwiększenie bezpieczeństwa w Europie Południowo-Wschodniej i w regionie Zakaukazia poprzez zmniejszenie zagrożenia wynikającego z niekontrolowanego rozprzestrzeniania BSiL i amunicji konwencjonalnej.

3.
Opis projektów

Projekty wykorzystują doświadczenia z przeszłych i bieżących działań OBWE mających na celu zmniejszenie nadwyżek zapasów BSiL i amunicji, poprawę ich zabezpieczenia i zapobiegania ich kradzieży, co przyczynia się do działań na rzecz zwalczania terroryzmu poprzez umożliwianie państwom uczestniczącym OBWE zajęcie się jednym ze źródeł dostaw dla sieci terrorystycznych.

3.1.
Projekt 1: Zmniejszenie ryzyka nielegalnego rozprzestrzeniania BSiL w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii
3.1.1.
Cel

Zwiększenie zdolności MSW byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii do zabezpieczenia jej zapasów BSiL i amunicji, a przez to zmniejszenie ryzyka nielegalnej proliferacji, w tym do celów terrorystycznych.

3.1.2.
Opis

W złożonym OBWE wniosku o pomoc, MSW wskazała, że magazyny BSiL i amunicji w piętnastu posterunkach policji granicznej i w jednym regionalnym centrum ds. ochrony granic nie są odpowiednio zabezpieczone. Po ataku na posterunek policji granicznej w pobliżu miejscowości Gosince w kwietniu 2015 r., w wyniku którego doszło do kradzieży broni i amunicji, przeprowadzono kompleksowy przegląd bezpieczeństwa magazynów BSiL na posterunkach policji granicznej. W odpowiedzi na wniosek o udzielenie pomocy misja OBWE w Skopje przeprowadziła ocenę potrzeb, która obejmowała wizyty na wszystkich piętnastu posterunkach i w regionalnym centrum ds. ochrony granic. OBWE wskazała wiele problemów związanych z bezpieczeństwem BSiL na tych posterunkach, w tym na potrzebę poprawy bezpieczeństwa fizycznego istniejących magazynów, usprawnienia procedur prowadzenia rejestrów, zwiększenia zdolności personelu w zakresie zarządzania bronią służbową i przechwyconą BSiL, a także zwiększenia zdolności MSW w zakresie zapobiegania rozprzestrzenianiu BSiL pochodzącej z zapasów tego ministerstwa.

3.1.3.
Spodziewane rezultaty

Wykonując to działanie, misja OBWE w Skopje kontynuuje swoje prace na rzecz budowania zdolności MSW w dziedzinie zwalczania przestępczości zorganizowanej i terroryzmu. Projekt przyczyni się do osiągnięcia następujących konkretnych rezultatów:

Rezultat 1: Zwiększenie bezpieczeństwa fizycznego i bezpieczeństwa systemów IT w odniesieniu do zapasów BSiL i amunicji na piętnastu posterunkach policji granicznej i w jednym regionalnym centrum ds. ochrony granic.

Wskaźniki

-
Magazyny BSiL na piętnastu posterunkach policji granicznej i w jednym regionalnym centrum ds. ochrony granic będą lepiej zabezpieczone w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i bezpieczeństwa systemów IT.

Rezultat 2: Zwiększone zdolności MSW do wdrożenia zarządzania zapasami BSiL.

Wskaźniki

-
Przygotowanie standardowych procedur operacyjnych (SOP) zarządzania bronią służbową,
-
zorganizowanie jednego szkolenia instruktorów,
-
szesnaście szkoleń przeprowadzonych bezpośrednio na piętnastu posterunkach policji granicznej i w jednym regionalnym centrum ds. ochrony granic.
3.1.4.
Zespół realizujący projekt

Zespół realizujący projekt będzie się składał z koordynatora projektu ds. egzekwowania prawa i z asystenta projektu. Zespół realizujący projekt będzie odpowiedzialny za zarządzanie całym cyklem projektowym, w tym ustalenie ram prawnych, zarządzania, monitorowania i weryfikacji, by skutecznie osiągać rezultaty projektu i składać sprawozdania z realizacji.

3.1.5.
Działania
3.1.5.1.
Dokumentacja przetargowa

Dokumentacja przetargu publicznego dotyczącego modernizacji systemów na piętnastu posterunkach policji granicznej i w jednym regionalnym centrum ds. ochrony granic będzie oparta na specyfikacjach projektu zgodnych z krajowymi przepisami i najlepszymi praktykami OBWE w odniesieniu do magazynowania BSiL oraz zapasów amunicji konwencjonalnej. Misja OBWE w Skopje zapewni usługi przedsiębiorstwa, które przygotuje specyfikacje projektu. Wybrany usługodawca opracuje i przedłoży misji OBWE w Skopje oraz MSW całą wymaganą dokumentację projektu, zapewniając, że prace w jej ramach będą skoordynowane i zatwierdzone przez wszystkie krajowe organy regulacyjne, i że będą zgodne z zasadami i procedurami OBWE.

3.1.5.2.
Modernizacja systemów bezpieczeństwa

Misja OBWE w Skopje opracuje dokumentację wymaganą do przeprowadzenia otwartego przetargu zgodnego z zasadami konkurencji oraz przeprowadzenia procedury przetargowej na roboty budowlane i dostarczenie sprzętu IT dla systemów bezpieczeństwa, zgodnie z zasadami i przepisami OBWE. Wybrany wykonawca wdroży środki bezpieczeństwa zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym. Zespół realizujący projekt zorganizuje monitorowanie i nadzór techniczny nad wdrażaniem środków bezpieczeństwa oraz weryfikację ich zgodności z odpowiednimi wymaganiami technicznymi.

3.1.5.3.
Przygotowanie SOP w zakresie obchodzenia się z bronią i amunicją służbową

Zespół realizujący projekt ustanowi grupę roboczą składającą się z przedstawicieli OBWE i odpowiednich departamentów MSW, w tym punktu kontaktowego ds. BSiL, Działu ds. Eksploatacji, Kryptologii i CCTV, Departamentu Zarządzania Budownictwem, Departamentu Prawnego, Wydziału ds. Granic i Migracji oraz Biura Bezpieczeństwa Publicznego. Grupa robocza zorganizuje cztery spotkania poświęcone przygotowywaniu SOP i będzie wspierana przez jednego eksperta krajowego i jednego międzynarodowego. SOP zapewnią porady i wskazówki dla personelu MSW dotyczące ustandaryzowanego wykorzystania nowych narzędzi technicznych i informatycznych.

3.1.5.4.
Szkolenia

Zespół realizujący projekt będzie zarządzał przygotowywaniem podręcznika na temat nowych SOP, w tym rekrutacją eksperta, który zajmie się tym przygotowywaniem, a także drukowaniem i rozpowszechnianiem podręcznika wśród odpowiednich pracowników MSW oraz jego tłumaczeniem na język angielski. Angielska wersja podręcznika zostanie rozpowszechniona wśród członków innych misji terenowych OBWE, jak również w Sekretariacie OBWE, co ma zapewnić wyeksponowanie działań i materiały do wglądu w przyszłości.

Zespół realizujący projekt zorganizuje szkolenia instruktorów dla 30 wyznaczonych przedstawicieli czterech regionalnych centrów ds. ochrony granic oraz ośmiu sektorów do spraw wewnętrznych, z myślą o zwiększeniu wiedzy pracowników na temat stosowania nowych systemów bezpieczeństwa i systemów IT w zmodernizowanych magazynach. Następnie wyszkoleni trenerzy przeprowadzą szkolenia w całym kraju, w swoich centrach i sektorach regionalnych, zapewniając tym samym trwałość działania.

3.1.5.5.
Wyeksponowanie działań Unii

Celem prac mających na celu wyeksponowanie działań Unii będzie informowanie o wsparciu UE na rzecz zmniejszania zagrożeń związanych z rozprzestrzenianiem broni i amunicji za pośrednictwem działań wdrażanych przez OBWE. Wydarzenia eksponujące działania Unii będą się koncentrować na: informowaniu wybranych odbiorców, a także ogółu społeczeństwa, o realizacji konkretnych działań w ramach tego projektu; ich wpływu na zmniejszenie zagrożenia niekontrolowaną proliferacją; oraz ogólnej stabilności w regionie. Wydarzenia eksponujące działania Unii będą przebiegały zgodnie z planem projektu wyeksponowania działań. Przewiduje się opracowanie kilku rodzajów materiałów informacyjnych, które przedstawią rezultaty projektu docelowym odbiorcom. Będą one obejmować stojaki reklamowe typu roll-up, banery, ulotki, materiały fotograficzne i wideo, jak również promowanie rezultatów podczas imprez medialnych.

3.2.
Projekt 2: Usuwanie nadwyżek amunicji w Gruzji
3.2.1.
Cel

Wsparcie procesu poprawy zarządzania zapasami amunicji w Gruzji poprzez unieszkodliwienie 461 ton nadwyżek amunicji.

3.2.2.
Opis

W 2016 r. Gruzja zwróciła się o pomoc potrzebną do unieszkodliwienia 461 ton nadwyżek amunicji konwencjonalnej, zgodnie z "Programem demilitaryzacji zbędnej, wykreślonej z rejestrów i przestarzałej amunicji znajdującej się w bazach wojskowych w Gruzji" ("program"). Jako działania podjęte w wyniku projektów OBWE realizowanych w latach: 2007, 2011-2012 i 2014-2016, Sekretariat OBWE będzie pomagał Gruzji w jej staraniach o zwiększenie zdolności w zakresie zarządzania zapasami amunicji.

3.2.3.
Spodziewane rezultaty

Rezultat 1: Zmniejszenie dostępnych nadwyżek amunicji konwencjonalnej w sposób bezpieczny i nieszkodliwy dla środowiska.

Wskaźniki

-
Unieszkodliwienie 461 ton nadwyżek amunicji,
-
podpisanie umowy partnerskiej w sprawie realizacji,
-
zatrudnienie personelu potrzebnego do realizacji projektu,
-
przygotowanie programu na rzecz zapewniania jakości,
-
przygotowanie kwartalnych sprawozdań z postępu prac,
-
przygotowanie kwartalnych sprawozdań środowiskowych.
3.2.4.
Zespół realizujący projekt

Zespół realizujący projekt będzie składał się z kierownika projektu, asystenta projektu, jednego konsultanta lokalnego i dwóch konsultantów międzynarodowych. Kierownikiem projektu będzie urzędnik OBWE zajmujący już istniejące stanowisko. Asystent projektu, lokalni i międzynarodowi konsultanci zostaną zatrudnieni zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami OBWE. Zespół realizujący projekt będzie odpowiedzialny za ustalenie ram prawnych, zarządzania, monitorowania i weryfikacji, by skutecznie osiągać rezultaty projektu i realizować program na rzecz zapewniania jakości.

3.2.5.
Jednostka realizująca

Gruzja powierzyła realizację działań w ramach programu państwowemu wojskowemu ośrodkowi naukowo-technicznemu ("DELTA"). DELTA ma wyłączne prawa do działań w Gruzji z zakresu pozbawiania amunicji cech użytkowych i niszczenia amunicji, które zostały przyznane dekretem nr 321 Ministra Obrony Gruzji w 2005 r. Od tego czasu DELTA była jednostką realizującą, która wykonywała prace zlecane przez wszystkie organizacje międzynarodowe zaangażowane we wspieranie działań w zakresie unieszkodliwiania, w tym NATO, UNDP i OBWE. I tak w 2016 r. DELTA zakończyła projekt, wspierany przez OBWE, dotyczący unieszkodliwienia 620 ton lotniczych pocisków rakietowych, bomb i pocisków artyleryjskich.

3.2.6.
Działania
3.2.6.1.
Unieszkodliwienie nadwyżki amunicji

DELTA prowadziła badania dotyczące amunicji, która ma zostać unieszkodliwiona i przygotowała technologie, instrukcje i dokumentację dotyczące procesu unieszkodliwiania. Ponadto DELTA rozpoczęła proces transportu 340 ton nadwyżki bomb z miejsca ich magazynowania do zakładu utylizacji w Phonichala, zapewniła szkolenia dla personelu projektu i rozpoczęła proces demontażu. Materiał wybuchowy zostanie unieszkodliwiony poprzez detonację metodą odkrywkową na poligonie Vaziani. Unieszkodliwienie 121 ton pocisków artyleryjskich będzie miało miejsce w obiekcie Dedoplitskaro. DELTA monitoruje skutki środowiskowe operacji unieszkodliwiania, wykonując co miesiąc testy.

3.2.6.2.
Wyeksponowanie działań Unii

Prace mające na celu wyeksponowanie działań Unii będą się koncentrować na informowaniu wybranych odbiorców oraz ogółu społeczeństwa na temat realizacji operacji unieszkodliwiania amunicji i ich wpływie na zwiększenie zdolności Gruzji w zakresie zarządzania zapasami.

4.
Beneficjenci

Bezpośrednimi beneficjentami projektów będą krajowe instytucje byłej jugosłowiańskiej republiki Macedonii i Gruzji odpowiedzialne za bezpieczeństwo BSiL i amunicji oraz zarządzanie nimi. Działania w ramach projektu są zgodne z krajowymi strategiami w zakresie BSiL oraz amunicji i są dostosowane do międzynarodowych zobowiązań obydwu krajów. Pośrednim beneficjentem działań w ramach projektu jest także ludność obu krajów, ludność Europy Południowo-Wschodniej, regionu Zakaukazia i Unii, która obecnie narażona jest na ryzyko związane z rozprzestrzenianiem BSiL oraz amunicji.

5.
Czas trwania

Całkowity szacowany czas trwania projektów wynosi 36 miesięcy.

6.
Techniczna instytucja wykonawcza

Całość technicznego wykonania niniejszej decyzji zostanie powierzona Sekretariatowi OBWE.

7.
Komitet Sterujący

Komitet Sterujący tego projektu będzie się składał z osoby reprezentującej Wysokiego Przedstawiciela oraz jednostki wykonawczej, o której mowa w sekcji 6 niniejszego załącznika. Komitet Sterujący będzie regularnie dokonywać przeglądu wykonania niniejszej decyzji, co najmniej co sześć miesięcy, w tym przy pomocy środków komunikacji elektronicznej.

8.
Sprawozdawczość

Sekretariat OBWE będzie przedstawiał co kwartał sprawozdania opisowe z myślą o dokonaniu przeglądu postępów w realizacji projektu. Sekretariat OBWE będzie składać coroczne sprawozdania opisowe i finansowe oraz przygotuje sprawozdanie końcowe w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia okresu realizacji.

9.
Szacunkowy całkowity koszt projektów i wkład finansowy Unii

Całkowity szacunkowy koszt projektów to 1 353 878,52 EUR.

1 Tytuł decyzji zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (WPZiB) 2020/904 z dnia 29 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.207.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 czerwca 2020 r.
2 Decyzja Rady 2012/662/WPZiB z dnia 25 października 2012 r. dotycząca wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) (Dz.U. L 297 z 26.10.2012, s. 29).
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2016/2356 z dnia 19 grudnia 2016 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 348 z 21.12.2016, s. 60).
4 Decyzja Rady 2013/730/WPZiB z dnia 9 grudnia 2013 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej w ramach strategii UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi (Dz.U. L 332 z 11.12.2013, s. 19).
5 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2020/904 z dnia 29 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.207.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 czerwca 2020 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.204.82

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/1424 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii i w Gruzji
Data aktu: 04/08/2017
Data ogłoszenia: 05/08/2017
Data wejścia w życie: 04/08/2017