uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
(1) W dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej ("BSiL") i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi ("strategia UE dotycząca BSiL"). W strategii UE SALW podkreślono, że aby zminimalizować ryzyko związane z nielegalnym handlem BSiL oraz nadmiernym jej gromadzeniem, należy zwrócić szczególną uwagę na nadmierne nagromadzenie BSiL magazynowanej w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej, jak również na sposoby jej rozprowadzania w strefach konfliktu.
(2) Jednym z celów strategii UE dotyczącej BSiL jest promowanie skutecznej wielostronności, tak aby tworzyć mechanizmy - międzynarodowe, regionalne lub na szczeblu Unii lub jej państw członkowskich - przeciwdziałania podaży i destabilizującego rozprzestrzeniania BSiL i amunicji do niej. W swoim planie działania strategia UE SALW wyszczególnia Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) jako jedną z regionalnych organizacji, z którą należy rozwijać współpracę.
(3) Strategia UE dotycząca BSiL zawiera postanowienia związane ze wspieraniem działań OBWE zmierzających do zwalczania nielegalnego handlu BSiL i amunicją do niej oraz niszczeniem nadwyżek zapasów zgromadzonych przez państwa uczestniczące OBWE. W szczególności Unia uczestniczy w wysiłkach zmierzających do zmniejszenia nadwyżki zapasów BSiL oraz amunicji konwencjonalnej pozostałych z czasów zimnej wojny w Europie Wschodniej, poprzez współpracę z OBWE, o pomoc której wystąpiły zainteresowane państwa uczestniczące.
(4) W 2000 r. Państwa uczestniczące OBWE przyjęły. dokument OBWE na temat BSiL, w którym zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W tym dokumencie podkreślono również, jak destabilizujące skutki dla bezpieczeństwa w skali krajowej, regionalnej i międzynarodowej mogą mieć: nadmierne gromadzenie BSiL oraz złe zarządzanie jej zapasami i ich niedostateczne zabezpieczenie.
(5) Ponadto w 2003 r. państwa uczestniczące OBWE przyjęły dokument OBWE na temat zapasów amunicji konwencjonalnej, uznając tym samym, że nadmierne gromadzenie amunicji konwencjonalnej stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony. By wyeliminować to zagrożenie, państwa te zdecydowały się ustanowić praktyczną procedurę w celu udzielenia pomocy w niszczeniu nadwyżek amunicji konwencjonalnej i/lub udoskonalenia praktyk zarządzania zapasami i bezpieczeństwa.
(6) W dokumentach OBWE na temat BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej uznano niszczenie za preferowaną metodę pozbywania się nadwyżek BSiL i amunicji konwencjonalnej.
(7) W 2016 r., podczas forum OBWE na rzecz współpracy w zakresie bezpieczeństwa, była jugosłowiańska republika Macedonii i Gruzja zwróciły się do państw uczestniczących OBWE z prośbą o udzielenie im pomocy w kwestiach objętych dokumentami OBWE na temat BSiL i amunicji konwencjonalnej, czyli w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa BSiL i niszczenia amunicji konwencjonalnej.
(8) Unia uprzednio wspierała działania OBWE w drodze decyzji Rady 2012/662/WPZiB 2 . Decyzja, której wdrożenie zakończyło się w 2015 r., przewidywała finansowanie takich działań jak niszczenie nadwyżek BSiL, zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze zarządzanie zapasami broni, opracowanie odpowiednich narzędzi do prowadzenia rejestrów broni oraz wzmocnienie kontroli transferu broni konwencjonalnej.
(9) W dniu 19 grudnia 2016 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2016/2356 3 . Podczas nowej fazy projektu Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) wykorzystywane będą osiągnięcia na mocy decyzji Rady 2013/730/WPZiB 4 przy jednoczesnym zachowaniu holistycznego podejścia do zwalczania zagrożenia, jakie stanowi BSiL w regionie. W szczególności projekt ten będzie wykorzystywany do skoordynowania działań z inicjatywami w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, z myślą o zwiększeniu zdolności policji w zakresie zarządzania zapasami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| M. MAASIKAS | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.204.82 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2017/1424 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii i w Gruzji |
| Data aktu: | 04/08/2017 |
| Data ogłoszenia: | 05/08/2017 |
| Data wejścia w życie: | 04/08/2017 |