a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej ("BSiL") i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi ("strategia UE dotycząca BSiL"). W strategii UE SALW podkreślono, że aby zminimalizować ryzyko związane z nielegalnym handlem BSiL oraz nadmiernym jej gromadzeniem, należy zwrócić szczególną uwagę na nadmierne nagromadzenie BSiL magazynowanej w Europie Wschodniej i Południowo-Wschodniej, jak również na sposoby jej rozprowadzania w strefach konfliktu.
(2) Jednym z celów strategii UE dotyczącej BSiL jest promowanie skutecznej wielostronności, tak aby tworzyć mechanizmy - międzynarodowe, regionalne lub na szczeblu Unii lub jej państw członkowskich - przeciwdziałania podaży i destabilizującego rozprzestrzeniania BSiL i amunicji do niej. W swoim planie działania strategia UE SALW wyszczególnia Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) jako jedną z regionalnych organizacji, z którą należy rozwijać współpracę.
(3) Strategia UE dotycząca BSiL zawiera postanowienia związane ze wspieraniem działań OBWE zmierzających do zwalczania nielegalnego handlu BSiL i amunicją do niej oraz niszczeniem nadwyżek zapasów zgromadzonych przez państwa uczestniczące OBWE. W szczególności Unia uczestniczy w wysiłkach zmierzających do zmniejszenia nadwyżki zapasów BSiL oraz amunicji konwencjonalnej pozostałych z czasów zimnej wojny w Europie Wschodniej, poprzez współpracę z OBWE, o pomoc której wystąpiły zainteresowane państwa uczestniczące.
(4) W 2000 r. Państwa uczestniczące OBWE przyjęły. dokument OBWE na temat BSiL, w którym zobowiązały się do zwalczania nielegalnego handlu BSiL we wszystkich jego aspektach. W tym dokumencie podkreślono również, jak destabilizujące skutki dla bezpieczeństwa w skali krajowej, regionalnej i międzynarodowej mogą mieć: nadmierne gromadzenie BSiL oraz złe zarządzanie jej zapasami i ich niedostateczne zabezpieczenie.
(5) Ponadto w 2003 r. państwa uczestniczące OBWE przyjęły dokument OBWE na temat zapasów amunicji konwencjonalnej, uznając tym samym, że nadmierne gromadzenie amunicji konwencjonalnej stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa i ochrony. By wyeliminować to zagrożenie, państwa te zdecydowały się ustanowić praktyczną procedurę w celu udzielenia pomocy w niszczeniu nadwyżek amunicji konwencjonalnej i/lub udoskonalenia praktyk zarządzania zapasami i bezpieczeństwa.
(6) W dokumentach OBWE na temat BSiL i zapasów amunicji konwencjonalnej uznano niszczenie za preferowaną metodę pozbywania się nadwyżek BSiL i amunicji konwencjonalnej.
(7) W 2016 r., podczas forum OBWE na rzecz współpracy w zakresie bezpieczeństwa, była jugosłowiańska republika Macedonii i Gruzja zwróciły się do państw uczestniczących OBWE z prośbą o udzielenie im pomocy w kwestiach objętych dokumentami OBWE na temat BSiL i amunicji konwencjonalnej, czyli w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa BSiL i niszczenia amunicji konwencjonalnej.
(8) Unia uprzednio wspierała działania OBWE w drodze decyzji Rady 2012/662/WPZiB 2 . Decyzja, której wdrożenie zakończyło się w 2015 r., przewidywała finansowanie takich działań jak niszczenie nadwyżek BSiL, zwiększenie bezpieczeństwa i lepsze zarządzanie zapasami broni, opracowanie odpowiednich narzędzi do prowadzenia rejestrów broni oraz wzmocnienie kontroli transferu broni konwencjonalnej.
(9) W dniu 19 grudnia 2016 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2016/2356 3 . Podczas nowej fazy projektu Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) wykorzystywane będą osiągnięcia na mocy decyzji Rady 2013/730/WPZiB 4 przy jednoczesnym zachowaniu holistycznego podejścia do zwalczania zagrożenia, jakie stanowi BSiL w regionie. W szczególności projekt ten będzie wykorzystywany do skoordynowania działań z inicjatywami w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii, z myślą o zwiększeniu zdolności policji w zakresie zarządzania zapasami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: