(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 15 czerwca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Stop Extremism" jest następująca kwestia: "Wzywamy Komisję Europejską do zaproponowania ustawodawstwa służącego przeciwdziałaniu negatywnym skutkom ekstremizmu, w szczególności dla rynku wewnętrznego".
(2) W proponowanej inicjatywie obywatelskiej w następujący sposób określono jej cele: "Zgodnie z proponowanymi przepisami prawa UE państwa członkowskie powinny wykorzystać w tym celu: 1) pozytywną motywację, aby zagwarantować, że ekstremizm na rynku wewnętrznym zostanie zidentyfikowany i wykluczony; 2) przejrzystość, aby ułatwić wszystkim obywatelom i przedsiębiorstwom identyfikację wsparcia (finansowego) na rzecz ekstremizmu; 3) przepisy prawa pracy i przepisy dotyczące odszkodowania służące skutecznemu zwalczaniu ekstremizmu na wspólnym rynku".
(3) Akty prawne UE do celów realizacji postanowień Traktatów mogą być przyjmowane na podstawie art. 114 TFUE, dotyczącego zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(4) Zgodnie jednak z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości sięganie po art. 114 TFUE jest uzasadnione tylko wtedy, gdy istnieją różnice między przepisami ustawowymi, wykonawczymi lub administracyjnymi państw członkowskich, które utrudniają korzystanie z podstawowych swobód i wywierają w ten sposób bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego, natomiast nie wystarczy samo stwierdzenie istnienia różnic między uregulowaniami krajowymi. Jeśli celem danego środka jest niedopuszczenie do pojawienia się w przyszłości przeszkód w handlu wynikających z różnic w przepisach krajowych, wystąpienie tego rodzaju przeszkód musi być prawdopodobne, a dany środek musi mieć na celu zapobieganie im.
(5) Jeżeli chodzi o środki w dziedzinie prawa pracy, art. 153 TFUE może służyć jako podstawa prawna aktu prawnego Unii ustanawiającego przepisy dotyczące ochrony pracowników w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę. Podobnie art. 19 TFUE może służyć jako podstawa dla środków, które mają na celu zwalczanie dyskryminacji opartej w szczególności na pochodzeniu rasowym lub etnicznym, religii lub przekonaniach, w tym w miejscu pracy.
(6) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) wzmacnia obywatelstwo Unii i jeszcze bardziej usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(7) W tym celu procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć dostępność Unii.
(8) Z tego względu należy uznać, że proponowana inicjatywa obywatelska nie wykracza w sposób wyraźny poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.
(9) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Stop Extremism". Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej powinny być jednak zbierane w zakresie, w jakim jej celem są wnioski Komisji dotyczące unijnych aktów prawnych w celu wprowadzenia w życie Traktatów w zakresie, o którym mowa w motywie 3 i 5,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Frans TIMMERMANS | |
| Pierwszy Wiceprzewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.152.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2017/1002 w sprawie proponowanej inicjatywy obywatelskiej Stop Extremism |
| Data aktu: | 07/06/2017 |
| Data ogłoszenia: | 15/06/2017 |