- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,
- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15, 16, 232, 308, 309 i 339,
- uwzględniając Statut Europejskiego Banku Inwestycyjnego ("EBI"), w szczególności jego art. 11 ust. 7 oraz art. 16 i 18,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych 1 (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie EFIS"), w szczególności jego art. 17 ust. 5,
- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 3 ,
A. mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie EFIS ustanawia Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych ("EFIS"), gwarancję UE, fundusz gwarancyjny UE, Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego ("ECDI") oraz Europejski Portal Projektów Inwestycyjnych;
B. mając na uwadze, że celem EFIS jest wspieranie w Unii, poprzez zapewnienie EBI zdolności do ponoszenia ryzyka:
a) inwestycji;
b) zwiększonego dostępu do finansowania dla spółek, jak również innych podmiotów zatrudniających nie więcej niż 3 000 pracowników, w tym w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw ("MŚP") oraz małych spółek o średniej kapitalizacji;
C. mając na uwadze, że rozporządzenie w sprawie EFIS przewiduje utworzenie EFIS jako osobnego, jednoznacznie identyfikowalnego i przejrzystego instrumentu zarządzanego przez EBI, którego działania powinny być wyraźnie wyodrębnione od innych działań EBI;
D. mając na uwadze, że w celu zapewnienia odpowiedzialności wobec obywateli europejskich EBI powinien składać regularne sprawozdania Parlamentowi Europejskiemu i Radzie na temat postępów, wpływu i działań EFIS, w szczególności w odniesieniu do dodatkowości działań realizowanych w ramach EFIS w porównaniu ze zwykłymi działaniami EBI, w tym działaniami specjalnymi, oraz że w tym celu należy przyjąć odpowiednie ustalenia;
E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia w sprawie EFIS Parlament Europejski i EBI mają zawrzeć porozumienie dotyczące szczegółowych zasad wymiany informacji między Parlamentem Europejskim i EBI na mocy rozporządzenia w sprawie EFIS, w tym na temat procedury wyboru dyrektora zarządzającego EFIS i zastępcy dyrektora zarządzającego EFIS;
F. mając na uwadze, że art. 7 ust. 6 rozporządzenia w sprawie EFIS stanowi, że rada kierownicza wybiera po jednym kandydacie na stanowiska dyrektora zarządzającego i zastępcy dyrektora zarządzającego na podstawie otwartej i przejrzystej procedury wyboru zgodnie z procedurami EBI, jak również że na wszystkich etapach procedury wyboru należycie i w odpowiednim terminie informuje się Parlament Europejski i Radę, z zastrzeżeniem ścisłych wymogów poufności; po przeprowadzeniu wysłuchania z kandydatem wybranym na każde ze stanowisk oraz po zatwierdzeniu przez Parlament Europejski dyrektor zarządzający i zastępca dyrektora zarządzającego powoływani są przez prezesa EBI na jednokrotnie odnawialną trzyletnią kadencję;
G. mając na uwadze, że art. 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFIS stanowi, że EBI, we właściwych przypadkach we współpracy z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym ("EFI"), co roku przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z działań EBI w zakresie finansowania i inwestycji objętych rozporządzeniem w sprawie EFIS; to roczne sprawozdanie, które musi zawierać informacje operacyjne i finansowe określone w dalszej części art. 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFIS, podaje się do wiadomości publicznej;
H. mając na uwadze, że art. 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFIS stanowi, że na wniosek Parlamentu Europejskiego lub Rady przewodniczący rady kierowniczej i dyrektor zarządzający składają sprawozdanie z wyników EFIS instytucji, która o to wnosi, również w drodze udziału w wysłuchaniu przed Parlamentem Europejskim;
I. mając na uwadze, że art. 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFIS stanowi ponadto, że przewodniczący rady kierowniczej i dyrektor zarządzający odpowiadają ustnie lub pisemnie na zapytania skierowane do EFIS przez Parlament Europejski lub Radę, każdorazowo w terminie pięciu tygodni od daty otrzymania zapytania;
J. mając na uwadze, że art. 17 ust. 4 rozporządzenia w sprawie EFIS stanowi, że na wniosek Parlamentu Europejskiego prezes EBI uczestniczy w wysłuchaniu w Parlamencie Europejskim, jeżeli dotyczy ono działań EBI w zakresie finansowania i inwestycji objętych rozporządzeniem w sprawie EFIS; prezes EBI odpowiada ustnie lub pisemnie na zapytania skierowane do EBI przez Parlament Europejski lub Radę, dotyczące działań EBI w zakresie finansowania i inwestycji objętych rozporządzeniem w sprawie EFIS, w terminie pięciu tygodni od daty otrzymania tych zapytań;
K. mając na uwadze, że art. 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFIS wymaga od EBI przeprowadzenia oceny działania EFIS do dnia 5 stycznia 2017 r.; mając na uwadze, że EBI ma przekazać swoją ocenę Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji;
L. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie pozostaje bez uszczerbku dla umowy trójstronnej między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym z dnia 27 października 2003 r.,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.128.1 |
| Rodzaj: | Porozumienie |
| Tytuł: | Porozumienie na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych. |
| Data aktu: | 19/05/2017 |
| Data ogłoszenia: | 19/05/2017 |
| Data wejścia w życie: | 03/05/2017 |