uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 11, art. 25 ust. 4 lit. a)-c), art. 26 ust. 6, art. 34 ust. 9, art. 42 ust. 4, art. 43 ust. 5 i art. 48,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu uzupełnienia ram ustanowionych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 należy określić wymogi techniczne i ogólne oraz metody badań dotyczące wartości granicznych emisji, procedury homologacji typu UE w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, ustalenia dotyczące zgodności produkcji oraz wymogi i procedury dotyczące służb technicznych dla tych silników.
(2) Decyzją Rady 97/836/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań.
(3) W celu zapewnienia, aby przepisy dotyczące konstrukcji silników montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach odpowiadały postępowi technicznemu, w odniesieniu do określonych wymogów należy stosować najnowsze wersje dostępnych publicznie norm CEN/CENELEC lub ISO.
(4) Weryfikacja zgodności silników z mającymi zastosowanie wymogami technicznymi w trakcie całego procesu produkcji stanowi podstawowy element procesu homologacji typu UE. Kontrole procedur zgodności produkcji należy zatem dalej usprawniać i dostosowywać do bardziej rygorystycznych procedur dotyczących pojazdów drogowych, aby zwiększyć ogólną efektywność procesu homologacji typu UE.
(5) W celu zapewnienia, aby służby techniczne osiągały ten sam wysoki poziom norm efektywności we wszystkich państwach członkowskich, w niniejszym rozporządzeniu należy określić zharmonizowane wymogi, które muszą spełniać służby techniczne, oraz procedurę oceny zgodności i akredytacji takich usług.
(6) Dla celów przejrzystości należy ujednolicić system numeracji procedur badań stosowany w niniejszym rozporządzeniu z systemem numeracji procedur badań stosowanym w ogólnym przepisie technicznym nr 11 3 oraz w regulaminie nr 96 EKG ONZ 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji, | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 i art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 i art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 i art. 2 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 i art. 2 pkt 9 rozporządzenia nr (UE) 2018/989 z dnia 18 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.182.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1398/2021 z dnia 4 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.299.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.102.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/654 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 odnośnie do wymogów technicznych i ogólnych dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach |
| Data aktu: | 19/12/2016 |
| Data ogłoszenia: | 13/04/2017 |
| Data wejścia w życie: | 03/05/2017 |