uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 222,
(1) Sektor mleka i przetworów mlecznych znajduje się obecnie w przedłużającym się okresie poważnych zakłóceń równowagi na rynku. Z powodu dysproporcji między zwiększoną produkcją i spowolnieniem tempa wzrostu popytu na rynku światowym w ciągu ostatnich 18 miesięcy wywierana była presja na spadek cen skupu mleka od producentów. W 2015 r. dostawy mleka w Unii wzrosły o ponad 3,5 mln ton, jednak popyt na rynku światowym na przywożone produkty nie wzrastał. Wcześniej w 2014 r. nastąpił jeszcze większy wzrost dostaw mleka, podczas gdy szacuje się, że długoterminowa tendencja dotycząca popytu na produkty przywożone odpowiada średnio rocznie 1,5 mln tonom mleka więcej. W związku ze spadającymi dochodami z produkcji mleka oraz rosnącymi kosztami obsługi zadłużenia zyski na poziomie gospodarstwa znajdują się pod silną presją. Długoterminowy charakter inwestycji w stada krów mlecznych powoduje, że rolnicy w obliczu niekorzystnych warunków mają szczególne trudności w szybkim przejściu w kierunku innych rodzajów działalności.
(2) W celu zaradzenia tej sytuacji, na podstawie art. 219 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, Komisja już wprowadziła szereg środków nadzwyczajnych, tj. rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 949/2014 2 , (UE) nr 950/2014 3 , (UE) nr 1263/2014 4 , (UE) nr 1336/2014 5 , (UE) nr 1370/2014 6 , (UE) 2015/1549 7 , (UE) 2015/1852 8 i (UE) 2015/1853 9 .
(3) Od lipca 2015 r. odtłuszczone mleko w proszku podlega zakupowi w ramach interwencji publicznej.
(4) Od czasu wprowadzenia rosyjskiego zakazu przywozu w sierpniu 2014 r. przyznawane są dopłaty do prywatnego przechowywania masła, odtłuszczonego mleka w proszku i sera.
(5) Mimo że środki te są skuteczne, sytuacja nadal pogarsza się ze względu na fakt, że zamknięcie rynku rosyjskiego oraz niższy popyt w Chinach dotknęły sektor mleka i przetworów mlecznych w momencie, gdy - w świetle wygaśnięcia kwot mlecznych dnia 31 marca 2015 r. i pozytywnych perspektyw na rynku światowym -poczyniono inwestycje w zdolności produkcji mleka. Na podstawie dostępnych analiz rynku w ciągu najbliższych dwóch lat nie należy spodziewać się znaczącego spadku w wielkości produkcji.
(6) Aby sektor mleka i przetworów mlecznych mógł na nowo odnaleźć równowagę w obecnej trudnej sytuacji rynkowej i aby wprowadzić dostosowania niezbędne w następstwie wygaśnięcia kwot mlecznych, należy zezwolić uznanym organizacjom producentów, ich zrzeszeniom i uznanym organizacjom międzybranżowym na zawieranie dobrowolnych porozumień oraz wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji na zasadzie tymczasowej na okres sześciu miesięcy.
(7) Należy tymczasowo zezwolić na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji na okres sześciu miesięcy, przypadających wiosną i latem, kiedy to w sektorze mleka i przetworów mlecznych przypada sezon intensywnej produkcji, a zatem w okresie, kiedy takie porozumienia i decyzje powinny mieć największy wpływ.
(8) Zgodnie z art. 222 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 zezwolenia udziela się pod warunkiem że nie zakłóca ono funkcjonowania rynku wewnętrznego i że te porozumienia i decyzje mają na celu wyłącznie ustabilizowanie sektora mleka i przetworów mlecznych. Ten szczególny warunek wyklucza porozumienia i decyzje, które bezpośrednio lub pośrednio prowadzą do podziału rynków, dyskryminacji ze względu na przynależność państwową lub do ustalania cen.
(9) Zezwolenie przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinno obejmować swoim zasięgiem terytorium Unii, gdyż poważne zakłócenia równowagi na rynku występują w całej Unii.
(10) Aby państwa członkowskie były w stanie ocenić, czy te porozumienia i decyzje nie zakłócają funkcjonowania rynku wewnętrznego i mają na celu wyłącznie ustabilizowanie sektora mleka i przetworów mlecznych, właściwym organom należy przekazywać informacje na temat zawartych porozumień i wydanych decyzji oraz na temat objętej nimi wielkości produkcji.
(11) Z uwagi na poważne zakłócenia równowagi na rynku oraz nadchodzący szczyt sezonu niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 kwietnia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.96.20 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/559 zezwalające na zawieranie porozumień i wydawanie decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych |
| Data aktu: | 11/04/2016 |
| Data ogłoszenia: | 12/04/2016 |
| Data wejścia w życie: | 13/04/2016 |