a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) kaptanu, propikonazolu i spiroksaminy zostały określone w załączniku II i części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W odniesieniu do kaptanu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości w odniesieniu do produktów roślinnych. Zalecił podwyższenie lub utrzymanie obecnych NDP w odniesieniu do niektórych produktów. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owocu nieśpliku japońskiego, moreli, czereśni, brzoskwiń, śliwek, truskawek, jeżyn, malin, borówek amerykańskich, porzeczek, agrestu, pomidorów brakuje pewnych informacji i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących migdałów, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, ziemniaków, ogórków, melonów, endywii, porów, kukurydzy oraz sorgo japońskiego brak jest jakichkolwiek informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(3) W odniesieniu do propikonazolu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 3 .Urząd stwierdził, że w przypadku NDP w odniesieniu do grejpfrutów, cytryn, lim/limonek, mandarynek, jabłek, moreli, winogron stołowych i winogron do produkcji wina, bananów, ziaren rzepaku, ziaren jęczmienia, ziaren owsa zwyczajnego, ziaren ryżu siewnego, ziaren żyta zwyczajnego, ziaren pszenicy zwyczajnej, korzeni buraka cukrowego, mięśni i tłuszczu świni, mięśni i tłuszczu bydła, mięśni i tłuszczu owiec, mięśni i tłuszczu kóz, mięśni i tłuszczu drobiu, mleka bydła, owiec i kóz oraz jaj ptasich brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących migdałów, czereśni, śliwek, truskawek, porzeczek (czerwonych, czarnych i białych), agrestu, papryki, ogórków, karczochów zwyczajnych, orzeszków ziemnych oraz herbaty brak jest jakichkolwiek informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(4) W odniesieniu do spiroksaminy Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 12 ust. 1 4 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących winogron stołowych i winogron do produkcji wina, bananów, jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego, pszenicy zwyczajnej, mięśni, tłuszczu i wątroby drobiu oraz jaj ptasich brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Ponieważ definicja pozostałości dla towarów pochodzenia zwierzęcego powinna brzmieć "metabolit M06 kwasu karboksylowego spiroksaminy wyrażony jako spiroksamina (suma izomerów)", dostępne są wystarczające informacje, by ustanowić NDP w odniesieniu do: mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki świń; mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki bydła; mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki owiec; mięśni, tłuszczu, wątroby, nerki kóz; mleka (bydła, owiec, kóz). Ponieważ NDP dotyczące jęczmienia i owsa zwyczajnego, wynoszące 0,4 mg/kg oparto na dobrej praktyce rolniczej, którą przestano wspierać, należy obniżyć NDP tych produktów do 0,05 mg/kg.
(5) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje przywozowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub wartości wzorcowej NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Komisja zasięgnęła rady laboratoriów referencyjnych UE do spraw pozostałości pestycydów odnośnie do potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów rozwój techniczny wymaga ustalenia określonych granic oznaczalności.
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu zostały przeprowadzone konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii. Od kilku państw trzecich otrzymano komentarze dotyczące nowych definicji pozostałości oraz NDP kaptanu w winogronach stołowych. Należy tymczasowo utrzymać obecne definicje pozostałości oraz NDP, aby umożliwić uzyskanie danych dotyczących pozostałości w winogronach stołowych, zgodnych z niedawno zaproponowanymi definicjami pozostałości. Wspomniany NDP poddany zostanie przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,\
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: