uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 9,
(1) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 emitenci, uczestnicy rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjne, prowadzący aukcje i monitorujący aukcje lub wszelkie inne osoby działające w ich imieniu lub na ich rachunek są zobowiązane do sporządzania list osób mających dostęp do informacji poufnych (ang. insiders) i ich aktualizacji zgodnie z określonym formatem.
(2) Ustalenie określonego formatu, w tym stosowanie standardowych wzorów, powinno ułatwić jednolite stosowanie obowiązku sporządzania i aktualizacji list osób mających dostęp do informacji poufnych ustanowionego w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014. Powinno to również zapewnić, by właściwe organy otrzymywały informacje niezbędne do wykonania zadań polegających na ochronie integralności rynków finansowych oraz badaniu możliwych nadużyć na rynku.
(3) Ponieważ wiele informacji poufnych może istnieć jednocześnie w ramach danego podmiotu, listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny dokładnie określać, do których konkretnych informacji poufnych miały dostęp osoby pracujące dla emitentów, uczestników rynku uprawnień do emisji, platform aukcyjnych, prowadzących aukcje i monitorujących aukcje (czy chodzi np. o transakcję, projekt, zdarzenie korporacyjne lub finansowe, publikację sprawozdania finansowego czy ostrzeżenie dotyczące zysku). W tym celu lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna być podzielona na sekcje, z oddzielną sekcją dla każdej informacji poufnej. W każdej sekcji należy wymienić wszystkie osoby, które mają dostęp do tej samej konkretnej informacji poufnej.
(4) Aby uniknąć wielokrotnych wpisów w odniesieniu do tych samych osób w różnych sekcjach list osób mających dostęp do informacji poufnych, emitenci, uczestnicy rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjne, prowadzący aukcje i monitorujący aukcje lub osoby działające w ich imieniu lub na ich rachunek mogą sporządzić i aktualizować dodatkową sekcję listy osób mających dostęp do informacji poufnych, określoną jako sekcja osób mających stały dostęp do informacji poufnych, która będzie różniła się od pozostałych sekcji listy osób mających dostęp do informacji poufnych, ponieważ nie została utworzona w związku z istnieniem konkretnej informacji poufnej. W takim przypadku sekcja dotycząca osób mających stały dostęp do informacji poufnych powinna obejmować wyłącznie osoby, które ze względu na charakter ich funkcji lub stanowiska mają stały dostęp do wszystkich informacji poufnych na poziomie emitenta, uczestnika rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjnej, prowadzącego aukcje lub monitorującego aukcje.
(5) Lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna zasadniczo zawierać dane osobowe, które ułatwiają identyfikację osób mających dostęp do informacji poufnych. Takie dane powinny obejmować datę urodzenia, adres prywatny i, w stosownych przypadkach, krajowy numer identyfikacyjny tych osób.
(6) Lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna również zawierać dane, które mogą pomóc właściwym organom w prowadzeniu czynności wyjaśniających: w szybkim przeanalizowaniu praktyk handlowych osób mających dostęp do informacji poufnych, w ustaleniu związku między osobami mającymi dostęp do informacji poufnych a osobami prowadzącymi podejrzane praktyki handlowe oraz w identyfikacji kontaktów między nimi w krytycznych momentach. Z tego względu numery telefonów mają zasadnicze znaczenie, ponieważ pozwalają właściwym organom szybko działać i żądać rejestrów połączeń, jeżeli jest to konieczne. Ponadto dane takie powinny być dostępne od samego początku, tak by rzetelność czynności wyjaśniających nie była zagrożona faktem, że właściwy organ w trakcie czynności wyjaśniających zwraca się o dalsze informacje do emitenta, uczestnika rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjnej, prowadzącego aukcje lub monitorującego aukcje lub osoby mającej dostęp do informacji poufnych.
(7) Aby zapewnić, by lista osób mających dostęp do informacji poufnych była jak najszybciej dostępna na żądanie właściwego organu oraz aby nie tworzyć zagrożenia dla czynności wyjaśniających poprzez zasięganie informacji od osób znajdujących się na liście osób mających dostęp do informacji poufnych, listę tę należy sporządzać w formacie elektronicznym i zawsze niezwłocznie aktualizować, gdy zachodzi którakolwiek z okoliczności wymienionych w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do aktualizowania listy osób mających dostęp do informacji poufnych.
(8) Stosowanie szczególnych, określonych przez właściwe organy formatów elektronicznych na potrzeby przekazywania list osób mających dostęp do informacji poufnych powinno również zmniejszyć obciążenia administracyjne właściwych organów, emitentów, uczestników rynku uprawnień do emisji, platform aukcyjnych, prowadzących aukcje i monitorujących aukcje oraz osób działających w ich imieniu lub na ich rachunek. Formaty elektroniczne powinny umożliwiać zachowanie poufności informacji zawartych na liście osób mających dostęp do informacji poufnych i zgodności z zasadami ustanowionymi w prawodawstwie UE dotyczącym przetwarzania danych osobowych i przekazywania takich danych.
(9) Ponieważ emitenci działający na rynku rozwoju MŚP są zwolnieni ze sporządzania i aktualizowania list osób mających dostęp do informacji poufnych i w związku z tym mogą sporządzać i przechowywać te informacje w formacie innym niż format elektroniczny (jak wymaga tego niniejsze rozporządzenie w odniesieniu do pozostałych emitentów), na emitentów działających na rynku rozwoju MŚP nie należy nakładać wymogu stosowania elektronicznego formatu przy przekazywaniu właściwym organom list osób mających dostęp do informacji poufnych. Podobnie nie należy wymagać przedstawiania niektórych danych osobowych, jeżeli emitenci ci nie dysponują takimi danymi w momencie, kiedy żąda się listy osób mających dostęp do informacji poufnych. Listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny być w każdym przypadku przekazywane w sposób zapewniający kompletność, poufność oraz integralność informacji.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych, ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(12) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie musi wejść w życie w trybie pilnym, a przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu muszą obowiązywać od tego samego dnia co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.65.49 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/347 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do określonego formatu list osób mających dostęp do informacji poufnych i ich aktualizacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 |
| Data aktu: | 10/03/2016 |
| Data ogłoszenia: | 11/03/2016 |
| Data wejścia w życie: | 12/03/2016, 03/07/2016 |