a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 emitenci, uczestnicy rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjne, prowadzący aukcje i monitorujący aukcje lub wszelkie inne osoby działające w ich imieniu lub na ich rachunek są zobowiązane do sporządzania list osób mających dostęp do informacji poufnych (ang. insiders) i ich aktualizacji zgodnie z określonym formatem.
(2) Ustalenie określonego formatu, w tym stosowanie standardowych wzorów, powinno ułatwić jednolite stosowanie obowiązku sporządzania i aktualizacji list osób mających dostęp do informacji poufnych ustanowionego w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014. Powinno to również zapewnić, by właściwe organy otrzymywały informacje niezbędne do wykonania zadań polegających na ochronie integralności rynków finansowych oraz badaniu możliwych nadużyć na rynku.
(3) Ponieważ wiele informacji poufnych może istnieć jednocześnie w ramach danego podmiotu, listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny dokładnie określać, do których konkretnych informacji poufnych miały dostęp osoby pracujące dla emitentów, uczestników rynku uprawnień do emisji, platform aukcyjnych, prowadzących aukcje i monitorujących aukcje (czy chodzi np. o transakcję, projekt, zdarzenie korporacyjne lub finansowe, publikację sprawozdania finansowego czy ostrzeżenie dotyczące zysku). W tym celu lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna być podzielona na sekcje, z oddzielną sekcją dla każdej informacji poufnej. W każdej sekcji należy wymienić wszystkie osoby, które mają dostęp do tej samej konkretnej informacji poufnej.
(4) Aby uniknąć wielokrotnych wpisów w odniesieniu do tych samych osób w różnych sekcjach list osób mających dostęp do informacji poufnych, emitenci, uczestnicy rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjne, prowadzący aukcje i monitorujący aukcje lub osoby działające w ich imieniu lub na ich rachunek mogą sporządzić i aktualizować dodatkową sekcję listy osób mających dostęp do informacji poufnych, określoną jako sekcja osób mających stały dostęp do informacji poufnych, która będzie różniła się od pozostałych sekcji listy osób mających dostęp do informacji poufnych, ponieważ nie została utworzona w związku z istnieniem konkretnej informacji poufnej. W takim przypadku sekcja dotycząca osób mających stały dostęp do informacji poufnych powinna obejmować wyłącznie osoby, które ze względu na charakter ich funkcji lub stanowiska mają stały dostęp do wszystkich informacji poufnych na poziomie emitenta, uczestnika rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjnej, prowadzącego aukcje lub monitorującego aukcje.
(5) Lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna zasadniczo zawierać dane osobowe, które ułatwiają identyfikację osób mających dostęp do informacji poufnych. Takie dane powinny obejmować datę urodzenia, adres prywatny i, w stosownych przypadkach, krajowy numer identyfikacyjny tych osób.
(6) Lista osób mających dostęp do informacji poufnych powinna również zawierać dane, które mogą pomóc właściwym organom w prowadzeniu czynności wyjaśniających: w szybkim przeanalizowaniu praktyk handlowych osób mających dostęp do informacji poufnych, w ustaleniu związku między osobami mającymi dostęp do informacji poufnych a osobami prowadzącymi podejrzane praktyki handlowe oraz w identyfikacji kontaktów między nimi w krytycznych momentach. Z tego względu numery telefonów mają zasadnicze znaczenie, ponieważ pozwalają właściwym organom szybko działać i żądać rejestrów połączeń, jeżeli jest to konieczne. Ponadto dane takie powinny być dostępne od samego początku, tak by rzetelność czynności wyjaśniających nie była zagrożona faktem, że właściwy organ w trakcie czynności wyjaśniających zwraca się o dalsze informacje do emitenta, uczestnika rynku uprawnień do emisji, platformy aukcyjnej, prowadzącego aukcje lub monitorującego aukcje lub osoby mającej dostęp do informacji poufnych.
(7) Aby zapewnić, by lista osób mających dostęp do informacji poufnych była jak najszybciej dostępna na żądanie właściwego organu oraz aby nie tworzyć zagrożenia dla czynności wyjaśniających poprzez zasięganie informacji od osób znajdujących się na liście osób mających dostęp do informacji poufnych, listę tę należy sporządzać w formacie elektronicznym i zawsze niezwłocznie aktualizować, gdy zachodzi którakolwiek z okoliczności wymienionych w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014 w odniesieniu do aktualizowania listy osób mających dostęp do informacji poufnych.
(8) Stosowanie szczególnych, określonych przez właściwe organy formatów elektronicznych na potrzeby przekazywania list osób mających dostęp do informacji poufnych powinno również zmniejszyć obciążenia administracyjne właściwych organów, emitentów, uczestników rynku uprawnień do emisji, platform aukcyjnych, prowadzących aukcje i monitorujących aukcje oraz osób działających w ich imieniu lub na ich rachunek. Formaty elektroniczne powinny umożliwiać zachowanie poufności informacji zawartych na liście osób mających dostęp do informacji poufnych i zgodności z zasadami ustanowionymi w prawodawstwie UE dotyczącym przetwarzania danych osobowych i przekazywania takich danych.
(9) Ponieważ emitenci działający na rynku rozwoju MŚP są zwolnieni ze sporządzania i aktualizowania list osób mających dostęp do informacji poufnych i w związku z tym mogą sporządzać i przechowywać te informacje w formacie innym niż format elektroniczny (jak wymaga tego niniejsze rozporządzenie w odniesieniu do pozostałych emitentów), na emitentów działających na rynku rozwoju MŚP nie należy nakładać wymogu stosowania elektronicznego formatu przy przekazywaniu właściwym organom list osób mających dostęp do informacji poufnych. Podobnie nie należy wymagać przedstawiania niektórych danych osobowych, jeżeli emitenci ci nie dysponują takimi danymi w momencie, kiedy żąda się listy osób mających dostęp do informacji poufnych. Listy osób mających dostęp do informacji poufnych powinny być w każdym przypadku przekazywane w sposób zapewniający kompletność, poufność oraz integralność informacji.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje społeczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych, ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(12) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych niniejsze rozporządzenie musi wejść w życie w trybie pilnym, a przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu muszą obowiązywać od tego samego dnia co przepisy ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 596/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |