Decyzja wykonawcza 2016/265 w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/265
z dnia 25 lutego 2016 r.
w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 maja 2015 r. producent Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), reprezentowany w Unii przez Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V. ("wnioskodawca") złożył wniosek o zatwierdzenie swojej drugiej technologii innowacyjnej: generatora/silnika MELCO. Kompletność wniosku oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Uznano, że wniosek jest kompletny, i okres przeznaczony na ocenę wniosku przez Komisję zgodnie z art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia rozpoczął się w dniu 28 maja 2015 r.

(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz z wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 3 ("wytyczne techniczne"). Informacje podane we wniosku potwierdzają, iż warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 zostały spełnione.

(3) Funkcja generatora/silnika MELCO jest zbliżona do funkcji zwykłego alternatora. W porównaniu do alternatora bazowego pozwala on na ograniczenie strat miedzi w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana o bardzo wysokim współczynniku wypełnienia wytwarzanego metodą bardzo gęstego zwijania drutu w połączeniu z nową, dwukierunkową strukturą chłodzenia. Zapewnia również ograniczenie strat żelaza w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana z cienkiej stali elektromagnetycznej wysokiej jakości. I wreszcie, zmniejsza straty w układzie prostowniczym dzięki nowatorskiemu modułowi tranzystora polowego opartym na półprzewodnikach z tlenków metalu.

(4) Wnioskodawca wykazał, że model generatora/silnika opisany w zgłoszeniu był montowany w 3 % lub mniej nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009 zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

(5) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Zgodnie z przyjętym przez wnioskodawcę uproszczonym podejściem zgodnym z opisem w wytycznych technicznych, należy uznać alternator 12 V o efektywności 67 % za technologię referencyjną, zgodnie ze wskazaniem wnioskodawcy.

(6) Wnioskodawca przedłożył również metodę badania i wyliczania ograniczenia emisji CO2 zawierającą wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do efektywnych alternatorów. Celem precyzyjnego określenia istotności statystycznej wzór powinien jednakże uwzględniać konieczność oceny masy generatora/silnika w porównaniu do masy alternatora bazowego (tj. 7 kg). W trosce o stosowanie tych samych czynników ważenia i punktów prędkości producent powinien przedstawić, na potrzeby poświadczania oszczędności, dowody na spójność zakresów prędkości generatora/silnika MELCO z zakresami stosowanymi w przypadku alternatorów. Taka metoda zapewniałaby wiarygodne, powtarzalne i porównywalne wyniki, gwarantując wykazanie realistycznych i istotnych pod względem statystycznym korzyści z innowacji w postaci redukcji emisji CO2 zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.

(7) W tym kontekście wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający ograniczenie emisji dzięki innowacyjnej technologii wynoszące minimum 1 g CO2/km.

(8) Oszczędności wynikające z technologii innowacyjnej mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań, toteż ostateczną łączną wartość oszczędności dla pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną zgodnie z art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia wykonawczego.

(9) Sprawozdanie z weryfikacji opracowane przez akredytowane służby techniczne niezależnej i certyfikowanej organizacji UTAC potwierdza wyniki podane we wniosku.

(10) Z tego względu nie ma podstaw do zgłoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.

(11) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Opisany we wniosku złożonym przez Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V., przedstawiciela Mitsubishi Electric Corporation (MELCO) w Unii, generator/silnik MELCO przeznaczony do stosowania w pojazdach M1 zatwierdza się jako technologię innowacyjną w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009.
2.
Zmniejszenie emisji CO2 w wyniku zastosowania generatora/silnika, o którym mowa w ust. 1, ustala się przy użyciu metody określonej w załączniku.
3.
Indywidualny kod ekoinnowacji do wpisywania w dokumentacji homologacji typu, który ma być stosowany w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej w ramach niniejszej decyzji wykonawczej, to "16".
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.

 WPROWADZENIE

W celu określenia zmniejszenia emisji CO2, które można przypisać zastosowaniu generatora/silnika w pojeździe M1, należy określić:

1) warunki badania;

2) wyposażenie do badań;

3) pomiar efektywności technologii innowacyjnej oraz technologię referencyjną;

4) kalkulację oszczędności w emisji CO2;

5) kalkulację błędu statystycznego i istotności statystycznej wyników.

2.

 SYMBOLE, PARAMETRY I JEDNOSTKI

Znaki łacińskie

- Oszczędności emisji CO2 [g CO2/km]

CO2 - Dwutlenek węgla

CF - Współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2/km) [gCO2/l] zdefiniowany w tabeli 3

h - Frekwencja zdefiniowana w tabeli 1

I - Natężenie prądu w trakcie badania [A]

m - Liczba pomiarów próbki

M - Moment obrotowy (Nm)

n - Częstotliwość obrotowa [min- 1] zdefiniowana w tabeli 1

P - Moc (W)

- Odchylenie standardowe efektywności generatora/silnika [%]

- Odchylenie standardowe średniej efektywności generatora/silnika [%]

- Odchylenie standardowe całkowitych oszczędności CO2 [g CO2/km]

U - Napięcie prądu w trakcie badania (V)

v - Średnia prędkość jazdy w regulacyjnym nowym europejskim cyklu jezdnym (NEDC) [km/h]

VPe - Zużycie efektywnej energii [l/kWh] zdefiniowane w tabeli 2

- Wrażliwość skalkulowanych oszczędności emisji CO2 w odniesieniu do średniej efektywności generatora/silnika

Znaki greckie

Δ - Różnica

- Referencyjna efektywność alternatora [%]

- Efektywność generatora/silnika [%]

- Średnia efektywność generatora/silnika w punkcie pracy i [%]

Indeksy dolne

Indeks (i) odnosi się do punktu pracy

Indeks (j) odnosi się do pomiaru próbki

GS - Generator/silnik

m - Mechaniczny

RW - Warunki realne

TA - Warunki homologacji typu

B - Scenariusz odniesienia

3.

 WARUNKI BADANIA

Warunki testów muszą spełniać wymogi określone w normie ISO 8854:2012 5 .

4.

 WYPOSAŻENIE BADAWCZE

Wyposażenie badawcze spełnia wymogi specyfikacji ustanowionych w ISO 8854:2012 6 .

5.

 POMIAR I OKREŚLENIE EFEKTYWNOŚCI

Efektywność generatora/silnika określa się zgodnie z ISO 8854:2012, z wyjątkiem elementów wymienionych w niniejszym akapicie.

Organowi udzielającemu homologacji typu należy dostarczyć dowody, że zakresy prędkości generatora/silnika są zgodne z opisanymi poniżej. Pomiary prowadzi się w różnych punktach pracy (i) zdefiniowanych w tabeli 1. Natężenie prądu generatora/silnika określa się jako połowę wartości znamionowej dla wszystkich punktów pracy. Napięcie i prąd wyjściowy generatora/silnika mają być stałe przy wszystkich prędkościach, przy napięciu 14,3 V.

Tabela 1

Punkty pracy

Punkt pracy i Czas wstrzymania [s] Częstotliwość obrotowa

ni [min-1]

Częstotliwość

hi

1 1 200 1 800 0,25
2 1 200 3 000 0,40
3 600 6 000 0,25
4 300 10 000 0,10

Efektywność wylicza się zgodnie ze wzorem 1.

Wzór 1

Wszystkie pomiary efektywności należy przeprowadzić kolejno co najmniej pięć (5) razy. Należy wyliczyć średnią wyników pomiarów w każdym z punktów pracy ().

Efektywność generatora/silnika () wylicza się zgodnie ze wzorem 2.

Wzór 2

Zastosowanie generatora/silnika prowadzi do oszczędności mocy mechanicznej w warunkach realnych (ΔPmRW) i w warunkach i homologacji typu (ΔPmTA), zgodnie ze wzorem 3.

Wzór 3

w którym oszczędności mocy mechanicznej w warunkach realnych (ΔPmRW) oblicza się zgodnie ze wzorem 4, a oszczędności mocy mechanicznej - w warunkach homologacji typu (ΔPmTA) zgodnie ze wzorem 5.

Wzór 4

Wzór 5

gdzie:

: Wymagana moc w warunkach realnych [W], wynosząca 750 W

: Wymagana moc w warunkach homologacji typu [W], wynosząca 350 W

: Efektywność alternatora bazowego [%], wynosząca 67 %

6.

 KALKULACJA OSZCZĘDNOŚCI EMISJI CO2

Oszczędności emisji CO2 za sprawą generatora/silnika oblicza się zgodnie z następującym wzorem:

Wzór 6

gdzie:

v : Średnia prędkość jazdy nowego europejskiego cyklu jezdnego [km/h], wynosząca 33,58 km/h

VPe : Zużycie efektywnej energii [l/kWh] zdefiniowana w tabeli 2

Tabela 2

Zużycie efektywnej energii

Rodzaj silnika Zużycie efektywnej energii (VPe) [l/kWh]
Benzyna 0,264
Benzyna do silników z turbosprężarką 0,280
Olej napędowy 0,220

WK : Współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2 /km) [gCO2/l] zdefiniowany w tabeli 3

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji (l/100 km) - (g CO2 /km) (WK) [gCO2/l]
Benzyna 2 330
Olej napędowy 2 640

7.

 WYLICZENIE BŁĘDU STATYSTYCZNEGO

Należy ilościowo określić błędy statystyczne wyników metodologii testów wynikające z pomiarów. Dla każdego punktu pracy oblicza się odchylenie standardowe zgodnie z następującym wzorem:

Wzór 7

Odchylenie standardowe efektywności generatora/silnika () oblicza się zgodnie ze wzorem 8:

Wzór 8

Odchylenie standardowe efektywności generatora/silnika () prowadzi do błędu w wartości oszczędności CO2 (). Błąd ten oblicza się zgodnie ze wzorem 9:

Wzór 9

8.

 POZIOM ISTOTNOŚCI

W odniesieniu do każdego typu, wariantu i wersji pojazdu wyposażonego w generator/silnik należy wykazać, że błąd w zakresie oszczędności CO2 wyliczonych zgodnie ze wzorem 9 jest nie większy niż różnica między łączną wartością oszczędności CO2 a minimalną wartością progową oszczędności określoną w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 (zob. niżej, wzór 10).

Wzór 10

gdzie:

MP: Minimalny próg [g CO2/km], wynoszący 1 g CO2/km

: Współczynnik korygujący CO2 związany z pozytywną różnicą masy między generatorem/silnikiem a bazowym alternatorem. W tym celu należy użyć danych z tabeli 4.

Tabela 4

Współczynnik korygujący CO2 związany z większą masą

Rodzaj paliwa Współczynnik korygujący CO2 związany z większą masą () [g CO2/km]
Benzyna 0,0277 Δm
Olej napędowy 0,0383 Δm

W tabeli 4 Δm zawiera pozytywną różnicę masy związaną z zamontowanym generatorem/silnikiem. Jest to pozytywna różnica masy między generatorem/silnikiem a bazowym alternatorem. Alternator bazowy waży 7 kg.

9.

 PRZEZNACZONY DO MONTAŻU W POJAZDACH GENERATOR/SILNIK

Organ udzielający homologacji typu poświadcza oszczędności CO2 na podstawie porównania pomiarów generatora/ silnika i alternatora, stosując metodologię testów określoną w niniejszym załączniku. W przypadku gdy oszczędności emisji CO2 są poniżej wartości progowej, określonej w art. 9 ust. 1, zastosowanie ma art. 11 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 725/2011.
1 Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
4 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
5 ISO 8854:2012 Pojazdy drogowe - Alternatory z regulatorami - Metody testów i wymogi ogólne. Nr referencyjny ISO 8854:201 z dnia 1 czerwca 2012 r.
6 ISO 8854:2012 Pojazdy drogowe - Alternatory z regulatorami - Metody testów i wymogi ogólne. Nr referencyjny ISO 8854:201 z dnia 1 czerwca 2012 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.50.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2016/265 w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009
Data aktu: 25/02/2016
Data ogłoszenia: 26/02/2016
Data wejścia w życie: 17/03/2016