uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 4,
(1) W dniu 27 maja 2015 r. producent Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), reprezentowany w Unii przez Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V. ("wnioskodawca") złożył wniosek o zatwierdzenie swojej drugiej technologii innowacyjnej: generatora/silnika MELCO. Kompletność wniosku oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Uznano, że wniosek jest kompletny, i okres przeznaczony na ocenę wniosku przez Komisję zgodnie z art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia rozpoczął się w dniu 28 maja 2015 r.
(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz z wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 3 ("wytyczne techniczne"). Informacje podane we wniosku potwierdzają, iż warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 zostały spełnione.
(3) Funkcja generatora/silnika MELCO jest zbliżona do funkcji zwykłego alternatora. W porównaniu do alternatora bazowego pozwala on na ograniczenie strat miedzi w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana o bardzo wysokim współczynniku wypełnienia wytwarzanego metodą bardzo gęstego zwijania drutu w połączeniu z nową, dwukierunkową strukturą chłodzenia. Zapewnia również ograniczenie strat żelaza w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana z cienkiej stali elektromagnetycznej wysokiej jakości. I wreszcie, zmniejsza straty w układzie prostowniczym dzięki nowatorskiemu modułowi tranzystora polowego opartym na półprzewodnikach z tlenków metalu.
(4) Wnioskodawca wykazał, że model generatora/silnika opisany w zgłoszeniu był montowany w 3 % lub mniej nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009 zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(5) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Zgodnie z przyjętym przez wnioskodawcę uproszczonym podejściem zgodnym z opisem w wytycznych technicznych, należy uznać alternator 12 V o efektywności 67 % za technologię referencyjną, zgodnie ze wskazaniem wnioskodawcy.
(6) Wnioskodawca przedłożył również metodę badania i wyliczania ograniczenia emisji CO2 zawierającą wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do efektywnych alternatorów. Celem precyzyjnego określenia istotności statystycznej wzór powinien jednakże uwzględniać konieczność oceny masy generatora/silnika w porównaniu do masy alternatora bazowego (tj. 7 kg). W trosce o stosowanie tych samych czynników ważenia i punktów prędkości producent powinien przedstawić, na potrzeby poświadczania oszczędności, dowody na spójność zakresów prędkości generatora/silnika MELCO z zakresami stosowanymi w przypadku alternatorów. Taka metoda zapewniałaby wiarygodne, powtarzalne i porównywalne wyniki, gwarantując wykazanie realistycznych i istotnych pod względem statystycznym korzyści z innowacji w postaci redukcji emisji CO2 zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(7) W tym kontekście wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający ograniczenie emisji dzięki innowacyjnej technologii wynoszące minimum 1 g CO2/km.
(8) Oszczędności wynikające z technologii innowacyjnej mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań, toteż ostateczną łączną wartość oszczędności dla pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną zgodnie z art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia wykonawczego.
(9) Sprawozdanie z weryfikacji opracowane przez akredytowane służby techniczne niezależnej i certyfikowanej organizacji UTAC potwierdza wyniki podane we wniosku.
(10) Z tego względu nie ma podstaw do zgłoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.
(11) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.50.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/265 w sprawie zatwierdzenia generatora/silnika MELCO w charakterze technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 |
| Data aktu: | 25/02/2016 |
| Data ogłoszenia: | 26/02/2016 |
| Data wejścia w życie: | 17/03/2016 |