a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 27 maja 2015 r. producent Mitsubishi Electric Corporation (MELCO), reprezentowany w Unii przez Mitsubishi Electric Automotive Europe B.V. ("wnioskodawca") złożył wniosek o zatwierdzenie swojej drugiej technologii innowacyjnej: generatora/silnika MELCO. Kompletność wniosku oceniono zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 . Uznano, że wniosek jest kompletny, i okres przeznaczony na ocenę wniosku przez Komisję zgodnie z art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia rozpoczął się w dniu 28 maja 2015 r.
(2) Wniosek poddano ocenie zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009, z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz z wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 443/2009 3 ("wytyczne techniczne"). Informacje podane we wniosku potwierdzają, iż warunki i kryteria, o których mowa w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 443/2009 oraz w art. 2 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 zostały spełnione.
(3) Funkcja generatora/silnika MELCO jest zbliżona do funkcji zwykłego alternatora. W porównaniu do alternatora bazowego pozwala on na ograniczenie strat miedzi w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana o bardzo wysokim współczynniku wypełnienia wytwarzanego metodą bardzo gęstego zwijania drutu w połączeniu z nową, dwukierunkową strukturą chłodzenia. Zapewnia również ograniczenie strat żelaza w stojanie dzięki zastosowaniu rdzenia stojana z cienkiej stali elektromagnetycznej wysokiej jakości. I wreszcie, zmniejsza straty w układzie prostowniczym dzięki nowatorskiemu modułowi tranzystora polowego opartym na półprzewodnikach z tlenków metalu.
(4) Wnioskodawca wykazał, że model generatora/silnika opisany w zgłoszeniu był montowany w 3 % lub mniej nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w roku referencyjnym 2009 zgodnie z art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(5) W celu określenia oszczędności CO2 uzyskanych dzięki technologii innowacyjnej po zainstalowaniu jej w pojeździe konieczne jest zdefiniowanie pojazdu referencyjnego, względem którego należy porównać sprawność pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną, zgodnie z art. 5 i 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011. Zgodnie z przyjętym przez wnioskodawcę uproszczonym podejściem zgodnym z opisem w wytycznych technicznych, należy uznać alternator 12 V o efektywności 67 % za technologię referencyjną, zgodnie ze wskazaniem wnioskodawcy.
(6) Wnioskodawca przedłożył również metodę badania i wyliczania ograniczenia emisji CO2 zawierającą wzory zgodne ze wzorami opisanymi w wytycznych technicznych dotyczących uproszczonego podejścia w odniesieniu do efektywnych alternatorów. Celem precyzyjnego określenia istotności statystycznej wzór powinien jednakże uwzględniać konieczność oceny masy generatora/silnika w porównaniu do masy alternatora bazowego (tj. 7 kg). W trosce o stosowanie tych samych czynników ważenia i punktów prędkości producent powinien przedstawić, na potrzeby poświadczania oszczędności, dowody na spójność zakresów prędkości generatora/silnika MELCO z zakresami stosowanymi w przypadku alternatorów. Taka metoda zapewniałaby wiarygodne, powtarzalne i porównywalne wyniki, gwarantując wykazanie realistycznych i istotnych pod względem statystycznym korzyści z innowacji w postaci redukcji emisji CO2 zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011.
(7) W tym kontekście wnioskodawca wykazał w sposób zadowalający ograniczenie emisji dzięki innowacyjnej technologii wynoszące minimum 1 g CO2/km.
(8) Oszczędności wynikające z technologii innowacyjnej mogą być częściowo wykazane w ramach standardowego cyklu badań, toteż ostateczną łączną wartość oszczędności dla pojazdu wyposażonego w technologię innowacyjną zgodnie z art. 11 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 725/2011 do poświadczenia należy ustalić zgodnie z art. 8 ust. 2 akapit drugi tego rozporządzenia wykonawczego.
(9) Sprawozdanie z weryfikacji opracowane przez akredytowane służby techniczne niezależnej i certyfikowanej organizacji UTAC potwierdza wyniki podane we wniosku.
(10) Z tego względu nie ma podstaw do zgłoszenia zastrzeżeń wobec zatwierdzenia przedmiotowej technologii innowacyjnej.
(11) Do celów określenia ogólnego kodu ekoinnowacji, który ma być stosowany w odpowiednich dokumentach homologacji typu zgodnie z załącznikami I, VIII i IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , należy określić kod indywidualny w odniesieniu do technologii innowacyjnej zatwierdzonej niniejszą decyzją wykonawczą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: