uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 173 ust. 1 i art. 223 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 2 i ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów oraz organizacji międzybranżowych. Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 upoważnia Komisję do przyjmowania w tym zakresie aktów delegowanych i wykonawczych. Aby zapewnić skuteczność działań tych organizacji i zrzeszeń w nowych ramach prawnych, należy przyjąć określone przepisy.
(2) Szczegółowe przepisy dotyczące niektórych aspektów współpracy już istnieją dla producentów sektora owoców i warzyw, sektora mleka i przetworów mlecznych i sektora oliwy z oliwek i oliwek stołowych. W celu zapewnienia ciągłości należy nadal stosować szczegółowe przepisy dotyczące tych sektorów. W odniesieniu do aspektów, które nie są objęte tymi szczegółowymi przepisami, należy stosować niniejsze rozporządzenie delegowane.
(3) Artykuł 155 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że państwa członkowskie mogą zezwolić uznanej organizacji producentów lub uznanemu zrzeszeniu organizacji producentów na outsourcing któregokolwiek z działań innych niż produkcja w tych sektorach, w których outsourcing jest dozwolony przez Komisję. Obecnie outsourcing jest przewidziany w sektorze owoców i warzyw oraz w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych. Biorąc pod uwagę aspekty gospodarcze i korzyści, jakie może przynieść outsourcing niektórych działań organizacjom producentów i zrzeszeniom organizacji producentów oraz ich członkom, outsourcing powinien być możliwy dla wszystkich sektorów.
(4) Należy ustanowić przepisy dotyczące uznawania transnarodowych organizacji producentów i zrzeszeń transnarodowych organizacji producentów i transnarodowych organizacji międzybranżowych, jak również przepisy precyzujące zakres odpowiedzialności zainteresowanych państw członkowskich. Przy jednoczesnym poszanowaniu swobody przedsiębiorczości, uznawanie transnarodowych organizacji producentów i transnarodowych zrzeszeń organizacji producentów powinno pozostać w gestii danego państwa członkowskiego, w którym takie organizacje i zrzeszenia posiadają znaczną liczbę członków lub znaczną wielkość lub wartość produkcji zbywalnej. W odniesieniu do transnarodowych organizacji międzybranżowych państwo członkowskie, w którym znajduje się ich siedziba, powinno decydować o ich uznawaniu.
(5) Należy określić przepisy dotyczące udzielania pomocy administracyjnej w przypadku współpracy transnarodowej. Pomoc taka powinna w szczególności obejmować przekazywanie informacji, które umożliwiłyby właściwemu państwu członkowskiemu ocenę, czy transnarodowa organizacja producentów, zrzeszenie lub organizacja międzybranżowa spełniają warunki uznawania. Informacje te są również konieczne, by właściwe państwo członkowskie mogło podjąć działania w przypadku niespełnienia warunków. Jednocześnie pomoc ta pozwoli właściwym państwom członkowskim na przekazywanie na żądanie informacji do państw członkowskich, w których członkowie takich organizacji lub zrzeszeń się znajdują.
(6) W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania przepisów dotyczących wspólnej polityki rolnej i w celu monitorowania, analizowania i zarządzania rynkiem produktów rolnych oraz zapewnienia zharmonizowanego i uproszczonego podejścia należy określić informacje wymagane przy powiadamianiu o decyzjach o zezwoleniu na outsourcing i decyzjach dotyczących uznania, odmowy uznania lub cofnięcia uznania organizacji producentów, zrzeszenia organizacji producentów lub organizacji międzybranżowej.
(7) Rozporządzeniami Komisji (WE) nr 223/2008 3 i (WE) nr 709/2008 4 ustanowiono przepisy dotyczące organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów oraz organizacji międzybranżowych. Niektóre przepisy tych rozporządzeń są przestarzałe lub nigdy nie były stosowane. Dlatego, w celu zagwarantowania spójności z nowym prawodawstwem w zakresie wspólnej organizacji rynków produktów rolnych, rozporządzenia te należy uchylić,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.44.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2016/232 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do niektórych aspektów współpracy producentów |
| Data aktu: | 15/12/2015 |
| Data ogłoszenia: | 19/02/2016 |
| Data wejścia w życie: | 26/02/2016 |