uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 471/2009 z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie statystyk Wspólnoty dotyczących handlu zagranicznego z państwami trzecimi, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/95 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 2 i art. 6 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 471/2009 ustanawia wspólne ramy prawne dla systematycznego sporządzania europejskich statystyk dotyczących handlu towarami z państwami trzecimi. Głównym źródłem danych w przypadku tych statystyk są dane uzyskane ze zgłoszeń celnych. Celem rozporządzenia było uwzględnienie konkretnych i nowych ułatwień w odprawie celnej, które miały być wdrożone na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 450/2008 2 ("zmodernizowany kodeks celny"). Dotyczyło to w szczególności samoobsługi celnej, która miała obejmować zwolnienie z obowiązku przedłożenia zgłoszenia organom celnym, oraz systemu scentralizowanej odprawy celnej, w przypadku którego formalności celne dotyczące przywozu lub wywozu mogłyby być wypełniane w więcej niż jednym państwie członkowskim.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 ("unijny kodeks celny") uchyliło zmodernizowany kodeks celny i zastąpiło od dnia 1 maja 2016 r. przepisy celne ustanowione w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2913/92 4 .
(3) Konieczne jest dostosowanie zakresu statystyki handlu zagranicznego do procedur celnych określonych w unijnym kodeksie celnym.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 471/2009 zostało wdrożone rozporządzeniem Komisji (UE) nr 113/2010 5 i odzwierciedla przepisy celne ustanowione w zmodernizowanym kodeksie celnym. Po pełnym wdrożeniu unijnego kodeksu celnego w dniu 1 maja 2016 r. zmiany przepisów celnych należy uwzględnić w rozporządzeniu (WE) nr 471/2009 i rozporządzeniu (UE) nr 113/2010 w odniesieniu do gromadzenia danych statystycznych i zestawiania statystyk dotyczących handlu zagranicznego.
(5) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/578 6 ustanawia program prac, o którym mowa w art. 280 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, i dotyczy teleinformatycznych systemów celnych, które zostaną opracowane w ramach unijnego kodeksu celnego.
(6) W okresie poprzedzającym udostępnienie takich systemów teleinformatycznych rozporządzenie delegowane (UE) Komisji 2016/341 7 ("przejściowy akt delegowany") zapewnia środki przejściowe w odniesieniu do wymiany informacji między samymi organami celnymi oraz między organami celnymi i podmiotami gospodarczymi oraz w odniesieniu do przechowywania takich informacji.
(7) W odniesieniu do uproszczenia celnego w przypadku odprawy scentralizowanej określonej w art. 179 unijnego kodeksu celnego, nie jest konieczne przypisywanie ze względów metodologicznych przywozu i wywozu objętego tym systemem do państwa członkowskiego przeznaczenia lub państwa członkowskiego rzeczywistego wywozu, jako że wszelkie odpowiednie wewnątrzwspólnotowe przepływy towarów między tymi państwami członkowskimi a państwem członkowskim, w którym znajdują się towary w chwili zwolnienia do procedury celnej, mogą być lepiej i w sposób bardziej spójny ujęte w statystykach handlu wewnątrzwspólnotowego.
(8) Definicje odnoszące się do danych państw członkowskich stosowane do celów statystycznych powinny jednak zostać dostosowane, aby zidentyfikować istotny z ekonomicznego punktu widzenia przepływ po odprawie celnej w przypadku przywozu lub przed odprawą w przypadku wywozu.
(9) Jednocześnie definicje w odniesieniu do takich państw członkowskich stosowane do celów statystycznych powinny być spójnie dostosowane do przepisów dotyczących odprawy celnej w ramach odprawy scentralizowanej, w przypadku której przewiduje się, że tylko państwo członkowskie wskazane w trakcie procesu odprawy jako uczestniczące państwo członkowskie otrzymuje informacje dotyczące odprawy celnej od państwa członkowskiego nadzorującego odprawę celną.
(10) Do celów ujednoliconego zestawiania statystyk dotyczących handlu zagranicznego należy dostosować definicje niektórych innych elementów danych, aby uwzględnić zmiany wprowadzone unijnym kodeksem celnym.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 471/2009 i (UE) nr 113/2010.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Statystyk odnoszących się do Handlu Towarami z Państwami Trzecimi,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2016 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.329.66 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2016/2119 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 471/2009 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 113/2010 w odniesieniu do dostosowania wykazu procedur celnych i definicji danych |
| Data aktu: | 02/12/2016 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2016 |
| Data wejścia w życie: | 23/12/2016 |