uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 75/324/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do dozowników aerozoli 1 , w szczególności jej art. 5,
(1) Dyrektywa 75/324/EWG ustanawia przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu dozowników aerozoli. Harmonizuje ona wymogi bezpieczeństwa w odniesieniu do dozowników aerozoli, w tym wymogi dotyczące nominalnych objętości, napełniania i innych zagrożeń związanych z ciśnieniem, oraz wymogi dotyczące oznakowania dozowników aerozoli objętych jej zakresem oraz wprowadzonych do obrotu na podstawie przepisów tej dyrektywy.
(2) Postęp techniczny i innowacje, jakie miały miejsce w ostatnich latach przyczyniły się do opracowania dozowników aerozoli z innowacyjnymi niepalnymi propelentami, głównie w postaci sprężonych gazów takich jak azot, sprężone powietrze czy dwutlenek węgla. Jednak przewidziane obecnie w dyrektywie 75/324/EWG maksymalne dopuszczalne ciśnienie dozowników aerozoli hamuje rozwój dozowników aerozoli z niepalnymi propelentami, ponieważ wpływa ono ujemnie na skuteczność rozpylania takich dozowników aerozoli w całym okresie ich użytkowania. W szczególności, spadek ciśnienia tego rodzaju dozowników aerozoli w trakcie ich używania skutkuje niższym wykorzystaniem ich zawartości i znacznym pogorszeniem skuteczności ich działania.
(3) Dyrektywą Komisji 2008/47/WE 2 zwiększono maksymalne dopuszczalne ciśnienie dozowników aerozoli z niepalnymi propelentami z 12 barów do 13,2 bara, co stanowiło wówczas maksymalne dopuszczalne ciśnienie pozwalające zagwarantować bezpieczeństwo. Ciągły postęp techniczny i kolejne innowacje umożliwiają jednak dostosowanie tego poziomu bez wpływu na bezpieczeństwo tego rodzaju dozowników aerozoli. Można zatem ponownie zezwolić na podniesienie poziomu w celu zwiększenia wydajności i jakości rozpylania tego rodzaju dozowników aerozoli wprowadzanych do obrotu, zapewniający tym samym konsumentom szerszy wybór bardziej skutecznych produktów.
(4) Podniesienie poziomu dopuszczalnego ciśnienia dozowników aerozoli z niepalnym propelentem dałoby producentom większe możliwości, w tym możliwość wykorzystywania takich dozowników aerozoli w większej liczbie zastosowań. Pozwoliłoby to na przejście z palnych propelentów na niepalne propelenty w jak największej liczbie zastosowań, co z kolei podniosłoby wydajność i efektywność środowiskową dozowników aerozoli i zagwarantowałoby utrzymanie obecnych poziomów bezpieczeństwa przewidzianych w dyrektywie 75/324/EWG.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 przewiduje harmonizację klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin w Unii. Dotyczące oznakowania przepisy dyrektywy 75/324/EWG zostały już dostosowane do przepisów tego rozporządzenia dyrektywą Komisji 2013/10/UE 4 , konieczne jest dalsze ich dostosowanie, tak aby uwzględnić kolejne zmiany przewidziane w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 487/2013 5 . Należy zatem zwiększyć jasność prawa oraz spójność z przepisami dotyczącymi oznakowania zawartymi w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008, nie wprowadzając jednak nowych wymogów.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 75/324/EWG.
(7) Z uwagi na fakt, że zwiększenie maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia dozowników aerozoli z niepalnymi propelentami nie skutkowałoby żadnymi nowymi wymogami dla producentów, a jedynie stanowiłoby dodatkową opcję w przypadku wykorzystywania niepalnych propelentów, nie ma potrzeby ustanawiania okresu przejściowego.
(8) Należy zapewnić, aby nowe przepisy weszły w życie tego samego dnia we wszystkich państwach członkowskich, niezależnie od daty transpozycji.
(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektywy w sprawie Dozowników Aerozoli,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.314.11 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2016/2037 zmieniająca dyrektywę Rady 75/324/EWG w odniesieniu do maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia dozowników aerozoli oraz mająca na celu dostosowanie jej przepisów dotyczących oznakowania do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin |
| Data aktu: | 21/11/2016 |
| Data ogłoszenia: | 22/11/2016 |
| Data wejścia w życie: | 22/11/2016, 12/12/2016 |