uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do żywności i paszy przywożonych z państwa trzeciego w celu ochrony zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie.
(2) W następstwie wypadku w elektrowni jądrowej Fukushima, który miał miejsce w dniu 11 marca 2011 r., Komisja została poinformowana, że poziomy radionuklidów w niektórych produktach żywnościowych pochodzących z Japonii przekroczyły mające zastosowanie w Japonii progi podejmowania działań w odniesieniu do żywności. Takie skażenie może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w Unii, dlatego przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 297/2011 2 . Rozporządzenie to zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 961/2011 3 , które następnie zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 284/2012 4 . To ostatnie rozporządzenie zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 996/2012 5 , które następnie zostało zastąpione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 322/2014 6 .
(3) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 322/2014 stanowi, że przewidziane w nim środki mają zostać poddane przeglądowi do dnia 31 marca 2015 r., a także w celu uwzględnienia dalszego rozwoju sytuacji i danych o występowaniu promieniotwórczości w paszy i żywności za 2014 r., należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 322/2014 i przyjąć nowe rozporządzenie.
(4) Dokonano przeglądu obowiązujących środków z uwzględnieniem ponad 81 000 danych o występowaniu promieniotwórczości w paszy i żywności innej niż wołowina i ponad 237 000 danych o występowaniu promieniotwórczości w wołowinie przekazanych przez władze Japonii w odniesieniu do czwartego sezonu wegetacyjnego po wypadku.
(5) Napoje alkoholowe objęte kodami CN od 2203 do 2208 nie są już wyraźnie wyłączone z zakresu stosowania, ponieważ wymogi dotyczące pobierania próbek, analizy oraz oświadczenia mają zastosowanie do określonego wykazu pasz i żywności.
(6) Dane przekazane przez władze Japonii dowodzą, że wymóg pobierania i analizy próbek paszy i żywności pochodzących z prefektur Aomori i Saitama pod kątem promieniotwórczości przed wywozem do Unii nie jest już konieczny.
(7) W obecnym przeglądzie w odniesieniu do paszy i żywności pochodzących z prefektury Fukushima jako kryterium zniesienia wymogu pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii takiej paszy i żywności zastosowano kryterium niestwierdzenia przez władze Japonii przypadków niezgodności przez okres dwóch kolejnych lat (2013 i 2014). W odniesieniu do innej paszy i żywności pochodzących z tej prefektury należy utrzymać wymóg pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii.
(8) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy przedstawić w taki sposób, aby prefektury, w przypadku których należy pobierać i analizować próbki tej samej żywności i paszy przed wywozem do Unii, były ujęte razem, co ułatwi stosowanie niniejszego rozporządzenia.
(9) Jeżeli chodzi o prefektury Gunma, Ibaraki, Tochigi, Miyagi, Saitama, Iwate i Chiba, wymagane jest obecnie pobieranie i analiza przed wywozem do Unii próbek grzybów, produktów rybołówstwa, ryżu, soi, gryki i niektórych dziko rosnących roślin jadalnych oraz produktów z nich przetworzonych i produktów pochodnych. Te same wymogi mają zastosowanie do żywności wieloskładnikowej zawierającej więcej niż 50 % tych produktów. Dane o występowaniu za czwarty okres wegetacyjny zawierają dowody na to, że w przypadku szeregu tych artykułów żywnościowych i pasz nie należy już wymagać pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii.
(10) Jeżeli chodzi o prefektury Akita, Yamagata i Nagano, wymagane jest obecnie pobieranie i analiza przed wywozem do Unii próbek grzybów i niektórych dziko rosnących roślin jadalnych oraz produktów z nich przetworzonych i produktów pochodnych. Dane o występowaniu za czwarty okres wegetacyjny zawierają dowody na to, że w przypadku jednej z tych dziko rosnących roślin jadalnych nie należy już wymagać pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii. Z drugiej strony, ze względu na wykrycie niezgodności w przypadku pewnej dziko rosnącej rośliny jadalnej, należy wprowadzić obowiązek pobierania i analizy próbek tej dziko rosnącej rośliny jadalnej pochodzącej z tych prefektur.
(11) Dane o występowaniu za czwarty okres wegetacyjny zawierają dowody na to, że należy utrzymać wymóg dotyczący pobierania i analizy próbek przed wywozem do Unii grzybów pochodzących z prefektur Shizuoka, Yamanashi i Niigata. Ze względu na wykrycie niezgodności w przypadku dziko rosnącej rośliny jadalnej należy wprowadzić wymóg pobierania i analizy próbek tej dziko rosnącej rośliny jadalnej pochodzącej z tych prefektur.
(12) Kontrole przeprowadzane przy przywozie pokazują, że warunki specjalne przewidziane prawem unijnym zostały prawidłowo wdrożone przez władze Japonii, a od ponad trzech lat przy kontrolach przywozowych nie stwierdzono przypadków niezgodności. Należy zatem utrzymać niską częstotliwość kontroli przy przywozie i nie wymagać już od państw członkowskich informowania Komisji co trzy miesiące za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) o wszystkich wynikach analitycznych.
(13) Środki przejściowe przewidziane w prawodawstwie Japonii, określone w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 322/2014, nie są już istotne dla paszy i żywności przywożonych obecnie z Japonii, dlatego też niniejsze rozporządzenie nie powinno zawierać odniesienia do nich.
(14) Należy zaplanować przeprowadzenie przeglądu przepisów niniejszego rozporządzenia, gdy dostępne będą wyniki pobierania i analizy próbek pod kątem występowania promieniotwórczości w paszach i żywności w piątym okresie wegetacyjnym (2015) po wypadku, tj. do dnia 30 czerwca 2016 r. Kryteria przeglądu zostaną określone w czasie przeglądu.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia nr 2017/2058 z dnia 10 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.294.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1787/2019 z dnia 24 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.272.140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2017/2058 z dnia 10 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.294.29) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1787/2019 z dnia 24 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.272.140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2019 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.3.5 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2016/6 wprowadzające specjalne warunki regulujące przywóz paszy i żywności pochodzących lub wysyłanych z Japonii w następstwie wypadku w elektrowni jądrowej Fukushima i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 322/2014 |
| Data aktu: | 05/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 06/01/2016 |
| Data wejścia w życie: | 09/01/2016 |