(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 5 listopada 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzeniem w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej 2 , w szczególności jego art. 3 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013 ustanowiono wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Zgodnie z art. 3 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia państwa członkowskie mogą postanowić, że ich niektóre lub wszystkie terminalowe służby żeglugi powietrznej podlegają warunkom rynkowym. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy tego rozporządzenia, jednakże zainteresowane państwo członkowskie może podjąć decyzję o niestosowaniu - w odniesieniu do tych usług - środków określonych w jego art. 3 ust. 1 lit. a)-d).
(2) W dniu 6 maja 2015 r. władze Zjednoczonego Królestwa powiadomiły Komisję o swojej decyzji, zgodnie z którą terminalowe służby żeglugi powietrznej w portach lotniczych w strefie pobierania opłat terminalowych B podlegają warunkom rynkowym. Służby te są zapewniane w dziewięciu portach lotniczych w Zjednoczonym Królestwie, a mianowicie Londyn-Heathrow, Londyn-Gatwick, Londyn-Stansted, Luton, Londyn-City, Birmingham, Manchester, Glasgow i Edynburg.
(3) Władze Zjednoczonego Królestwa przedstawiły sprawozdanie na temat treści i wyników oceny pod kątem warunków określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, na którym decyzja ta została oparta. Na wniosek Komisji, w dniu 2 października 2015 r. władze te przedstawiły dodatkowe dokumenty potwierdzające, w tym dokumenty przetargowe. Komisja zweryfikowała informacje przedstawione przez władze Zjednoczonego Królestwa.
(4) Z informacji tych wynika, że przeprowadzona przez te władze ocena obejmowała konsultacje z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej, zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 391/2013, a także z innymi zainteresowanymi stronami, takimi jak operatorzy portów lotniczych oraz instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej.
(5) Ponadto informacje te wskazywały, że na przedmiotowym rynku terminalowych służb żeglugi powietrznej w Zjednoczonym Królestwie istnieją warunki rynkowe. W szczególności sprawozdanie oceniające pokazało, że spełnione są warunki wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013. Dotyczy to również tych portów lotniczych w strefie pobierania opłat B, w przypadku których procedura przetargowa jeszcze się nie odbyła, ale oczekuje się, że odbędzie się w przyszłości, biorąc pod uwagę fakt, iż w kontekście istnienia warunków rynkowych przeprowadzenie takiej procedury w analizowanych ramach czasowych nie jest niezbędne.
(6) Dlatego też Komisja zgadza się z oceną dokonaną przez władze Zjednoczonego Królestwa, zgodnie z którą terminalowe służby żeglugi powietrznej w portach lotniczych w strefie pobierania opłat B podlegają warunkom rynkowym.
(7) Zgodnie z art. 3 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, niniejsza decyzja powinna obowiązywać przez czas trwania danego okresu odniesienia, a mianowicie w drugim okresie odniesienia (2015- 2019),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.299.59 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1940 w sprawie ustanowienia warunków rynkowych dla terminalowych służb żeglugi powietrznej w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 3 rozporządzenia (UE) nr 391/2013 |
| Data aktu: | 06/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 05/11/2016 |