uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG 1 , w szczególności jej art. 47,
uwzględniając dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, oraz zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 2 , w szczególności jej art. 6,
(1) Celem oceny równoważności określonej w art. 46 dyrektywy 2013/34/UE jest zmniejszenie obciążenia administracyjnego oraz uniknięcie podwójnej sprawozdawczości w przypadku dużych jednostek i wszystkich jednostek interesu publicznego działających w przemyśle wydobywczym lub zajmujących się wyrębem lasów pierwotnych, które sporządzają i ogłaszają sprawozdania dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych, o których mowa w art. 42 dyrektywy 2013/34/UE. Zgodnie z art. 6 dyrektywy 2004/109/WE emitenci prowadzący działalność w przemyśle wydobywczym lub przemyśle pozyskiwania drewna z lasów pierwotnych muszą także przygotowywać coroczne sprawozdania dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych zgodnie z rozdziałem 10 dyrektywy 2013/34/UE.
(2) Art. 46 dyrektywy 2013/34/UE zwalnia jednostki działające w przemyśle wydobywczym i jednostki zajmujące się wyrębem lasów pierwotnych z obowiązku sporządzania i ogłaszania sprawozdań dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych zgodnie z wymogami rozdziału 10 dyrektywy 2013/34/UE w zakresie, w jakim dane płatności zostały upublicznione przez te jednostki wskutek zobowiązania prawnego wynikającego z równoważnych wymogów sprawozdawczych obowiązujących w państwie trzecim. Tego rodzaju zobowiązanie prawne może de facto przełożyć się na jednostkę dominującą ze względu na jednostki zależne. W takim przypadku jednostki składałyby sprawozdania dotyczące swoich płatności podlegających prawnym wymogom sprawozdawczym w niektórych państwach trzecich zgodnie z wymogami sprawozdawczymi tych państw trzecich uznanymi za równoważne. W odniesieniu do wszystkich pozostałych płatności jednostki składałyby sprawozdania zgodnie z odpowiednimi wymogami ustanowionymi przez prawo unijne. Jednostki, których to dotyczy, musiałyby nadal stosować się do obowiązku publikowania sprawozdania w trybie określonym przepisami prawa każdego państwa członkowskiego zgodnie z rozdziałem 2 dyrektywy 2009/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w tym do wszelkich terminów ustalonych przez państwa członkowskie odnośnie do publicznej dostępności dokumentów.
(3) Równoważność wymogów sprawozdawczych państw trzecich należy oceniać pod kątem kryteriów określonych w art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/34/UE. Kryteria te odnoszą się w szczególności do docelowych jednostek, docelowych odbiorców płatności, objętych płatności, przypisania objętych płatności, podziału objętych płatności, mechanizmów skutkujących sprawozdawczością na zasadzie skonsolidowanej, nośnika, na którym przedstawiane są sprawozdania, częstotliwości przedstawiania sprawozdań oraz środków przeciwdziałania uchylaniu się od obowiązków.
(4) Kanada przyjęła wymogi sprawozdawcze dotyczące płatności na rzecz administracji rządowych (Extractive Sector Transparency Measures Act z dnia 22 czerwca 2015 r. oraz Technical Reporting Specifications). Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/34/UE, wspomniane wymogi sprawozdawcze powodują istotne skutki równoważne ze skutkami przepisów zawartych w rozdziale 10 dyrektywy 2013/34/UE i w art. 6 dyrektywy 2004/109/WE. Wspomniane wymogi sprawozdawcze obowiązują jednostki i emitentów prowadzących jedynie działalność w przemyśle wydobywczym. Należy zatem stwierdzić, że wymogi sprawozdawcze Kanady w zakresie sporządzania sprawozdań dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych dokonywanych przez jednostki i emitentów powinny zostać uznane za równoważne z wymogami rozdziału 10 dyrektywy 2013/34/UE jedynie w odniesieniu do ich działalności w przemyśle wydobywczym.
(5) Regularny przegląd wymogów sprawozdawczych dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych obowiązujących w państwach trzecich i będących przedmiotem niniejszej decyzji pozostaje bez uszczerbku dla możliwości dokonania przez Komisję szczegółowego przeglądu, w przypadku gdy rozwój sytuacji sprawi, że konieczne będzie przeprowadzenie przez Komisję ponownej oceny równoważności stwierdzonej niniejszą decyzją. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 50 ust. 1 dyrektywy 2013/34/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.295.82 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/1910 w sprawie równoważności wymogów sprawozdawczych określonych państw trzecich dotyczących płatności na rzecz administracji rządowych z wymogami rozdziału 10 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE |
| Data aktu: | 28/10/2016 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2016 |
| Data wejścia w życie: | 18/11/2016 |