Decyzja wykonawcza 2016/1765 w sprawie wskazania specyfikacji technicznych ICT na potrzeby dokonywania odniesień w zamówieniach publicznych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2016/1765
z dnia 3 października 2016 r.
w sprawie wskazania specyfikacji technicznych ICT na potrzeby dokonywania odniesień w zamówieniach publicznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 1,

po konsultacji z ekspertami z europejskiej wielostronnej platformy ds. normalizacji ICT i z ekspertami branżowymi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kwestie normalizacji odgrywają istotną rolę we wspieraniu realizacji strategii "Europa 2020", jak określono w komunikacie Komisji zatytułowanym "Europa 2020: Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu". W kilku inicjatywach przewodnich strategii "Europa 2020" podkreślono znaczenie dobrowolnej normalizacji na rynkach produktowych lub usługowych przeprowadzanej w celu zapewnienia zgodności i interoperacyjności między produktami i usługami, pobudzania rozwoju technologicznego i wspierania innowacji.

(2) Normy są niezbędne dla konkurencyjności Europy i mają kluczowe znaczenie dla innowacyjności i postępu. Ich znaczenie zostało podkreślone przez Komisję w kontekście ostatnich inicjatyw na rzecz urzeczywistnienia jednolitego rynku 2 oraz jednolitego rynku cyfrowego 3 , gdzie rolę normalizacji i interoperacyjności w tworzeniu europejskiej gospodarki cyfrowej wzmocniono wraz z przyjęciem komunikatu dotyczącego priorytetów w normalizacji ICT na jednolitym rynku cyfrowym 4 ; przedstawiono w nim kompleksowe podejście strategiczne i polityczne do normalizacji priorytetowych ICT, które mają zasadnicze znaczenie dla urzeczywistnienia jednolitego rynku cyfrowego.

(3) W społeczeństwie cyfrowym dokumenty normalizacyjne stają się niezbędne do zapewnienia interoperacyjności sieci i systemów. W komunikacie Komisji zatytułowanym "Strategiczna wizja w zakresie norm europejskich - Postęp w celu poprawy i przyspieszenia zrównoważonego wzrostu gospodarki europejskiej do roku 2020" 5 uznano specyfikę normalizacji w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), w przypadku których rozwiązania, aplikacje i usługi są często opracowywane przez światowe fora i konsorcja ICT, które stały się wiodącymi organizacjami w zakresie opracowywania norm w dziedzinie ICT.

(4) Celem rozporządzenia (UE) nr 1025/2012 jest modernizacja i poprawa ram normalizacji europejskiej. Ustanowiono w nim system, zgodnie z którym Komisja może podjąć decyzję o wskazaniu najbardziej odpowiednich i najszerzej akceptowanych specyfikacji technicznych ICT wydanych przez organizacje, które nie są europejskimi, międzynarodowymi ani krajowymi organizacjami normalizacyjnymi. Możliwość korzystania z pełnego zakresu specyfikacji technicznych ICT przy zamawianiu sprzętu, oprogramowania i usług informatycznych ułatwi zapewnienie interoperacyjności urządzeń, usług i aplikacji oraz pomoże organom administracji publicznej uniknąć sytuacji, w których jednostka udzielająca zamówienia nie może zmienić dostawcy po upływie umowy zawartej w ramach tego zamówienia ze względu na wykorzystanie prawnie zastrzeżonych rozwiązań ICT; możliwość ta przyczyni się także do rozwoju konkurencji w zakresie dostarczania interoperacyjnych rozwiązań ICT.

(5) Aby specyfikacje techniczne ICT kwalifikowały się do celów dokonywania odniesień w zamówieniach publicznych, muszą one spełniać wymagania określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 1025/2012. Zgodność z tymi wymaganiami stanowi dla organów publicznych gwarancję, że specyfikacje techniczne ICT są ustalane zgodnie z zasadami otwartości, uczciwości, obiektywności i niedyskryminacji uznawanymi przez Światową Organizację Handlu w dziedzinie normalizacji.

(6) Decyzję o wskazaniu specyfikacji ICT przyjmuje się po konsultacji z ekspertami z europejskiej wielostronnej platformy ds. normalizacji ICT, ustanowionej decyzją Komisji 2011/C-349/04 6 , oraz po dodatkowych konsultacjach z ekspertami branżowymi.

(7) Europejska wielostronna platforma ds. normalizacji ICT dokonała oceny i pozytywnie zaopiniowała wskazanie specyfikacji technicznej "World Customs Organization Data Model version 3.5" (zwanej dalej "WCO Data Model v. 3.5"), a także specyfikacji technicznych "Content Management Interoperability Services version 1.0 i version 1.1" (zwanej dalej "CMIS v1.0 i v1.1"), "Electronic business XML Messaging Services version 3.0: część 1, Core Features" i "Application Statement 4 Profile of ebMS 3.0 version 1.0" (zwanej dalej "ebMS3.0-AS4"), "Business Document Metadata Service Location version 1.0" (zwanej dalej "BDX location") i "Electronic business Core Party Identification Type Technical Specification version 1.0" (zwanej dalej "ebCorePartyIdType"), które zostały opracowane przez OASIS, na potrzeby dokonywania odniesień w zamówieniach publicznych. Ocenę przekazano następnie do konsultacji ekspertom branżowym, którzy również wydali pozytywną opinię w sprawie wskazania.

(8) Specyfikacja techniczna "WCO Data Model version 3.5" została opracowana przez Światową Organizację Celną (WCO) oraz składa się z zestawu wymogów dotyczących danych, które uzupełniają się wzajemnie i które zaspokajają potrzeby proceduralne i prawne transgranicznych agencji regulacyjnych, takich jak organy celne kontrolujące transakcje wywozu, przywozu i tranzytu. Jest ona zgodna z United Nations Trade Data Elements Directory (UNTDED) i powszechnie stosowana przez organy administracji państw należących do WCO przy wdrażaniu transgranicznych systemów regulacyjnych, w tym systemów deklaracji elektronicznych i środowisk pojedynczego punktu kontaktowego.

(9) Specyfikacja techniczna "CMIS v1.0" wydana przez OASIS (Advancing open standards for the information society -tłum. Wspieranie otwartych norm na rzecz społeczeństwa informacyjnego) dopuszcza współdziałanie w internecie różnych systemów zarządzania treścią. Oferuje ona standardowy sposób zachowywania, odzyskiwania i wyszukiwania dokumentów oraz umożliwia wymianę informacji między różnymi repozytoriami treści. Dokładniej rzecz ujmując, "CMIS v1.0" definiuje warstwę abstrakcji do kontroli różnych systemów zarządzania dokumentami i repozytoriów przy użyciu protokołów internetowych. W specyfikacji opisano koncepcje i funkcjonalności, które wspiera lub oferuje większość repozytoriów treści, tzn. wyszukiwanie, żądanie, dodawanie lub zmiana treści i metadanych. Specyfikacja techniczna "CMIS v1.1" jest w pełni zgodna z "CMIS v1.0" i obejmuje dodatkowe funkcjonalności.

(10) Specyfikacja techniczna "Electronic business XML Messaging Service" ("ebMS 3.0") opracowana przez OASIS ułatwia wymianę służbowych wiadomości elektronicznych w ramach standardu XML Web Services, który wykorzystuje powszechne specyfikacje techniczne dla internetu. Celem "ebMS 3.0" jest wspieranie szerokiego przyjęcia przez wszystkie podmioty - duże lub małe, organy publiczne lub prywatne przedsiębiorstwa - które współpracują w procesach biznesowych wykorzystujących wymianę wiadomości w celu eliminacji różnic w zdolnościach przepływu wiadomości, przerw w połączeniach, braku statycznych adresów IP oraz ograniczeń związanych z zabezpieczeniami. Specyfikacja techniczna "Application Statement 4 Profile of ebMS 3.0 version 1.0" (w skrócie "AS4") jest nowoczesnym protokołem opartym na Web Services, który dostarcza wytycznych dotyczących standardowej metodologii w zakresie bezpiecznej i niezależnej od rodzaju dokumentu wymiany zamówień, faktur i innych dokumentów biznesowych opartych na Web Services.

(11) Specyfikacja techniczna "Business Document Metadata Service Location" ("BDX Location") wydana przez OASIS stanowi aktualizację koncepcji PEPPOL dla Service Metadata Location (SML). Serwis związany z metadanymi dla interakcji biznesowych dostarcza informacji na temat rodzaju transakcji dotyczących danych i odpowiednich technologii wspomagających dostępnych dla poszczególnych uczestników procesów biznesowych. Specyfikacja techniczna "BDX Location" dotyczy lokalizacji usługi metadanych głównie jako oparty na specyfikacji URL identyfikator punktu końcowego.

(12) Specyfikacja techniczna "ebCorePartyIdType" opracowana przez OASIS określa formalny mechanizm odwoływania się do schematów identyfikowania rodzaju stron z użyciem przestrzeni nazw URN (Uniform Resource Name) dla identyfikatorów organizacji z wykorzystaniem trzech norm międzynarodowych: ISO/IEC 6523, ISO 9735 i ISO 20022,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Specyfikacje techniczne wymienione w załączniku kwalifikują się na potrzeby dokonywania odniesień w zamówieniach publicznych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 października 2016 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Światowa Organizacja Celna (WCO)(1)

Nr Tytuł specyfikacji technicznej ICT
1 "World Customs Organization Data Model version 3.5" ("WCO Data Model version 3.5")
(1)http://www.wcoomd.org/
OASIS (Advancing open standards for the information society - tłum. Wspieranie otwartych norm na rzecz społeczeństwa informacyjnego)(1)
Nr Tytuł specyfikacji technicznej ICT
1 "Content Management Interoperability Services version 1.0" ("CMIS 1.0")
2 "Content Management Interoperability Services version 1.1" ("CMIS 1.1")
3 "Business Document Metadata Service Location version 1.0" ("BDX location")
4 "Electronic business XML Messaging Services version 3.0: Part 1, Core Features" i "Application Statement 4 Profile of ebMS 3.0 version 1.0" ("ebMS3.0-AS4")
5 "Electronic business Core Party Identification Type Technical Specification version 1.0" ("ebCorePartyIdType")
(1)http://www.oasis-open.org/
1 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
2 Komunikat Komisji "Usprawnianie jednolitego rynku: więcej możliwości dla obywateli i przedsiębiorstw". COM(2015) 550 final z dnia 28 października 2015 r.
3 Komunikat "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy". COM(2015) 192 final z dnia 6 maja 2015 r.
4 COM(2016) 176 final z dnia 19 kwietnia 2016 r.
5 COM(2011) 311 final z dnia 1 czerwca 2011 r.
6 Decyzja Komisji 2011/C-349/04 z dnia 28 listopada 2011 r. ustanawiająca europejską wielostronną platformę ds. normalizacji ICT (Dz.U. C 349 z 30.11.2011, s. 4).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024