uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, 100 oraz art. 207 ust. 4 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Unia przywiązuje najwyższą wagę do funkcjonowania i stopniowego wzmacniania wielostronnego systemu handlowego. W związku z tym Unia dążyła do osiągnięcia kompleksowego rozwiązania dauhańskiej rundy rozwojowej na 10. konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu (WTO) w Nairobi, jednak członkowie WTO osiągnęli konsensus jedynie w ograniczonej liczbie kwestii: konkurencji eksportowej w rolnictwie i w kwestiach dotyczących rozwoju o szczególnym znaczeniu dla członków WTO, którzy są uznani za kraje najsłabiej rozwinięte.
(2) Bardziej rygorystyczne podejście do stosowania środków wspierania eksportu rolnego stanowi od dawna postulat wielu członków WTO zainteresowanych stworzeniem równych warunków dla przedsiębiorstw handlowych, oraz jest jednym z kluczowych elementów rundy dauhańskiej. Celem Unii na 10. konferencji ministerialnej WTO było osiągnięcie kompleksowego i zrównoważonego rozwiązania w odniesieniu do wszystkich form wspierania eksportu rolnego (tzn. subsydiów eksportowych, kredytów eksportowych, państwowych przedsiębiorstw handlowych eksportujących produkty rolne oraz pomocy żywnościowej), a nie tylko subsydiów eksportowych, zgodne z projektem WTO dotyczącym handlu produktami rolnymi (TN/AG/W/4/Rev.4), ze zmianami wynikającymi z propozycji z dnia 16 listopada 2015 r. (JOB/AG/48) przedłożonej wspólnie przez Unię i kilka państw.
(3) Rozwój jest centralnym elementem negocjacji handlowych rundy dauhańskiej i wiele kwestii, w tym wdrożenie preferencyjnego traktowania dostawców usług z krajów najsłabiej rozwiniętych, preferencyjnych reguł pochodzenia dla krajów najsłabiej rozwiniętych oraz kwestia bawełny, było przedmiotem aktywnych negocjacji w ramach WTO.
(4) Decyzja dotycząca reguł preferencyjnego pochodzenia dla krajów najsłabiej rozwiniętych podjęta na 9. konferencji ministerialnej WTO na Bali (WT/MIN(13)/42) stanowi, że reguły preferencyjnego pochodzenia powinny być możliwie jak najbardziej przejrzyste, proste i obiektywne. Wniosek przedstawiony przez kraje najsłabiej rozwinięte (JOB/TNC/53) miał na celu osiągnięcie wiążących wyników we wszystkich obszarach objętych decyzją podjętą na Bali. Biorąc pod uwagę istnienie w Unii programu jednostronnych preferencyjnych reguł pochodzenia, na 10. konferencji ministerialnej WTO Unia wspierała wyniki, które nie wykraczały poza obecny zestaw ambitnych preferencyjnych reguł w Unii i będą wiążące dla wszystkich członków WTO.
(5) Należy potwierdzić stanowisko, jakie zostało zajęte w imieniu Unii na forum 10. konferencji ministerialnej WTO w kwestiach konkurencji eksportowej i dotyczących rozwoju,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.16.23 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2016/77 potwierdzająca stanowisko zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum 10. konferencji ministerialnej Światowej Organizacji Handlu w kwestiach konkurencji eksportowej i rozwoju |
| Data aktu: | 18/01/2016 |
| Data ogłoszenia: | 23/01/2016 |