Decyzja 2016/610 w sprawie szkoleniowej misji wojskowej Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej (EUTM RCA)

DECYZJA RADY (WPZiB) 2016/610
z dnia 19 kwietnia 2016 r.
w sprawie szkoleniowej misji wojskowej Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej (EUTM RCA)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28, art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W konkluzjach z dnia 17 i 18 listopada 2014 r. Rada uznała potrzebę współpracy z Organizacją Narodów Zjednoczonych (ONZ) w Republice Środkowoafrykańskiej w zakresie reformy jej sił bezpieczeństwa, w tym sił zbrojnych, aby ustabilizować sytuację i wesprzeć przemiany polityczne. W tym kontekście Rada uznała wartość dodaną potencjalnego dalszego zaangażowania Unii w reformę sektora bezpieczeństwa, w ramach wsparcia wysiłków ONZ, przy jednoczesnym zapewnieniu uczestnictwa podmiotów lokalnych w tym procesie.

(2) W dniu 19 stycznia 2015 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2015/78 1  w sprawie wojskowej misji doradczej Unii Europejskiej w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) w Republice Środkowoafrykańskiej (EUMAM RCA). Mandat EUMAM RCA kończy się w dniu 16 lipca 2016 r.

(3) W piśmie z dnia 8 października 2015 r. Chef de l'État de Transition (szef państwa w okresie przejściowym) Republiki Środkowoafrykańskiej zwrócił się do Unii o dalsze wspieranie środkowoafrykańskich sił zbrojnych (FACA) za pośrednictwem wzmocnionej struktury szkolenia operacyjnego w pełnej współpracy z Wielowymiarową Zintegrowaną Misją Stabilizacyjną Organizacji Narodów Zjednoczonych w Republice Środkowoafrykańskiej (MINUSCA).

(4) W dniu 17 listopada 2015 r. Rada z zadowoleniem przyjęła prace EUMAM RCA na rzecz wsparcia restrukturyzacji FACA i zachęciła Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP) do rozpoczęcia planowania misji prowadzącej doradztwo strategiczne i szkolenia operacyjne, która ma zostać rozpoczęta po powierzeniu rządów demokratycznie wybranym władzom i w odpowiednim czasie przed zakończeniem mandatu EUMAM RCA.

(5) W dniu 14 marca 2016 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dla ewentualnej szkoleniowej misji wojskowej Unii w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej.

(6) W piśmie z dnia 30 marca 2016 r. prezydent Republiki Środkowoafrykańskiej zwrócił się do Unii o rozpoczęcie szkoleniowej misji wojskowej Unii w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej (EUTM RCA).

(7) Misja EUTM RCA powinna jak najszybciej osiągnąć pełną zdolność operacyjną.

(8) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i WP - polityczną kontrolę nad EUTM RCA, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje, zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).

(9) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące statusu jednostek i personelu dowodzonych przez UE oraz udziału państw trzecich w misjach Unii.

(10) Na mocy art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2015/528 2  wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, mają być ponoszone przez państwa członkowskie.

(11) Zgodnie z art. 5 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do (TUE) i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie polityczno-obronne. W związku z tym Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana ani nie ma ona do niej zastosowania oraz nie uczestniczy w finansowaniu przedmiotowej misji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Misja

1. 
Unia prowadzi szkoleniową misję wojskową w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej (EUTM RCA), aby przyczynić się do reformy sektora obronnego w Republice Środkowoafrykańskiej w ramach koordynowanego przez MINUSCA procesu reformy sektora bezpieczeństwa tego państwa.
2.  3
 Dążąc do osiągnięcia celu, jakim są zmodernizowane, skuteczne i podlegające demokratycznej rozliczalności środkowoafrykańskie siły zbrojne (FACA), EUTM RCA prowadzi następujące działania:
a)
doradztwo strategiczne dla Ministerstwa Obrony Republiki Środkowoafrykańskiej i sztabu generalnego FACA w celu wsparcia tworzenia kompetentnych sił bezpieczeństwa będących pod kontrolą demokratyczną, szanujących prawa człowieka, międzynarodowe prawo humanitarne i międzynarodowe standardy w zakresie problematyki płci, ochrony ludności cywilnej, agendy dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa oraz agendy dotyczącej dzieci w konfliktach zbrojnych, a także doradztwo na rzecz instytucji szkoleniowych dla oficerów i podoficerów FACA, aby stworzyć efektywny system kształcenia przywódców;
b)
kształcenie FACA w dziedzinach nieoperacyjnych, w tym w dziedzinie praw człowieka, międzynarodowego prawa humanitarnego, problematyki płci, ochrony ludności cywilnej, agendy dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa oraz agendy dotyczącej dzieci w konfliktach zbrojnych;
c)
jeżeli Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zdecyduje, że warunki są spełnione - szkolenie dla FACA;
d)
wspieranie strategicznych działań informacyjnych mających na celu propagowanie wartości unijnych, promowanie działań Unii i ujawnianie pogwałceń i naruszeń praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez siły zagraniczne w Republice Środkowoafrykańskiej.
3. 
W granicach swoich środków i zdolności EUTM RCA zapewnia delegaturze Unii w Republice Środkowoafrykańskiej wiedzę fachową w zakresie wojskowości, bezpieczeństwa i praworządności.
4.  4
 EUTM RCA jest koordynowana z misją doradczą Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej (EUAM RCA) oraz z innymi międzynarodowymi podmiotami, w szczególności MINUSCA, by zapewnić udzielanie spójnego, zintegrowanego wsparcia rządowi i siłom bezpieczeństwa Republiki Środkowoafrykańskiej.
5. 
EUTM RCA działa zgodnie z celami politycznymi i strategicznymi określonymi w koncepcji zarządzania kryzysowego zatwierdzonej przez Radę w dniu 14 marca 2016 r.
Artykuł  2

Mianowanie dowódcy misji UE

1.  5
 Dyrektor Komórki Planowania i Prowadzenia Operacji Wojskowych (MPCC) jest dowódcą misji EUTM RCA.
2.  6
 Generał brygady Herman Ruys zostaje niniejszym mianowany dowódcą sił misji UE EUTM RCA.
Artykuł  3

Wyznaczenie dowództwa misji

1.  7
 MPCC jest statyczną strukturą dowodzenia i kontroli na strategicznym szczeblu wojskowym poza obszarem działań, która jest odpowiedzialna za planowanie operacyjne i prowadzenie EUTM RCA.
2.  8
 Dowództwo sił misji EUTM RCA znajduje się w Bangi i działa pod dowództwem dowódcy sił misji.
3.  9
 Dopóki MPCC nie osiągnie pełnej zdolności operacyjnej, do MPCC jest włączana mająca siedzibę w Brukseli komórka wsparcia dowództwa sił misji.
Artykuł  4

Planowanie i rozpoczęcie EUTM RCA

1. 
Zasady użycia sił mające zastosowanie do EUMAM RCA mają zastosowanie do EUTM RCA w jej fazie planowanie w prefekturze miejskiej Bangi.
2. 
EUTM RCA zostanie rozpoczęta decyzją Rady w dniu zaleconym przez dowódcę misji UE, po zatwierdzeniu planu misji i zasad użycia sił.
Artykuł  5

Kontrola polityczna i kierownictwo strategiczne

1.  10
 W ramach odpowiedzialności Rady i WP, KPiB sprawuje kontrolę polityczną i kierownictwo strategiczne nad EUTM RCA. Rada upoważnia niniejszym KPiB do podejmowania stosownych decyzji, zgodnie z art. 38 TUE. Upoważnienie to obejmuje uprawnienia niezbędne do zmiany dokumentów związanych z planowaniem, w tym planu misji i zasad użycia sił. Obejmuje ono również uprawnienia do podejmowania decyzji w sprawie mianowania kolejnych dowódców sił misji UE. Rada zachowuje uprawnienia do podejmowania decyzji co do celów, zakresu i zakończenia EUTM RCA, jak i co do ogólnych warunków realizacji jej zadań.
2.  11
 KPiB regularnie przedstawia Radzie sprawozdania.
3.  12
 KPiB regularnie otrzymuje od przewodniczącego Komitetu Wojskowego UE (EUMC) sprawozdania dotyczące przebiegu EUTM RCA. KPiB może w stosownych przypadkach zapraszać dowódcę misji UE i dowódcę sił misji UE na swoje posiedzenia.
Artykuł  6

Kierownictwo wojskowe

1. 
EUMC monitoruje właściwą realizację EUTM RCA, za której przebieg odpowiedzialny jest dowódca misji UE.
2.  13
 EUMC regularnie otrzymuje sprawozdania od dowódcy misji UE. Może w stosownych przypadkach zapraszać dowódcę misji UE i dowódcę sił misji UE na swoje posiedzenia.
3. 
Przewodniczący EUMC pełni rolę głównego punktu kontaktowego z dowódcą misji UE.
Artykuł  7

Spójność unijnej reakcji oraz koordynacja

1. 
WP zapewnia wykonanie niniejszej decyzji i jej spójność z działaniami zewnętrznymi Unii jako całości, w tym z programami rozwojowymi Unii i unijną pomocą humanitarną.
2.  14
 Bez uszczerbku dla struktury dowodzenia dowódca sił misji UE otrzymuje lokalne wytyczne polityczne od szefa delegatury Unii w Republice Środkowoafrykańskiej.
3. 
WP wspomagany przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) pełni rolę głównego punktu kontaktowego z ONZ, władzami Republiki Środkowoafrykańskiej i państwami sąsiadującymi, Unią Afrykańską (UA), Wspólnotą Gospodarczą Państw Afryki Środkowej (ECCAS), jak również z innymi odpowiednimi podmiotami międzynarodowymi i dwustronnymi.
4.  15
 Uzgodnienia dotyczące koordynacji między dowódcą sił misji UE, podmiotami Unii, w szczególności EUAM RCA, i lokalnymi kluczowymi partnerami strategicznymi mającymi znaczenie dla operacji określa się w planie misji.
Artykuł  8

Udział państw trzecich

1. 
Z zastrzeżeniem autonomii podejmowania decyzji przez Unię i dla jej jednolitych ram instytucjonalnych oraz zgodnie z odpowiednimi wytycznymi Rady Europejskiej, do udziału w EUTM RCA mogą zostać zaproszone państwa trzecie.
2.  16
 Rada upoważnia niniejszym KPiB, by zwracał się do państw trzecich o deklarowanie swoich wkładów, i by - na zalecenie dowódcy misji UE w konsultacji z dowódcą sił misji UE i EUMC - podejmował stosowne decyzje w sprawie przyjmowania proponowanych wkładów.
3. 
Szczegółowe uzgodnienia dotyczące udziału państw trzecich są przedmiotem umów zawieranych na mocy art. 37 TUE oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 218 TFUE. Jeżeli Unia i państwo trzecie zawarły umowę ustanawiającą ramy udziału tego państwa trzeciego w misjach zarządzania kryzysowego Unii, postanowienia takiej umowy mają zastosowanie w kontekście EUTM RCA.
4. 
Państwa trzecie wnoszące istotny wkład wojskowy w EUTM RCA będą miały w odniesieniu do bieżącego zarządzania EUTM RCA takie same prawa i obowiązki jak państwa członkowskie biorące udział w EUTM RCA.
5. 
Rada upoważnia niniejszym KPiB do podjęcia stosownych decyzji w sprawie ustanowienia komitetu uczestników, w przypadku gdy państwa trzecie wniosą istotne wkłady wojskowe.
Artykuł  9

Status personelu dowodzonego przez UE

Status jednostek dowodzonych przez UE i personelu tych jednostek, w tym przywileje, immunitety i inne gwarancje niezbędne do wykonania ich misji i jej sprawnego przebiegu, jest przedmiotem umowy zawartej na mocy art. 37 TUE oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 218 TFUE.

Artykuł  10

Uzgodnienia finansowe

1. 
Wspólnymi kosztami EUTM RCA zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2015/528.
2.  17
 Finansowa kwota odniesienia dla kosztów wspólnych EUTM RCA na okres do 19 września 2018 r. wynosi 18 180 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 15 %, a procentowa kwota odniesienia, o której mowa w art. 34 ust. 3 tej decyzji, wynosi 60 % w odniesieniu do zobowiązań i 15 % w odniesieniu do dokonywania płatności.
3.  18
 Finansowa kwota odniesienia dla kosztów wspólnych EUTM RCA na okres od 20 września 2018 r. do 19 września 2020 r. wynosi 26 131 485 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 0 %, a procentowa kwota odniesienia, o której mowa w art. 34 ust. 3 tej decyzji, wynosi 0 % w odniesieniu do zobowiązań i 0 % w odniesieniu do płatności.
4.  19
 Finansowa kwota odniesienia dla kosztów wspólnych EUTM RCA na okres od dnia 20 września 2020 r. do dnia 19 września 2022 r. wynosi 36 960 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 25 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2015/528, wynosi 0 %, a procentowa kwota odniesienia, o której mowa w art. 34 ust. 3 tej decyzji, wynosi 10 % w odniesieniu do zobowiązań i 0 % w odniesieniu do płatności.
5.  20
 Finansowa kwota odniesienia dla kosztów wspólnych EUTM RCA na okres od dnia 20 września 2022 r. do dnia 20 września 2023 r. wynosi 7 813 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 51 ust. 2 decyzji Rady (WPZiB) 2021/509 21 , wynosi 15 % w zobowiązaniach i 0 % w przypadku płatności.
6.  22
 Finansowa kwota odniesienia dla kosztów wspólnych EUTM RCA na okres od dnia 20 września 2023 r. do dnia 19 września 2024 r. wynosi 5 212 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 51 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, wynosi 15 % w zobowiązaniach i 0 % w przypadku płatności.
Artykuł  11

Komórka ds. projektów

1. 
W skład EUTM RCA wchodzi komórka ds. projektów określająca i realizująca projekty, które mają być finansowane przez Unię, państwa członkowskie lub państwa trzecie i które są zgodne z jej celami i przyczyniają się do realizacji jej mandatu.
2. 
Za pomocą mechanizmu Athena można zarządzać wkładami finansowymi związanymi z projektami, o których mowa w ust. 1, zgodnie z art. 30 decyzji (WPZiB) 2015/528.
3. 
W żadnym razie Unia ani WP nie ponoszą odpowiedzialności wobec państw wnoszących wkład za działania lub zaniechania działań ze strony EUTM RCA w związku z korzystaniem ze środków finansowych udostępnionych przez te państwa.
Artykuł  12

Udostępnianie informacji

1. 
WP jest upoważniony do udostępniania państwom trzecim, które przyłączą się do niniejszej decyzji, w stosownych przypadkach i zgodnie z potrzebami EUTM RCA, następujących informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUTM RCA, zgodnie z decyzją Rady 2013/488/UE 23 :
a)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż przewidziany w mających zastosowanie umowach o bezpieczeństwie informacji zawartych między Unią a odnośnym państwem trzecim; lub
b)
opatrzonych klauzulą tajności o poziomie nie wyższym niż "CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL" w innych przypadkach.
2. 
WP jest również upoważniony do udostępniania ONZ i UA, stosownie do potrzeb operacyjnych EUTM RCA, informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUTM RCA, opatrzonych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2013/488/UE. W tym celu WP oraz właściwe organy ONZ i UA sporządzają niezbędne uzgodnienia.
3. 
W przypadku szczególnej i natychmiastowej potrzeby operacyjnej WP jest również upoważniony do udostępnienia państwu przyjmującemu wszelkich informacji niejawnych UE sporządzonych do celów EUTM RCA, opatrzonych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE/EU RESTRICTED", zgodnie z decyzją 2013/488/UE. W tym celu WP oraz właściwe organy państwa przyjmującego sporządzają niezbędne uzgodnienia.
4. 
WP jest upoważniony do udostępnienia państwom trzecim, które przyłączą się do niniejszej decyzji, wszelkich dokumentów jawnych UE związanych z treścią obrad Rady dotyczących EUTM RCA i objętych tajemnicą służbową na podstawie art. 6 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Rady 24 .
5.  25
 WP może przekazać takie upoważnienia, jak również zdolność do zawierania uzgodnień, o których mowa w niniejszym artykule, urzędnikom ESDZ lub dowódcy misji UE lub dowódcy sił misji UE.
Artykuł  13

Wejście w życie i zakończenie

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2.  26
 Z zastrzeżeniem strategicznej oceny, którą KPiB ma przeprowadzić nie później niż w marcu 2024 r., EUTM RCA zostaje zakończona w dniu 19 września 2024 r.
3. 
Niniejszą decyzję uchyla się z dniem zamknięcia dowództwa misji zgodnie z zatwierdzonymi planami dotyczącymi zakończenia EUTM RCA oraz z zastrzeżeniem procedur dotyczących kontroli i prezentacji sprawozdań finansowych EUTM RCA określonych w decyzji (WPZiB) 2015/528.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 19 kwietnia 2016 r.
W imieniu Rady
F. MOGHERINI
Przewodniczący
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/78 z dnia 19 stycznia 2015 r. w sprawie wojskowej misji doradczej Unii Europejskiej w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej (EUMAM RCA) (Dz.U. L 13 z 20.1.2015, s. 8).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2015/528 z dnia 27 marca 2015 r. ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne (ATHENA) oraz uchylająca decyzję 2011/871/WPZiB (Dz.U. L 84 z 28.3.2015, s. 39).
3 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2022/1334 z dnia 28 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.201.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2022 r.
4 Art. 1 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b decyzji nr (WPZiB) 2020/1133 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.247.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.
5 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 6 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
6 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 1 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
7 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 6 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
8 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
9 Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 6 pkt 2 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
10 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 6 pkt 3 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
11 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 5 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
12 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 6 pkt 4 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
13 Art. 6 ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 5 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
14 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 6 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
15 Art. 7 ust. 4:

- zmieniony przez art. 6 pkt 7 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2020/1133 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.247.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.

16 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 6 pkt 8 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
17 Art. 10 ust. 2 zmieniony przez art. 1 lit. b decyzji nr (WPZiB) 2018/1082 z dnia 30 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.194.140) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2018 r.
18 Art. 10 ust. 3:

- dodany przez art. 1 lit. b decyzji nr (WPZiB) 2018/1082 z dnia 30 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.194.140) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (WPZiB) 2018/1941 z dnia 10 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.314.54) zmieniającej nin. decyzję z dniem 10 grudnia 2018 r.

19 Art. 10 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (WPZiB) 2020/1133 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.247.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.
20 Art. 10 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2022/1334 z dnia 28 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.201.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2022 r.
21 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
22 Art. 10 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/1600 z dnia 3 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.196.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 sierpnia 2023 r.
23 Decyzja Rady 2013/488/UE z dnia 23 września 2013 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 274 z 15.10.2013, s. 1).
24 Decyzja Rady 2009/937/UE z dnia 1 grudnia 2009 r. dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady (Dz.U. L 325 z 11.12.2009, s. 35).
25 Art. 12 ust. 5 zmieniony przez art. 6 pkt 9 decyzji nr (UE) 2017/971 z dnia 8 czerwca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.146.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 czerwca 2017 r.
26 Art. 13 ust. 2:

- zmieniony przez art. 1 lit. c decyzji nr (WPZiB) 2018/1082 z dnia 30 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.194.140) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2018 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr (WPZiB) 2020/1133 z dnia 30 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.247.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2022/1334 z dnia 28 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.201.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 lipca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/1600 z dnia 3 sierpnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.196.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 sierpnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024