(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2016 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty i art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 96/23/WE określono środki monitorowania substancji i grup pozostałości wymienionych w wykazie w załączniku I do tej dyrektywy. W dyrektywie tej ustanawia się wymóg, by państwa trzecie, z których państwom członkowskim wolno przywozić zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego objęte tą dyrektywą, przedkładały plan monitorowania pozostałości zawierający wymagane gwarancje. Plan taki powinien obejmować przynajmniej grupy pozostałości oraz substancje wymienione we wspomnianym załączniku I.
(2) Decyzją Komisji 2011/163/UE 2 zatwierdzono plany, o których mowa w art. 29 dyrektywy 96/23/WE ("plany"), przedłożone przez niektóre państwa trzecie wymienione w wykazie w załączniku do tej decyzji w odniesieniu do zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego wymienionych w wykazie w załączniku I do tej dyrektywy.
(3) W świetle ostatnich planów przedłożonych przez niektóre państwa trzecie i dodatkowych informacji otrzymanych przez Komisję od tych państw trzecich konieczne jest zaktualizowanie wykazu państw trzecich, z których państwom członkowskim wolno przywozić niektóre zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego określone w dyrektywie 96/23/WE i obecnie wymienione w załączniku do decyzji 2011/163/UE ("wykaz").
(4) Republika Dominikańska przedłożyła Komisji plan w odniesieniu do miodu. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. W związku z tym wpis dotyczący Republiki Dominikańskiej w odniesieniu do miodu powinien zostać włączony do wykazu.
(5) Falklandy przedłożyły Komisji plan w odniesieniu do akwakultury. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. W związku z tym wpis dotyczący Falklandów w odniesieniu do akwakultury powinien zostać włączony do wykazu.
(6) Komisja zwróciła się do Polinezji Francuskiej o dostarczenie informacji na temat realizacji planu dotyczącego miodu. W odpowiedzi właściwe organy Polinezji Francuskiej stwierdziły, że program monitorowania pozostałości w odniesieniu do miodu nie został opracowany, jako że Polinezja Francuska nie przewiduje wywozu miodu do UE. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący miodu powinien zostać usunięty z wykazu. Polinezja Francuska została o tym powiadomiona.
(7) Komisja zwróciła się do Namibii o dostarczenie informacji na temat realizacji planów dotyczących zwierząt łownych. W odpowiedzi właściwe organy Namibii stwierdziły, że program monitorowania pozostałości w odniesieniu do zwierząt łownych nie został opracowany, jako że Namibia nie przewiduje wywozu zwierząt łownych do UE. Wpis dla tego państwa trzeciego dotyczący produktów ze zwierząt łownych powinien zostać usunięty z wykazu. Namibia została o tym powiadomiona.
(8) Republika Korei przedłożyła Komisji plan dotyczący drobiu. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. Należy zatem włączyć do wykazu wpis dotyczący Republiki Korei odnoszący się do produktów drobiowych.
(9) Saint-Pierre i Miquelon przedłożyły Komisji plan dotyczący drobiu. Plan ten zawiera wystarczające gwarancje i powinien zostać zatwierdzony. Należy zatem włączyć do wykazu wpis dotyczący Saint-Pierre i Miquelon odnoszący się do produktów drobiowych.
(10) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 206/2010 3 upoważnia Singapur do wprowadzania do Unii przesyłek świeżego mięsa pochodzących z Nowej Zelandii, kwalifikujących się do wprowadzenia do Unii i przeznaczonych do Unii. W celu dopuszczenia tych działań wpis w wykazie dotyczący Singapuru powinien obejmować zwierzęta z rodziny koniowatych, zwierzęta łowne i zwierzęta dzikie utrzymywane w warunkach fermowych, ale powinien ograniczać się do towarów ze świeżego mięsa pochodzących z Nowej Zelandii, przeznaczonych do Unii i rozładowywanych, ponownie załadowywanych i będących w tranzycie, ze składowaniem lub bez, przez Singapur. Singapur i Nowa Zelandia zostały o tym poinformowane. Przypis określający wymienione ograniczenie powinien zostać ujęty w wykazie w odniesieniu do Singapuru.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2016.103.43 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2016/601 zmieniająca decyzję Komisji 2011/163/UE w sprawie zatwierdzenia planów przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z art. 29 dyrektywy Rady 96/23/WE |
| Data aktu: | 15/04/2016 |
| Data ogłoszenia: | 19/04/2016 |
| Data wejścia w życie: | 19/04/2016 |