Rozporządzenie wykonawcze 2015/462 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur udzielania zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia), procedur współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru w odniesieniu do spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia), jak również w celu określenia formatów i wzorów formularzy dotyczących informacji, które mają być przekazywane przez spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/462
z dnia 19 marca 2015 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur udzielania zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia), procedur współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru w odniesieniu do spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia), jak również w celu określenia formatów i wzorów formularzy dotyczących informacji, które mają być przekazywane przez spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 211 ust. 2a i 2b,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Tworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia) wymaga uzyskania zezwolenia organu nadzoru zanim przejmą one ryzyko od zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji. Warunki i procedury udzielania i wycofywania tego zezwolenia, w tym wymogi związane z dokumentacją, zostały określone w dyrektywie 2009/138/WE i powinny zostać uzupełnione niniejszym rozporządzeniem.

(2) W przypadku gdy spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przejmuje ryzyko od więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, powinna ona posiadać aktywa o wartości co najmniej równej jej zagregowanej maksymalnej ekspozycji na ryzyko, z uwzględnieniem każdego indywidualnego zobowiązania umownego. Przed udzieleniem zezwolenia organu nadzoru dany organ nadzoru powinien ocenić, czy zobowiązanie to zostało spełnione oraz wziąć pod uwagę wszystkie indywidualne postanowienia umowne i przeniesienia ryzyka.

(3) Istotne jest, by ustanowić procedury współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru w przypadkach, w których spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) ma siedzibę w państwie członkowskim niebędącym państwem członkowskim, w którym zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji, od których przejmuje ona ryzyko, ma swoją siedzibę. Współpraca i wymiana informacji między tymi organami nadzoru jest szczególnie ważna podczas udzielania zezwolenia organu nadzoru dla spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia). Ponadto jeżeli nastąpią istotne zmiany, które potencjalnie mogłyby wpłynąć na spełnianie przez spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) wymogów określonych w art. 211 dyrektywy 2009/138/WE, oraz w przypadku gdy zezwolenie zostaje cofnięte lub wygasa, współpraca i wymiana informacji między tymi organami nadzoru jest niezbędna dla zapewnienia skutecznego i efektywnego nadzoru.

(4) Wymogi w zakresie informacji przekazywanych organom nadzoru, które określono w art. 325 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 2 , powinny umożliwić organom nadzoru właściwym dla danych spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia) przeprowadzenie oceny stałego spełniania odpowiednich wymogów. Wymogi te należy uzupełnić o wzory formularzy i formaty określone w niniejszym rozporządzeniu.

(5) Dla lepszego zrozumienia odpowiednich przepisów technicznych, które mają zostać ustanowione, należy zdefiniować termin spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA).

(7) EIOPA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 .

(8) W celu zwiększenia pewności prawa w zakresie systemu nadzoru w fazie wprowadzenia przewidzianej w art. 308a dyrektywy 2009/138/WE, która rozpocznie się dnia 1 kwietnia 2015 r., należy zapewnić jak najszybsze wejście w życie niniejszego rozporządzenia, w dniu następującym po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu określa się:

a)
procedury, które należy stosować w odniesieniu do udzielania i wycofywania zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia);
b)
procedury, które należy stosować na potrzeby współpracy i wymiany informacji między organem nadzoru państwa członkowskiego, w której dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) ma siedzibę, a organem nadzoru państwa członkowskiego, w którym siedzibę ma zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji przenoszące ryzyko;
c)
formaty i wzory formularzy, które należy stosować do corocznego przekazywania informacji przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia).
Artykuł  2

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów" oznacza spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), która przejmuje ryzyko w ramach więcej niż jednego odrębnego postanowienia umownego od co najmniej jednego zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji.

Artykuł  3

Zezwolenie organu nadzoru na utworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia)

Spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) zwraca się o zezwolenie organu nadzoru państwa członkowskiego na ustanowienie swojej siedziby na terytorium tego państwa członkowskiego.

Artykuł  4

Decyzja organu nadzoru

1.
Organ nadzoru państwa członkowskiego, w którym dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) ma siedzibę lub ma mieć siedzibę, podejmuje decyzję w sprawie wniosku o udzielenie zezwolenia w terminie sześciu miesięcy od daty otrzymania wniosku.
2.
W swojej decyzji o udzieleniu zezwolenia organu nadzoru dany organ nadzoru określa działalności, w odniesieniu do których dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) otrzymała zezwolenie, oraz, w stosownych przypadkach, wszelkie warunki odnoszące się do tych działalności.
3.
Organ nadzoru powiadamia wnioskodawcę o każdej odmownej decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia wraz z pełnym uzasadnieniem.
Artykuł  5

Wymogi w zakresie wykazania i dokumentacji

Przy składaniu wniosku o udzielenie zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przedstawia w swoim wniosku dokumentację potwierdzającą, w której wykazuje ona, że spełnione są wymogi określone w art. 318-324 i art. 326-327 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 oraz że dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) jest w stanie spełnić wymogi określone w art. 325 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Przy składaniu wniosku o udzielenie zezwolenia wnioskodawca przedstawia co najmniej dokumentacją uzupełniającą określoną w załączniku I. Dokumentacja ta dotyczy struktury spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), ryzyka, które ma zostać przejęte, oraz finansowania tej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia).

Artykuł  6

Cofnięcie zezwolenia

1.
Organ nadzoru udzielający zezwolenia na utworzenie spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) może cofnąć zezwolenie dla tej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) w przypadku gdy:
a)
spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) nie spełnia już pierwotnych warunków, na podstawie których udzielono zezwolenie na jej utworzenie;
b)
spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) w poważnym stopniu nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów, którym podlega.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lit. b) powyżej, organ nadzoru uznaje, że spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) dopuściła się poważnego naruszenia, jeżeli nie spełnia ona wymogu, zgodnie z którym musi być ona stale w pełni sfinansowana, a organ nadzoru jest zdania, że spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) nie może przywrócić spełnienia powyższego wymogu w odpowiednim terminie.
3.
Każda decyzja o cofnięciu zezwolenia zawiera szczegółowe uzasadnienie i jest przekazywana niezwłocznie do wiadomości zainteresowanej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia).
Artykuł  7

Spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów

1.
Przy składaniu wniosku o udzielenie zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów wnioskodawca dodatkowo wykazuje przed organem nadzoru, że postępowania likwidacyjne któregokolwiek z zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji przenoszących ryzyko nie mogą negatywnie wpłynąć na wypłacalność spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów i że spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów stale spełnia wymóg wypłacalności.
2.
Przy wykazaniu, że postępowania likwidacyjne któregokolwiek z zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji przenoszących ryzyko na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) będącą stroną wielu umów nie mogą negatywnie wpłynąć na wypłacalność danej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów, spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów przedstawia odpowiednie dokumenty pozwalające właściwemu dla niej organowi nadzoru na przeprowadzenie oceny łącznej zagregowanej maksymalnej ekspozycji na ryzyko tej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów oraz zagregowanej maksymalnej ekspozycji na ryzyko każdego indywidualnego postanowienia umownego dotyczącego przeniesienia ryzyka z zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji.
3.
Przy składaniu wniosku o udzielenie zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów wnioskodawca przedstawia odpowiednie dokumenty potwierdzające spełnianie warunków określonych w art. 319-321 i art. 326 aktów wykonawczych, z uwzględnieniem każdego indywidualnego postanowienia umownego w celu określenia, czy spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów spełnia wymogi wypłacalności.
4.
W przypadku gdy wnioskodawca nie jest w stanie przedstawić wystarczających dowodów potwierdzających, zgodnie z ust. 1-3, organ nadzoru odrzuca wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów.
Artykuł  8

Stała współpraca między organami nadzoru

1.
W przypadku gdy spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia), która przejmuje ryzyko od zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, ma siedzibę w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, w którym zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji otrzymał zezwolenie, właściwe organy nadzoru stale ze sobą współpracują.
2.
Organy nadzoru wymieniają informacje istotne dla wykonywania zadań nadzorczych, w tym informacje na temat wszelkich planowanych działań nadzorczych w stosunku do spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) lub zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji przenoszących ryzyko, w przypadku gdy może to wpływać na nadzór nad daną spółką celową (danym podmiotem specjalnego przeznaczenia) lub danym zakładem ubezpieczeń lub zakładem reasekuracji przenoszącymi ryzyko. W takich okolicznościach organy nadzoru niezwłocznie kontaktują się ze sobą.
Artykuł  9

Konsultacje przed udzieleniem zezwolenia

Przed udzieleniem zezwolenia organ nadzoru, do którego zwrócono się o udzielenie zezwolenia na utworzenie spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), kontaktuje się z organem nadzoru państwa członkowskiego, w którym siedzibę ma zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji przenoszące ryzyko.

Artykuł  10

Powiadamianie o zmianach

Organ nadzoru właściwy dla danej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) niezwłocznie przekazuje wszelkie istotne informacje otrzymane od spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), zgodnie z art. 325 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, dotyczące wszelkich zmian, które mogłyby mieć wpływ na spełnianie przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) wymogów określonych w art. 318-324, 326 oraz 327 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, organowi nadzoru właściwemu dla zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przenoszących ryzyko na daną spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia). Organ nadzoru niezwłocznie informuje o naruszeniu wymogów wypłacalności przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia).

Artykuł  11

Powiadamianie o cofnięciu zezwolenia

W przypadku cofnięcia zezwolenia dla spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) organ nadzoru właściwy dla tej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) niezwłocznie zawiadamia o tym organ nadzoru właściwy dla zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przenoszących ryzyko na tę spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia).

Artykuł  12

Przedstawianie sprawozdania rocznego

Organ nadzoru właściwy dla danej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) niezwłocznie przekazuje sprawozdanie roczne spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), przedstawione zgodnie z art. 325 ust. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, organowi nadzoru właściwemu dla zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przenoszących ryzyko na tę spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia). W przypadku spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów organ nadzoru właściwy dla danej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów może przekazać danemu organowi nadzoru tylko te części sprawozdania, które dotyczą zakładu ubezpieczeń i zakładu reasekuracji mających siedzibę w państwie członkowskim tego organu nadzoru.

Artykuł  13

Dane ilościowe zawarte w sprawozdaniu rocznym

Zgodnie z art. 325 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przekazuje co rok właściwemu dla niej organowi nadzoru dane ilościowe z zastosowaniem formatów i wzorów formularzy określonych w załączniku II oraz zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III, które to dane obejmują:

a)
treść przekazanych informacji, jak określono we wzorze formularza SPV.01.01 w załączniku II, zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III odnośnie do wzoru formularza SPV.01.01;
b)
podstawowe informacje dotyczące spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), jak określono we wzorze formularza SPV.01.02 w załączniku II, zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III odnośnie do wzoru formularza SPV.01.02;
c)
bilans spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), z podziałem na istotne grupy aktywów, zobowiązań i pozycji kapitałowych, w tym z emisji dłużnej lub innego mechanizmu finansowania, jak określono we wzorze formularza SPV.02.01 w załączniku II, zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III odnośnie do wzoru formularza SPV.02.01;
d)
pozycje pozabilansowe spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), jak określono we wzorze formularza SPV.02.02 w załączniku II, zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III odnośnie do wzoru formularza SPV.02.02;
e)
przejęte ryzyko w odniesieniu do każdego indywidualnego postanowienia umownego dotyczącego przeniesienia ryzyka z zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, jak określono we wzorze formularza SPV.03.01 w załączniku II, zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III odnośnie do wzoru formularza SPV.03.01;
f)
wykaz wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych lub innych mechanizmów finansowania w odniesieniu do każdego indywidualnego postanowienia umownego dotyczącego przeniesienia ryzyka z zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, jak określono we wzorze formularza SPV.03.02 w załączniku II, zgodnie z notami objaśniającymi zawartymi w załączniku III odnośnie do wzoru formularza SPV.03.02.
Artykuł  14

Dane jakościowe zawarte w sprawozdaniu rocznym

Zgodnie z art. 325 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przekazuje co rok właściwemu dla niej organowi nadzoru dane jakościowe obejmujące:

a)
odpowiednie opisy podstaw, metod i założeń stosowanych do wyceny aktywów;
b)
odpowiednie opisy podstaw, metod i założeń stosowanych do określenia zagregowanej maksymalnej ekspozycji na ryzyko;
c)
szczegółowe informacje na temat wszelkich konfliktów interesów między spółką celową (podmiotem specjalnego przeznaczenia), zakładem ubezpieczeń lub zakładem reasekuracji a dostawcami mechanizmów finansowania dłużnego lub innego finansowania;
d)
szczegółowe informacje na temat znaczących transakcji zawartych przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) w ostatnim okresie sprawozdawczym;
e)
informacje, które świadczą o tym, że dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) jest stale w pełni sfinansowana, w tym:
(i)
opis rodzajów ryzyka, w tym ryzyka utraty płynności i mierzalnego ryzyka, przejętych przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia);
(ii)
informacje na temat wyemitowanych instrumentów dłużnych lub zastosowania innego mechanizmu finansowania;
f)
jeżeli dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) nie spełniała w stały sposób wymogu pełnego finansowania w okresie sprawozdawczym, przekazuje ona wszelkie istotne informacje na temat niespełniania tego wymogu oraz sposobów przywrócenia spełniania powyższego wymogu, zgodnie z art. 326 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 podczas okresu sprawozdawczego;
g)
informacje jakościowe o wszelkich zmianach, które mogłyby mieć wpływ na ocenę spełniania przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) wymogów określonych w art. 318-324, 326 oraz 327 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35.
Artykuł  15

Opis ryzyka przejmowanego przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia)

Przy opisie przejmowanego ryzyka, zgodnie z art. 14, spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przekazuje w sprawozdaniu rocznym następujące informacje:

a)
czy przejmowane ryzyko jest głównie ryzykiem w ubezpieczeniach na życie, czy też w ubezpieczeniach innych niż na życie;
b)
jakiego rodzaju zdarzenia inicjujące mają zastosowanie do tego ryzyka;
c)
czy zdarzenie inicjujące, które miało miejsce w okresie sprawozdawczym, spowodowało powstanie roszczenia wobec aktywów spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia);
d)
czy jakiekolwiek kwoty wynikające z roszczenia zostały wypłacone w okresie sprawozdawczym, a jeżeli tak, to ile wypłacono do danej chwili i czy zdarzenie inicjujące miało negatywny wpływ na płynność spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia);
e)
czy profil ryzyka spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) znacznie się zmienił od jej profilu ryzyka w poprzednim okresie sprawozdawczym lub od pierwotnych warunków, o jakich powiadomiono jej organ nadzoru po wydaniu zezwolenia.
Artykuł  16

Informacje na temat wyemitowanych instrumentów dłużnych lub skorzystania z innego mechanizmu finansowania

Przy przekazywaniu informacji na temat wyemitowanych instrumentów dłużnych lub zastosowania innego mechanizmu finansowania, zgodnie z art. 14, dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przedstawia następujące informacje:

a)
przychody z tytułu emisji instrumentów dłużnych lub innego mechanizmu finansowania oraz czy zostały one wpłacone w całości w odniesieniu do każdego indywidualnego postanowienia umownego dotyczącego przeniesienia ryzyka z zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji;
b)
rodzaje kategorii mechanizmu finansowania, ze wskazaniem transz lub kategorii, w tym informacje dotyczące otrzymanych ratingów zewnętrznych lub ratingów wewnętrznych stosowanych do wyemitowanych instrumentów dłużnych oraz - w stosownym przypadku - nazwy agencji ratingowych, z których usług skorzystano;
c)
powody, dla których warunki finansowe są uważane za wystarczająco solidne, by zapewnić stałą ochronę względem potencjalnych odszkodowań i świadczeń zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przenoszących ryzyko na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), w celu utrzymania jej zdolności do wykonywania zobowiązań w terminie ich wymagalności oraz w celu zapewnienia struktury spłaty instrumentu dłużnego lub innych mechanizmów finansowania;
d)
wszelkie instrumenty dłużne, które zostały anulowane, odkupione lub umorzone, częściowo lub w całości, od momentu emisji tych instrumentów i oddzielnie dla bieżącego okresu sprawozdawczego.
Artykuł  17

Sposób przedstawienia sprawozdania

Spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) przedstawiają organowi nadzoru dane ilościowe zawarte w sprawozdaniu, o których mowa w art. 13, w formie elektronicznej, a także dane jakościowe zawarte w sprawozdaniu, o których mowa w art. 15, w formacie umożliwiającym odczyt elektroniczny.

Artykuł  18

Waluta i jednostki

1.
Spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) przedkładają wszelkie dane dotyczące kwot pieniężnych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 13, w walucie sprawozdawczej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia). W tym celu inne waluty przeliczane są na walutę sprawozdawczą według aktualnego kursu wymiany na koniec okresu sprawozdawczego.
2.
Spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) przedstawiają wartości liczbowe jako dane rzeczywiste w następujący sposób:
a)
dane typu "kwoty pieniężne" przedstawia się co najmniej z dokładnością do ekwiwalentu jednostek;
b)
dane typu "liczby całkowite" przedstawia się bez miejsc po przecinku oraz z dokładnością do ekwiwalentu jednostek.
Artykuł  19

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Dokumentacja uzupełniająca, o której mowa w art. 5 niniejszego rozporządzenia, obejmuje:

1) jasne i dokładne przedstawienie i analizę schematu organizacyjnego, określające wszystkie istotne strony uczestniczące w transakcji, w tym zaangażowane zakłady ubezpieczeń lub zakłady reasekuracji, które są nadzorowane przez organy nadzoru inne niż organ nadzoru odpowiedzialny za udzielenie zezwolenia spółce celowej (podmiotowi specjalnego przeznaczenia);

2) informacje na temat tożsamości i kwalifikacji jednostki inicjującej lub jednostki sponsorującej spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), w przypadku gdy strona ta nie jest zakładem ubezpieczeń lub zakładem reasekuracji przenoszącym ryzyko na tę spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia);

3) informacje na temat zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przenoszących ryzyko na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia);

4) informacje na temat tożsamości i kwalifikacji osób, które są lub zostaną wyznaczone do pełnienia funkcji powierników, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do aktywów spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia);

5) informacje na temat tożsamości i kwalifikacji osób, które są lub będą pracownikami spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), w tym szczegółowe informacje dotyczące osób, które faktycznie zarządzają spółką celową (podmiotem specjalnego przeznaczenia);

6) informacje na temat tożsamości i kwalifikacji osób, które posiadają lub przewiduje się, że będą posiadały - bezpośrednio lub pośrednio - znaczne pakiety akcji w spółce celowej (pojeździe specjalnego przeznaczenia) oraz informacje dotyczące wartości tych pakietów akcji;

7) informacje na temat tożsamości i kwalifikacji osób, które świadczą lub będą świadczyły na rzecz spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) usługi zarządzania oraz usługi w ramach wolnych zawodów, takie jak rachunkowość;

8) akt założycielski lub umowę spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), bądź też ich projekty;

9) szczegółowe informacje dotyczące pierwotnych polis ubezpieczeniowych zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji, w których wyjaśniono szczegółowo, jakie rodzaje ryzyka zostały pierwotnie przejęte przez zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji oraz jakie rodzaje ryzyka zostaną przeniesione na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), w tym ocena i opis sposobu zapewnienia, by przekazywanie przeniesionego ryzyka i utrzymanie ryzyka rezydualnego było zgodne z wymogami art. 320 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35;

10) szczegółowe informacje dotyczące projektu postanowienia umownego dotyczącego przeniesienia ryzyka między spółką celową (podmiotem specjalnego przeznaczenia) a zakładem ubezpieczeń lub zakładem reasekuracji, w tym opis sposobu zapewnienia zgodności umowy z wymogami art. 210, 211, 319 oraz 320 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Opis ten obejmuje:

a) wszelkie istotne zdarzenia inicjujące lub mechanizmy wynikające z umowy;

b) zagregowaną maksymalną ekspozycję na ryzyko wynikającą z umowy;

11) ocenę określającą sposób uznawania struktur prawnych i zarządczych spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) za spełniające wymogi określone w art. 210, art. 319, 320, 324, 326 oraz 327 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Przegląd powinien również zawierać opinię na temat tego, czy struktura prawna wybrana dla spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) pozwala na prawnie egzekwowalną ochronę aktywów spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), gwarantując tym samym, że wypłacalność spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) nie jest narażona na negatywny wpływ, zgodnie z wymogami art. 318 lit. b) i art. 321 rozporządzenia (UE) 2015/35. Ocena powinna obejmować:

a) wyjaśnienie, w jaki sposób dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) jest lub będzie w pełni finansowana, w tym odpowiednie testy, takie jak test warunków skrajnych i test scenariuszowy, aby ustalić spełnianie wymogu pełnego finansowania oraz sposób utrzymania tego statusu;

b) informacje dotyczące kapitału własnego spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), w tym wielkości, wzrostu, potencjalnej koncentracji inwestorów oraz udziału spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) w zarządzaniu tym kapitałem;

c) szczegółowe informacje na temat kontrahentów postanowień umownych dotyczących przeniesienia ryzyka z zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), w tym szczegółowe informacje na temat wszystkich ról spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) i zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, jak również na temat ról i tożsamości pozostałych uczestników, w tym między innymi inwestorów, opiekunów klienta i kierowników ds. kluczowych klientów, depozytariuszy i powierników, podmiotów zarządzających aktywami, subemitentów i jednostek sponsorujacych danej transakcji. Obejmuje to również ocenę obowiązujących wymogów dotyczących rachunkowości w przypadku konsolidacji spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) w grupę;

d) informacje na temat mierzalnego ryzyka ponoszonego przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), w tym dane dotyczące ryzyka utraty płynności przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) oraz jej strategii w zakresie płynności;

e) informacje na temat ryzyka wynikającego z proponowanej strategii inwestycyjnej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia);

f) informacje dotyczące spełniania przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) wymogów wypłacalności zgodnie z art. 327 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35;

g) szczegółowe informacje dotyczące przeniesienia ryzyka, w tym ocena istotnego ryzyka rezydualnego, w tym ryzyka bazowego;

h) szczegółowe informacje, w stosownym przypadku, na temat wykorzystania instrumentów zabezpieczających oraz na temat samych instrumentów zabezpieczających, takich jak swapy stóp procentowych lub umowy walutowe;

i) szczegółowe informacje dotyczące wszelkich zobowiązań pozabilansowych w celu wsparcia spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), w tym gwarancje lub inne formy ograniczania ryzyka kredytowego, sprzedane lub w jakikolwiek inny sposób dostarczone spółce celowej (podmiotowi specjalnego przeznaczenia);

j) prognozy finansowe dotyczące przewidywanego okresu funkcjonowania spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia);

k) oszacowanie aktuarialne przejętego ryzyka ubezpieczeniowego;

l) projekt planu określającego procedury przekazywania informacji organom nadzoru, opracowane w celu spełniania wymogów art. 325-327 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35, obejmującego konkretne kwestie podlegające obowiązkowi sprawozdawczemu określone w art. 325 ust. 2 oraz art. 326 ust. 1 i 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35 oraz sposób, w jaki istotne zmiany będą zgłaszane organowi nadzoru;

12) dokumentację transakcji, lub jej projekty, w odniesieniu do emisji instrumentów dłużnych lub innych mechanizmów finansowania oraz przeniesienia ryzyka na dostawców finansowania dłużnego lub innego finansowania, w celu wyjaśnienia sposobu zachowania zgodności z art. 210, 211, 320 oraz 321 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. Dokumentacja ta powinna obejmować:

a) prospekt emisyjny lub dokument marketingowy, lub memorandum oferty na rynku niepublicznym, bądź też ich projekty;

b) ocenę ratingową lub sprawozdanie agencji ratingowej wydane przed emisją instrumentów finansowania przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia);

c) szczegóły odnoszące się do potencjalnego wykorzystania gwarancji finansowych w odniesieniu do jakiejkolwiek z "transz" planowanych emisji;

d) umowę powierniczą, w przypadku istnienia takiej umowy, lub jej projekty;

e) w odniesieniu do instrumentów dłużnych lub mechanizmów finansowania: szczegółowe informacje na temat strategii spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) w zakresie płynności w odniesieniu do wyemitowanych instrumentów finansowych, w tym struktury i podziału na kategorie, rodzajów pozycji oraz zasad odstępowania od umowy przez inwestorów;

f) informacje na temat ryzyka wynikającego ze strategii inwestycyjnej spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia);

g) umowy lub ich projekty oraz szczegółowe informacje na temat wszelkich instrumentów zabezpieczających, takich jak swapy stóp procentowych lub umowy walutowe;

h) dokumentację transakcji, lub jej projekty, regulujące części postanowień umownych dotyczące przeniesienia ryzyka z zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), co może być rozumiane jako transakcja powiązana zgodnie z art. 210 ust. 3 i art. 320 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/35. W stosownych przypadkach może to obejmować umowy z pozostałymi uczestnikami transakcji, a także outsourcing i umowy o świadczenie usług;

13) w przypadku gdy spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia), której udzielono zezwolenie przed dniem 31 grudnia 2015 r., podejmie nową działalność po dniu 31 grudnia 2015 r., dana spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) zgłasza wszelkie istotne informacje na temat tego, w jaki sposób istniejąca działalność może wpłynąć na jej profil zagregowanej ekspozycji na ryzyko w stosunku do każdego nowego rodzaju działalności.

ZAŁĄCZNIK  II

Wzory na potrzeby sprawozdawczości spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia)

ZAŁĄCZNIK  III

Niniejszy załącznik zawiera dodatkowe noty objaśniające dotyczące wzorów formularzy zawartych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia. W pierwszej kolumnie w tabelach wskazano pozycje, które należy zgłaszać poprzez identyfikację pól zgodnie ze wzorem formularza określonym w załączniku II.

W przypadku gdy spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) jest proszona o uzupełnienie sprawozdania ilościowego o konkretne uzasadnienie, wyjaśnienia tego nie należy przedstawiać z wykorzystaniem wzoru sprawozdania, ale należy je włączyć do części opisowej informacji przedstawionych przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) organowi nadzoru.

SPV.01.01 - Treść przekazanych informacji

Pole Pozycja Noty objaśniające
R0010/C0010 Informacje podstawowe Zgłoszone.
R0020/C0010 Pozycje bilansowe Należy wykorzystać jedną z następujących opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - zgłoszone;

9 - niezgłoszone (w tym przypadku wymagane jest uzasadnienie).

R0030/C0010 Pozycje pozabilansowe Należy wykorzystać jedną z następujących opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - zgłoszone;

2 - niezgłoszone lub brak pozycji pozabilansowych;

9 - niezgłoszone z innych powodów (w tym przypadku wymagane jest uzasadnienie).

R0040/C0010 Przejęte ryzyko Należy wykorzystać jedną z następujących opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - zgłoszone;

9 - niezgłoszone (w tym przypadku wymagane jest uzasadnienie).

R0050/C0010 Instrument dłużny lub inny mechanizm finansowania Należy wykorzystać jedną z następujących opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - zgłoszone;

9 - niezgłoszone (w tym przypadku wymagane jest uzasadnienie).

SPV.01.02 - Informacje podstawowe

Pole Pozycja Noty objaśniające
R0010/C0010 Nazwa spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) przedstawiającej sprawozdanie Nazwa spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) przedkładającej sprawozdanie organowi nadzoru
R0020/C0010 Kod identyfikacyjny Identyfikacja spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) z zastosowaniem następującej hierarchii:

- identyfikator podmiotu prawnego (LEI);

- kod identyfikacyjny wykorzystywany na lokalnym rynku, przyznawany przez krajowy organ nadzoru.

R0030/C0010 Rodzaj kodu Określenie kodu zastosowanego w pozycji Kod identyfikacyjny. Należy wykorzystać jedną z następujących opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - LEI;

2 - lokalny kod.

R0040/C0010 Państwo rodzime spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) Kod ISO 3166-1 alfa-2 państwa, w którym spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) uzyskała zezwolenie.
R0050/C0010 Data sporządzenia sprawozdania Kod ISO 8601 (yyyy-mm-dd) daty sporządzenia sprawozdania dla organu nadzoru.
R0060/C0010 Data odniesienia Kod ISO 8601 (yyyy-mm-dd) daty określającej ostatni dzień okresu sprawozdawczego.
R0070/C0010 Waluta wykorzystana w sprawozdaniu Kod alfabetyczny ISO 4217 waluty w odniesieniu do kwot pieniężnych zastosowany w każdym sprawozdaniu.
R0080/C0010 Ryzyko przejęte w drodze odrębnych umów Określić liczbę odrębnych umów dotyczących ryzyka, na przejęcie których spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) mogła otrzymać zezwolenie na warunkach określonych przez właściwy organ nadzoru.
R0090/C0010 Spełnianie wymogu pełnego finansowania w całym okresie sprawozdawczym Stwierdzić, czy utrzymano spełnianie wymogu pełnego finansowania między dwoma okresami sprawozdawczymi. Należy wykorzystać jedną z opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - spełnianie wymogu pełnego finansowania;

2 - niespełnianie wymogu pełnego finansowania.

SPV.02.01 - Pozycje bilansowe

Pole Pozycja Noty objaśniające
R0010/C0010 Depozyty oraz kredyty i pożyczki Wartość depozytów oraz kredytów i pożyczek zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE. Pozycja ta obejmuje:

- wszystkie depozyty,

- kredyty i pożyczki udzielone przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia),

- środki pieniężne.

R0020/C0010 Sekurytyzowane kredyty i pożyczki Wartość sekurytyzowanych kredytów i pożyczek uzyskanych przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0030/C0010 Dłużne papiery wartościowe Wartość pakietów dłużnych papierów wartościowych zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE. Obejmuje to zadłużenie podporządkowane w formie dłużnych papierów wartościowych.
R0040/C0010 Pozostałe sekurytyzowane aktywa Wartość pozostałych aktywów sekurytyzowanych nieuwzględnionych w pozycjach "Sekurytyzowane kredyty i pożyczki" (C0010/R0020) lub "Dłużne papiery wartościowe" (C0010/R0030) zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0050/C0010 Kapitał i jednostki zbiorowego inwestowania Wartość kapitału i jednostek zbiorowego inwestowania zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0060/C0010 Pochodne instrumenty finansowe Wartość pochodnych instrumentów finansowych o wartości dodatniej zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0070/C0010 Aktywa niefinansowe (w tym aktywa trwałe) Wartość rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, innych niż aktywa finansowe, zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0080/C0010 Łącznie inne istotne grupy aktywów Łącznie kwota innych istotnych grup aktywów
R0090/C0010 Pozostałe aktywa Wartość wszystkich pozostałych aktywów nieobjętych poprzednimi pozycjami, zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0100/C0010 Aktywa łącznie Łącznie wartość aktywów spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia).
R0110/C0010 Depozyty oraz kredyty i pożyczki otrzymane Wartość kwot należnych wierzycielom od spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia), innych niż te wynikające z emisji zbywalnych papierów wartościowych.
R0120/C0010 Wyemitowane dłużne papiery wartościowe Wartość papierów wartościowych wyemitowanych przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia), innych niż kapitał własny, zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0130/C0010 Pochodne instrumenty finansowe Wartość pochodnych instrumentów finansowych o wartości ujemnej, zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0140/C0010 Łącznie inne istotne grupy zobowiązań Łącznie kwota innych istotnych grup zobowiązań
R0150/C0010 Pozostałe zobowiązania Wartość wszystkich pozostałych zobowiązań nieobjętych poprzednimi pozycjami, zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.
R0160/C0010 Zobowiązania łącznie Łącznie zobowiązania spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia).
R0170/C0010 Kapitał własny łącznie Łącznie kapitał własny spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia).
R0180/C0020 Inne istotne grupy aktywów 1 Opis istotnych grup aktywów. Określić, ile innych istotnych grup jest niezbędnych do uzyskania jasnego obrazu charakteru istotnych aktywów spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia).
R0180/C0010 Inne istotne grupy aktywów 1 - Wartość Wartość każdej istotnej grupy aktywów.
R0190/C0020 Inne istotne grupy zobowiązań 1 Opis istotnych grup zobowiązań. Określić, ile innych istotnych grup jest niezbędnych do uzyskania jasnego obrazu charakteru istotnych zobowiązań spółki celowej (podmiot specjalnego przeznaczenia).
R0190/C0010 Inne istotne grupy zobowiązań 1 - Wartość Wartość każdej istotnej grupy zobowiązań.
R0200/C0020 Kapitał własny (istotne pozycje) Opis istotnych pozycji kapitałowych. Ustalane przez każdą spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia) z uwzględnieniem charakteru istotnych pozycji znajdujących się w posiadaniu spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) przedstawiającej sprawozdanie oraz spójne w okresach sprawozdawczych.
R0200/C0010 Pozycja kapitałowa 1 Wartość każdej pozycji kapitałowej zgłoszonej zgodnie z art. 75 dyrektywy 2009/138/WE.

SPV.02.02 - Pozycje pozabilansowe

Pole Pozycja Noty objaśniające
R0010/C0010 Gwarancje otrzymane bezpośrednio przez spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) Wartość księgowa gwarancji otrzymanych bezpośrednio przez spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia).
R0020/C0010 Posiadane zabezpieczenia Wartość księgowa posiadanych zabezpieczeń.
Pole Pozycja Noty objaśniające
R0030/C0010 Łącznie inne pozycje pozabilansowe Wartość księgowa wszystkich innych zgłoszonych pozycji pozabilansowych.
R0040/C0010 Przedstawione zabezpieczenia Wartość księgowa przedstawionych zabezpieczeń.
R0050/C0010 Łącznie inne zobowiązania pozabilansowe Wartość księgowa wszystkich innych zgłoszonych zobowiązań pozabilansowych.
R0060/C0020 Pozycja pozabilansowa 1 Opis wszystkich innych pozycji pozabilansowych. Spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) zgłasza tyle różnych pozycji, ile jest koniecznych.
R0060/C0010 Pozycja pozabilansowa 1 - Wartość księgowa Wartość księgowa wszystkich innych zgłoszonych pozycji pozabilansowych.
R0070/C0020 Zobowiązanie pozabilansowe 1 Opis wszystkich innych zobowiązań pozabilansowych Spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) zgłasza tyle różnych pozycji, ile jest koniecznych.
R0070/C0010 Zobowiązanie pozabilansowe 1 - Wartość księgowa Wartość księgowa wszystkich innych zgłoszonych zobowiązań pozabilansowych.

SPV.03.01 - Przejęte ryzyko

Pole Pozycja Noty objaśniające
R0010/C0070 Łącznie - Zagregowana maksymalna ekspozycja na ryzyko wynikająca z umowy Łącznie zagregowana maksymalna ekspozycja na ryzyko spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia)

C0070/R0010 = Suma (C0070/R0020)

R0010/C0080 Łącznie - Posiadane aktywa w odniesieniu do ryzyka możliwego do wyodrębnienia Wartość łączna posiadanych aktywów.

SPV.03.01 C0080/R0010 = Suma (C0080/R0020) = SPV.02.01. C0010/R0100

R0020/C0010 Umowy W przypadku spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów należy podać informacje dla każdej odrębnej umowy (wszystkie przejęte rodzaje ryzyka możliwego do wyodrębnienia). Pozycja ta określa kod umowy dotyczącej przeniesienia ryzyka.

W przypadku gdy organ nadzoru przyzna kod, należy go stosować. Jeżeli nie, spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przyznaje kod, który należy stosować spójnie w okresach sprawozdawczych i którego nie można ponownie użyć.

Liczba zgłoszonych wierszy jest taka sama, jak liczba określona w pozycji SPV.01.02.C0010/R0080

R0020/C0020 Data wydania Kod ISO 8601 (yyyy-mm-dd) daty wydania każdej odrębnej umowy dotyczącej przeniesienia ryzyka.
R0020/C0030 Emisje/wykorzystanie przed wdrożeniem dyrektywy 2009/138/WE Identyfikacja umów zawartych przed dniem 31 grudnia 2015 r. Należy wykorzystać jedną z opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - przed dniem 31 grudnia 2015 r.;

2 - po dniu 31 grudnia 2015 r.

R0020/C0040 Nazwa cedenta Nazwa zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji przenoszących ryzyko na spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia)
R0020/C0050 Kod cedenta Kod identyfikacyjny cedenta z zastosowaniem następującej hierarchii, jeżeli istnieje:

- identyfikator podmiotu prawnego (LEI),

- konkretny kod. Konkretny kod:

- w przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji z EOG: kod identyfikacyjny wykorzystywany na lokalnym rynku, przyznawany przez organ nadzoru właściwy dla zakładu,

- w przypadku zakładów spoza EOG i nieuregulowanych zakładów, kod identyfikacyjny zapewniony przez spółkę celową (podmiot specjalnego przeznaczenia). Kod identyfikacyjny przydzielany każdemu zakładowi spoza EOG lub nieuregulowanemu zakładowi jest zgodny z poniższym formatem w spójny sposób:

kod identyfikacyjny zakładu + kod ISO 3166-1 alfa- 2 państwa zakładu + 5 cyfr

R0020/C0060 Rodzaj kodu Określenie kodu zastosowanego w pozycji Kod cedenta (C0050) Należy wykorzystać jedną z opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - LEI;

2 - konkretny kod.

R0020/C0070 Zagregowana maksymalna ekspozycja na ryzyko wynikająca z umowy Wartość zagregowanej maksymalnej ekspozycji na ryzyko wynikającej z umowy
R0020/C0080 Posiadane aktywa w odniesieniu do ryzyka możliwego do wyodrębnienia Wartość łączna aktywów posiadanych w odniesieniu do każdej umowy.
R0020/C0090 Spełnianie wymogu pełnego finansowania w odniesieniu do umowy w całym okresie sprawozdawczym Stwierdzić, czy utrzymano spełnianie wymogu pełnego finansowania między dwoma okresami sprawozdawczymi. Należy wykorzystać jedną z opcji z następującej zamkniętej listy:

1 - spełnianie wymogu pełnego finansowania;

2 - niespełnianie wymogu pełnego finansowania.

R0020/C0100 Czas trwania Wartość pozostałego okresu obowiązywania umowy w miesiącach.

SPV.03.02 - Instrumenty dłużne lub inny mechanizm finansowania

Pole Pozycja Noty objaśniające
R0010/C0030 Łącznie - kwota instrumentów dłużnych lub innego mechanizmu finansowania wyemitowanych w odniesieniu do umowy Wartość łącznie wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych

SPV.03.02.C0030/R0010 = Suma (C0030/R0020) = SPV.02.01. C0010/R0120

R0020/C0010 Umowy W przypadku spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia) będącej stroną wielu umów należy podać informacje dla każdej odrębnej umowy (wszystkie przejęte rodzaje ryzyka możliwego do wyodrębnienia). Pozycja ta określa kod umowy dotyczącej przeniesienia ryzyka.

W przypadku gdy organ nadzoru przyzna kod, należy go stosować. Jeżeli nie, spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przyznaje kod, który należy stosować spójnie w okresach sprawozdawczych i którego nie można ponownie użyć.

Liczba zgłoszonych wierszy jest taka sama, jak liczba określona w pozycji SPV.01.02.C0010/R0080

R0020/C0020 Instrument dłużny lub inny instrument finansowania 1 Opis instrumentu dłużnego lub innego mechanizmu finansowania wyemitowanych w odniesieniu do umowy, w tym numer referencyjny transakcji.

Należy zastosować tyle wierszy, ile jest potrzebnych w odniesieniu do każdej umowy w celu zgłoszenia każdego wyemitowanego dłużnego papieru wartościowego.

R0020/C0030 Kwota instrumentu dłużnego lub innego mechanizmu finansowania wyemitowanych w odniesieniu do umowy Wartość każdej emisji instrumentu dłużnego lub każdego innego mechanizmu finansowania.
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji 9UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.76.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/462 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do procedur udzielania zezwolenia organu nadzoru na utworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia), procedur współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru w odniesieniu do spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia), jak również w celu określenia formatów i wzorów formularzy dotyczących informacji, które mają być przekazywane przez spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE
Data aktu: 19/03/2015
Data ogłoszenia: 20/03/2015
Data wejścia w życie: 21/03/2015