Decyzja wykonawcza 2015/356 upoważniająca Zjednoczone Królestwo do stosowania zróżnicowanych stawek opodatkowania paliw silnikowych na niektórych obszarach geograficznych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2015/356
z dnia 2 marca 2015 r.
upoważniająca Zjednoczone Królestwo do stosowania zróżnicowanych stawek opodatkowania paliw silnikowych na niektórych obszarach geograficznych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej 1 , w szczególności jej art. 19,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem z dnia 2 lutego 2014 r. Zjednoczone Królestwo zwróciło się z wnioskiem o upoważnienie do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego na olej napędowy i benzynę bezołowiową, dostarczanych jako paliwo silnikowe do pojazdów, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/EC na obszarach geograficznych objętych w dniu notyfikacji niniejszej decyzji kodami pocztowymi: IV54 (Highland, Szkocja), IV26 (Highland, Szkocja), IV27 (Highland, Szkocja), NE48 (Northumberland, Anglia), PH41 (Highland, Szkocja), KW12 (Highland, Szkocja), PA80 (Argyll i Bute, Szkocja), PH36 (Highland, Szkocja), IV22 (Highland, Szkocja), PA38 (Argyll i Bute, Szkocja), PH23 (Highland, Szkocja), PH19 (Highland, Szkocja), IV21 (Highland, Szkocja), LA17 (Kumbria, Anglia), EX35 (Devon, Anglia), IV14 (Highland, Szkocja), obszar geograficzny objęty w dniu notyfikacji niniejszej decyzji miejskim rejonu pocztowego Hawes (Północne Yorkshire - Anglia). Władze Zjednoczonego Królestwa przekazały dodatkowe informacje i wyjaśnienia w dniach 3 czerwca i 17 września 2014 r.

(2) Na tych obszarach ceny oleju napędowego i benzyny bezołowiowej, dostarczanych jako paliwo silnikowe do pojazdów, są wyższe od średnich cen w pozostałych częściach terytorium Zjednoczonego Królestwa, stawiając miejscowych odbiorców paliw w niekorzystnej sytuacji. Różnica cen wynika z dodatkowych kosztów jednostkowych spowodowanych geograficznym położeniem obszarów, ich niewielką liczbą ludności i stosunkowo niewielkimi dostawami paliw.

(3) Obniżone stawki podatku powinny być wyższe od stawek minimalnych określonych w art. 7 dyrektywy 2003/96/WE.

(4) Ze względu na szczególny charakter obszarów objętych zwolnieniem oraz niewielką obniżkę stawki podatku, która jedynie częściowo rekompensuje wyższe koszty ponoszone na tych obszarach geograficznych, nie przewiduje się, aby środek spowodował przemieszczenia związane z dostawą paliw.

(5) W związku z tym środek jest dopuszczalny z punktu widzenia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego i konieczności zapewnienia uczciwej konkurencji, a także jest zgodny z polityką Unii w dziedzinie zdrowia, środowiska, energii i transportu.

(6) Zgodnie z art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego artykułu musi być ściśle ograniczone w czasie. Aby dać zainteresowanym przedsiębiorstwom i konsumentom wystarczającą pewność, upoważnienie należy przyznać na okres sześciu lat. Jednakże aby nie naruszać przyszłych ogólnych zmian obowiązujących ram prawnych, należy zagwarantować, że jeżeli Rada, działając na podstawie art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych, do którego nie będzie dostosowane upoważnienie przyznane w niniejszej decyzji, niniejsza decyzja powinna wygasnąć w dniu rozpoczęcia stosowania tego zmienionego systemu.

(7) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym upoważnia się Zjednoczone Królestwo do stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego na olej napędowy i benzynę bezołowiową dostarczanych jako paliwo silnikowe do pojazdów w obszarach geograficznych objętych w dniu notyfikacji niniejszej decyzji kodami pocztowymi: IV54 (Highland, Szkocja), IV26 (Highland, Szkocja), IV27 (Highland, Szkocja), NE48 (Northumberland, Anglia), PH41 (Highland, Szkocja), KW12 (Highland, Szkocja), PA80 (Argyll i Bute, Szkocja), PH36 (Highland, Szkocja), IV22 (Highland, Szkocja), PA38 (Argyll i Bute, Szkocja), PH23 (Highland, Szkocja), PH19 (Highland, Szkocja), IV21 (Highland, Szkocja), LA17 (Kumbria, Anglia), EX35 (Devon, Anglia), IV14 (Highland, Szkocja), obszar geograficzny objęty w dniu notyfikacji niniejszej decyzji miejskim rejonu pocztowego Hawes (Północne Yorkshire - Anglia).

Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, obniżka krajowej stawki podstawowej opodatkowania odpowiednio oleju napędowego lub benzyny bezołowiowej nie może przekraczać dodatkowych kosztów sprzedaży detalicznej w tych regionach geograficznych, w porównaniu ze średnimi kosztami sprzedaży detalicznej w Zjednoczonym Królestwie, i nie może wynosić więcej niż 50 GBP (64 EUR) za 1 000 litrów produktu.

2.
Obniżone stawki muszą być zgodne z wymogami dyrektywy 2003/96/WE, w szczególności z minimalnymi stawkami określonymi w jej art. 7.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Niniejsza decyzja wygasa po upływie sześciu lat od tej daty. Jednakże w przypadku gdy Rada, działając na podstawie art. 113 TFUE, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych, do którego nie będzie dostosowane upoważnienie udzielone na podstawie art. 1 niniejszej decyzji, niniejsza decyzja wygaśnie w dniu rozpoczęcia stosowania tego zmienionego systemu.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2015 r.

W imieniu Rady

D. REIZNIECE-OZOLA

Przewodniczący

1 Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.61.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/356 upoważniająca Zjednoczone Królestwo do stosowania zróżnicowanych stawek opodatkowania paliw silnikowych na niektórych obszarach geograficznych zgodnie z art. 19 dyrektywy 2003/96/WE
Data aktu: 02/03/2015
Data ogłoszenia: 05/03/2015