(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 542)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 4 marca 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, którą państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w lit. a) tego akapitu, należy ją ustalić w taki sposób, by pozostawała bez uszczerbku dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak występowanie długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.
(2) Dnia 14 grudnia 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/863/WE 2 przyznającą Zjednoczonemu Królestwu odstępstwo w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego, zezwalającą na stosowanie nawozu naturalnego w maksymalnej ilości 250 kg azotu na hektar rocznie, na określonych warunkach, w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone.
(3) W dniu 24 lutego 2011 r. Komisja przyjęła decyzję 2011/128/UE 3 zmieniającą decyzję 2007/863/WE i przedłużającą odstępstwo do dnia 31 grudnia 2014 r.
(4) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/863/WE zmienioną decyzją 2011/128/UE dotyczyło 145 gospodarstw rolnych w 2013 r., co odpowiada około 0,59 % całkowitej liczby gospodarstw i 0,42 % całkowitej powierzchni gruntów rolnych netto.
(5) W dniu 10 października 2014 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło Komisji wniosek o przyznanie odstępstwa na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy 91/676/EWG Zjednoczone Królestwo realizuje program działań w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej na całym terytorium tego regionu.
(7) Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie wdrożenia dyrektywy 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego, oparte na sprawozdaniach państw członkowskich za okres 2008-2011, pokazuje, że w Zjednoczonym Królestwie, w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej, w przypadku wód gruntowych we wszystkich stacjach monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 50 mg/l, a w 93 % stacji monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 25 mg/l. W przypadku wód powierzchniowych we wszystkich stacjach monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 25 mg/l.
(8) W ostatnich latach spadła liczebność zwierząt gospodarskich oraz wykorzystanie nawozów chemicznych. W latach 2008-2011 liczebność bydła, drobiu i owiec spadła w porównaniu z okresem 2004-2007 odpowiednio o 5 %, 5 % i 10 %, natomiast liczebność świń wzrosła w tym samym okresie o 4 %. Średnia ilość azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w latach 2008-2011 wyniosła 117 kg/ha, co stanowi spadek o 6,4 % w porównaniu z okresem 2004-2007. Średnia nadwyżka fosforu w latach 2008-2011 wyniosła 13,6 kg/ha, co stanowi spadek o 30,1 % w porównaniu z okresem 2004-2007. Średnie zużycie chemicznych nawozów azotowych w latach 2008-2011 zmniejszyło się o 18,4 % w porównaniu z okresem 2004-2007. Średnie zużycie chemicznych nawozów fosforowych w latach 2008-2011 zmniejszyło się o 53 % w porównaniu z okresem 2004-2007.
(9) W Irlandii Północnej 93 % gruntów rolnych przeznaczonych jest na użytki zielone. Zasadniczo w przypadku gospodarstw posiadających użytki zielone 42 % gruntów uprawianych jest ekstensywnie i charakteryzuje je liczebność stad mniejsza niż 1 duża jednostka przeliczeniowa inwentarza na hektar oraz ograniczone dawki nawozów, 37 % gruntów uprawia się w ramach programów rolno-środowiskowych, a tylko 24 % uprawiane jest bardziej intensywnie, tzn. ich liczebność stad wynosi co najmniej 2 duże jednostki przeliczeniowe inwentarza na hektar. 5 % wykorzystuje się jako grunty orne. Średnie zużycie nawozów chemicznych na użytkach zielonych wynosi 79 kg azotu na hektar i 5 kg fosforu na hektar.
(10) Region Irlandii Północnej charakteryzują duże opady deszczu i przewaga gleb słabo odwadnianych. Z uwagi na utrudnione odwadnianie większość gleb w Irlandii Północnej posiada stosunkowo wysoką zdolność denitryfikacji, co prowadzi do obniżenia stężenia azotanów w glebie, a tym samym zmniejszenia wypłukiwanych ilości tej substancji.
(11) Klimat Irlandii Północnej, charakteryzujący się rocznymi opadami równomiernie rozłożonymi w ciągu roku oraz stosunkowo wąskim zakresem temperatur, sprzyja stosunkowo długiemu okresowi wegetacji trawy wynoszącemu od 270 dni w roku na wschodnim wybrzeżu do około 260 dni w roku na nizinach w centrum, dzięki któremu użytki rolne wykorzystywane są pod uprawy, a gospodarka gruntami jest prężna.
(12) Po zbadaniu wniosku Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej, po zapoznaniu się z programem działań oraz w świetle doświadczeń zdobytych w związku ze stosowaniem odstępstwa przewidzianego w decyzji 2007/863/WE zmienionej decyzją 2011/128/UE Komisja uznaje, że jeżeli spełnione zostaną pewne rygorystyczne warunki, ilość nawozu naturalnego proponowana przez Irlandię Północną, odpowiadająca 250 kg azotu na hektar rocznie, nie przeszkodzi w osiągnięciu celów dyrektywy 91/676/EWG.
(13) Według dodatkowych informacji przedstawionych przez Irlandię Północną proponowana ilość 250 kg azotu na hektar rocznie pochodząca z nawozu naturalnego stosowanego w gospodarstwach posiadających co najmniej 80 % użytków zielonych jest uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak długie okresy wegetacyjne i uprawy o wysokim poborze azotu.
(14) Decyzja 2007/863/WE zmieniona decyzją 2011/128/UE traci moc z dniem 31 grudnia 2014 r. Aby zapewnić zainteresowanym rolnikom możliwość dalszego korzystania z odstępstwa, należy przyjąć niniejszą decyzję.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: