a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. W tym celu stosuje się określone w rozporządzeniu (UE) nr 167/2013 kompleksową homologację typu UE oraz wzmocniony system nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych oraz ich układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych.
(2) W przypadku pojazdów rolniczych lub leśnych objętych definicją terminu "ciągnik" określoną w art. 3 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 167/2013, na których zamontowane są urządzenia, homologację typu należy przeprowadzać zgodnie z art. 77 wspomnianego rozporządzenia.
(3) Zainstalowane urządzenia umożliwiają wykorzystanie ciągników do rozmaitych celów rolniczych i leśnych, w tym do prac specjalistycznych. Zamontowane urządzenia powinny zatem podlegać dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , jak określono w art. 77 rozporządzenie (UE) nr 167/2013.
(4) Decyzją Rady 97/836/WE 3 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań ("zrewidowane porozumienie z 1958 r."). W komunikacie "CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie" Komisja podkreśliła, że przyjęcie przepisów międzynarodowych w ramach porozumienia EKG ONZ z 1958 r. jest najlepszym sposobem usunięcia barier pozataryfowych w handlu.
(5) Decyzją 97/836/WE Unia przystąpiła także do regulaminów EKG ONZ nr 3, 4, 5, 6, 7, 19, 23, 31, 37, 38, 43, 71, 79, 98 i 99.
(6) W prawodawstwie unijnym niektóre z wymogów dotyczących części pojazdów pochodzą z odpowiednich regulaminów EKG ONZ. Ponieważ regulaminy EKG ONZ są stale zmieniane w miarę postępu technicznego, stosowne dyrektywy wymagają regularnej aktualizacji dla zapewnienia ich zgodności z treścią odpowiednich regulaminów EKG ONZ.
(7) Możliwość stosowania regulaminów EKG ONZ do celów homologacji typu UE pojazdu jako podstawa przepisów Unii została przewidziana w rozporządzeniu (UE) nr 167/2013. Według tego rozporządzenia homologację typu zgodnie z regulaminami EKG ONZ, które obowiązują na równych zasadach z przepisami Unii, należy uznać za homologację typu UE zgodnie z tym rozporządzeniem oraz przyjętymi na jego podstawie aktami delegowanymi i wykonawczymi.
(8) Stosowanie regulaminów EKG ONZ na równych warunkach z przepisami Unii pozwala uniknąć dublowania nie tylko wymogów technicznych, ale również procedur certyfikacji i procedur administracyjnych. Ponadto homologacja typu oparta bezpośrednio na normach ustalonych na szczeblu międzynarodowym powinna poprawić dostęp do rynku w państwach trzecich, zwłaszcza tych, które są umawiającymi się stronami zrewidowanego porozumienia z 1958 r., co pozwoli na podniesienie konkurencyjności przemysłu Unii.
(9) Właściwe jest włączenie regulaminów EKG ONZ nr 3, 4, 5, 6, 7, 19, 23, 31, 37, 38, 43, 71, 79, 98, 99, 106, 112 i 113 do załącznika I do niniejszego rozporządzenia, który zawiera wykaz regulaminów EKG ONZ, które mają zastosowanie na równi z prawodawstwem unijnym.
(10) Art. 17 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 oraz załącznik I do tego rozporządzenia ustanawiają wymogi bezpieczeństwa funkcjonalnego uprzednio ujęte w dyrektywach uchylonych tym rozporządzeniem. Chociaż wymogi ustanowione w tym rozporządzeniu zostały w dużym stopniu przeniesione z tych uchylonych dyrektyw, należy jednak wprowadzić istotne zmiany, w przypadku gdy występuje konieczność uaktualnienia ze względu na postęp techniczny, rozszerzenia zakresu na dodatkowe kategorie pojazdów lub zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w odniesieniu do m.in.: kierowalności, szyb, wymiarów i mas, ogumienia i sprzęgów mechanicznych, które uznaje się za mające pierwszorzędne znaczenie dla bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów rolniczych i leśnych. Wymogi dotyczące maksymalnej prędkości konstrukcyjnej, regulatora obrotów i ograniczników prędkości powinny zostać wprowadzone, aby uwzględnić szczególne właściwości ciągników rolniczych i leśnych, które zostały zaprojektowane do użytkowania w terenie, ale poruszają się również po utwardzonych drogach publicznych.
(11) W przypadku gdy producenci mają możliwość wyboru krajowej homologacji typu zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 167/2013, państwa członkowskie powinny, w odniesieniu do wszystkich aspektów ujętych w niniejszym rozporządzeniu, mieć możliwość ustalania wymogów na potrzeby krajowej homologacji typu, które będą różnić się od wymogów niniejszego rozporządzenia.
Na potrzeby krajowej homologacji typu organy krajowe nie mogą, z powodów odnoszących się do bezpieczeństwa funkcjonalnego, odmówić homologacji typu pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych, które są zgodne z wymogami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogów dotyczących określonych zagadnień, gdyż niektóre państwa członkowskie mają bardziej rygorystyczne wymogi krajowe.
(12) Państwa członkowskie powinny zakazać udostępniania na rynku, rejestracji lub dopuszczania do ruchu nowych pojazdów, które nie spełniają wymogów niniejszego rozporządzenia, począwszy od tej samej daty, którą przewidziano w rozporządzeniu nr 167/2013 oraz w pozostałych aktach delegowanych przyjętych na jego podstawie.
(13) W celu uwzględnienia jednolitej daty rozpoczęcia stosowania wszystkich nowych przepisów dotyczących homologacji typu niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2016 r. - daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) nr 167/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1.
2 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
3 Decyzja Rady 97/836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zrewidowane porozumienie z 1958 r.) (Dz.U. L 346 z 17.12.1997, s. 78).
4 Art. 2 pkt 5 zmieniony przez art. 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/504 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 85 z 28.3.2015, s. 1).
6 Art. 2 pkt 6 zmieniony przez art. 5 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
7 Art. 2 pkt 12 zmieniony przez art. 5 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
8 Art. 2 pkt 13 dodany przez art. 5 pkt 1 lit. d rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
9 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
10 Art. 40a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/208 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 140 z 6.6.2018, s. 8);
12 Załącznik I:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 i art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
13 Załącznik III zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
14 Załącznik IV zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
15 Załącznik V zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
16 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/68 z dnia 15 października 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do wymogów dotyczących układów hamulcowych pojazdów do celów homologacji pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 17 z 23.1.2015, s. 1).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/3/WE z dnia 11 marca 2009 r. zmieniająca dyrektywę Rady 80/181/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do jednostek miar (Dz.U. L 114 z 7.5.2009, s. 10).
18 Załącznik VII:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
19 Załącznik X zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
20 Załącznik XII:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 6 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.90.112/2).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 1 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.136.88).
- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 540/2020 z dnia 21 stycznia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.121.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 2020 r.
21 Określanie współrzędnych chromatyczności światła emitowanego przez światła nie wchodzi w zakres niniejszego załącznika.
22 Załącznik XIII zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
23 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1322/2014 z dnia 19 września 2014 r. uzupełniające i zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 w odniesieniu do konstrukcji pojazdów i wymogów ogólnych dotyczących homologacji pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 364 z 18.12.2014, s. 1).
24 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 3/2014 z dnia 24 października 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 7 z 10.1.2014, s. 1).
25 Załącznik XIV:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
26 Załącznik XV:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
27 Jeżeli dotyczy.
28 Jeżeli dotyczy.
29 Załącznik XVII zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
30 Załącznik XIX zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
31 Załącznik XX zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
32 Załącznik XXI zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
33 Dyrektywa 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn, zmieniająca dyrektywę 95/16/WE (wersja przekształcona) (Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 24).
34 Załącznik XXII zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
35 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 3/2014 z dnia 24 października 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 7 z 10.1.2014, s. 1).
36 Załącznik XXV zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
37 Załącznik XXVI:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
38 Według definicji zawartej w części A załącznika II do dyrektywy 2007/46/WE.
39 Jak określono w pkt 2.6 załącznika 1.
40 Załącznik XXVII:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
41 Załącznik XXVIII:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.
42 Załącznik XXIX zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
43 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1005/2010 z dnia 8 listopada 2010 r. w sprawie wymagań dotyczących homologacji typu zaczepów holowniczych pojazdów silnikowych oraz w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 291 z 9.11.2010, s. 36).
44 Załącznik XXX zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
45 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1).
46 Załącznik XXXI zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
47 Załącznik XXXIII zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
48 % powierzchni ożebrowania (ziemia i morze).
49 Załącznik XXXIV:- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/1788 z dnia 14 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.277.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 i art. 2 rozporządzenia nr (UE) 2018/829 z dnia 15 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.140.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 czerwca 2018 r.