Decyzja wykonawcza 2015/2417 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/789 w sprawie środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu Xylella fastidiosa (Wells et al.)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/2417
z dnia 17 grudnia 2015 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/789 w sprawie środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu Xylella fastidiosa (Wells et al.)

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 9191) KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie czwarte,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/789 2 ma zastosowanie od maja 2015 r. W świetle powiadomienia w międzyczasie przez władze francuskie o wystąpieniu na ich terytoriach nowych ognisk Xylella fastidiosa Wells et al. (dalej "określony organizm") środki przewidziane we wspomnianej decyzji powinny zostać dostosowane do obecnej sytuacji.

(2) Analizy naukowe dowiodły, że na terytorium Unii występują różne podgatunki określonego organizmu. Ponadto niektóre rośliny żywicielskie okazały się podatne na tylko jeden z tych podgatunków. W związku z powyższym definicja roślin żywicielskich powinna zostać zmieniona w celu uwzględnienia tych faktów. Z tego samego powodu należy również zaoferować państwom członkowskim możliwość wyznaczenia obszarów wyłącznie w odniesieniu do tych podgatunków.

(3) W celu zapewnienia bardziej terminowego podejścia do sporządzania wykazu roślin żywicielskich, które są obecnie wymienione w wykazie w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2015/789, definicja roślin żywicielskich powinna zostać zmieniona, załącznik II - skreślony, a wykaz roślin żywicielskich - publikowany w bazie danych Komisji "roślin żywicielskich podatnych na Xylella fastidiosa na terytorium Unii".

(4) W związku ze zmianą definicji roślin żywicielskich należałoby również dokonać zmiany definicji określonych roślin, aby zapewnić uwzględnienie wszystkich roślin żywicielskich natychmiast po ich wpisaniu do bazy danych, o której mowa w motywie 3.

(5) Biorąc pod uwagę ryzyko rozprzestrzeniania się określonego organizmu w dowolnej części terytorium Unii oraz znaczenie wczesnego działania, tworzenie planów awaryjnych na poziomie państw członkowskich ma szczególne znaczenie dla zapewnienia lepszej gotowości na wypadek potencjalnych ognisk.

(6) Aby ułatwić badania naukowe w celu ustalenia dokładnego wpływu określonego organizmu na rośliny żywicielskie, zainteresowane państwa członkowskie powinny mieć możliwość zatwierdzania sadzenia roślin żywicielskich w co najmniej jednej części obszaru ograniczania rozprzestrzeniania - do celów naukowych, zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie Komisji 2008/61/WE 3 , i dla zapewnienia ochrony terytorium Unii, na którym nie występuje jeszcze określony organizm. Taka możliwość nie powinna jednak dotyczyć obszaru, o którym mowa w art. 7 ust. 2 lit. c) decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/789, ze względu na jego bliskość do pozostałej części terytorium Unii.

(7) W dniu 2 września 2015 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) wydał opinię naukową 4 dotyczącą obróbki gorącą wodą materiału nasadzeniowego winorośli w stanie uśpienia przeciwko określonemu organizmowi. Opinia ta wskazuje, że warunki ustalone i zalecane do odkażania materiału nasadzeniowego winorośli przeciwko fitoplazmie żółknięcia dorée winorośli są również skuteczne przeciwko określonemu organizmowi. Należy zatem pod pewnymi warunkami zezwolić na przemieszczanie roślin Vitis w stanie uśpienia w obrębie wyznaczonych obszarów i poza nie, jeśli rośliny te poddano obróbce gorącą wodą.

(8) Biorąc pod uwagę podatność roślin żywicielskich na zakażenie określonym organizmem oraz potrzebę podniesienia świadomości operatorów i identyfikowalności w przypadku dodatnich wyników badań, należy określić, że również rośliny żywicielskie, które nigdy nie były uprawiane na wyznaczonych obszarach, mogą jedynie wtedy być przemieszczane w obrębie terytorium Unii, jeżeli towarzyszy im paszport roślin. Aby nie wprowadzać nieproporcjonalnych obciążeń administracyjnych dla sprzedawców takich roślin, wymóg ten nie powinien jednak mieć zastosowania do przemieszczania tych roślin do osób działających w celach niezwiązanych z ich działalnością handlową, gospodarczą ani zawodową.

(9) Z uwagi na poważne skutki spowodowane przez określony organizm oraz znaczenie zapobiegania lub jak najszybszego działania w celu zwalczania wszelkich możliwych ognisk choroby na terytorium Unii wszystkie państwa członkowskie powinny udostępniać ogółowi społeczeństwa, podróżnym oraz zawodowym i międzynarodowym przewoźnikom informacje na temat zagrożenia szkodliwym organizmem na terytorium Unii.

(10) W dniu 27 lipca 2015 r. władze francuskie zgłosiły Komisji pierwsze ognisko określonego organizmu w regionie Korsyki. Ponieważ określony organizm został znaleziony na Korsyce na roślinach z gatunków, które nie są jeszcze wymienione jako określone rośliny, należy uaktualnić wykaz określonych roślin w celu włączenia tych gatunków. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji wykonawczej (UE) 2015/789.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2015/789.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji wykonawczej (UE) 2015/789

W decyzji wykonawczej (UE) 2015/789 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 lit. a), b) i c) otrzymuje brzmienie:

"a) »określony organizm« oznacza wszystkie podgatunki Xylella fastidiosa (Wells et al.);

b) »rośliny żywicielskie« oznaczają rośliny do sadzenia, inne niż nasiona, należące do rodzajów i gatunków wymienionych w bazie danych Komisji roślin żywicielskich podatnych na Xylella fastidiosa na terytorium Unii jako uznane za podatne na określony organizm na terytorium Unii lub, jeżeli państwo członkowskie wyznaczyło obszar w odniesieniu do jednego lub większej liczby podgatunków określonego organizmu na podstawie art. 4 ust. 1 akapit drugi, jako uznane za podatne na ten lub te podgatunki;

c) »określone rośliny« oznaczają rośliny żywicielskie i wszystkie rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, należące do rodzajów lub gatunków wymienionych w załączniku I;";

2)
dodaje się art. 3a w brzmieniu:

"Artykuł 3a

Plany awaryjne

1. Do dnia 31 grudnia 2016 r. każde państwo członkowskie opracowuje plan określający działania, które należy podjąć na jego terytorium zgodnie z art. 4-6a oraz art. 9-13a w przypadku potwierdzenia lub podejrzenia występowania określonego organizmu (zwany dalej »planem awaryjnym«).

2. Plan awaryjny określa także:

a) role i zakres odpowiedzialności podmiotów zaangażowanych w te działania i organu uprawnionego;

b) jedno lub więcej laboratoriów zatwierdzonych specjalnie na potrzeby badań pod kątem określonego organizmu;

c) zasady dotyczące przekazywania informacji o tych działaniach między zaangażowanymi podmiotami, organem uprawnionym oraz zainteresowanymi podmiotami zawodowymi i ogółem społeczeństwa;

d) protokoły opisujące metody oględzin, pobierania próbek i przeprowadzania analiz laboratoryjnych;

e) zasady dotyczące szkolenia personelu podmiotów zaangażowanych w te działania;

f) minimalne zasoby, które mają być udostępniane, i procedury udostępniania dodatkowych zasobów w przypadku potwierdzenia lub podejrzenia występowania określonego organizmu.

3. Państwa członkowskie dokonują zależnie od potrzeb oceny i przeglądu planów awaryjnych.

4. Państwa członkowskie informują Komisję o swoich planach awaryjnych na jej wniosek.";

3)
art. 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeśli obecność określonego organizmu zostanie potwierdzona, dane państwo członkowskie bez zwłoki wyznacza obszar zgodnie z ust. 2, zwany dalej »wyznaczonym obszarem«.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, w przypadku gdy obecność co najmniej jednego lub większej liczby podgatunków określonego organizmu zostanie potwierdzona, dane państwo członkowskie może wyznaczyć obszar wyłącznie w odniesieniu do tego lub tych podgatunków.";

4)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Zakaz sadzenia roślin żywicielskich w strefach zakażonych

1. Sadzenie roślin żywicielskich w strefach zakażonych jest zabronione, z wyjątkiem miejsc, które są fizycznie chronione przed wprowadzeniem określonego organizmu przez jego wektory.

2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 dane państwo członkowskie może udzielić zezwolenia, zgodnie z warunkami określonymi w dyrektywie Komisji 2008/61/WE * , na sadzenie roślin żywicielskich dla celów naukowych w obszarze ograniczania rozprzestrzeniania, o którym mowa w art. 7, poza obszarem, o którym mowa w art. 7 ust. 2 lit. c)."

5)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 4 przemieszczanie w obrębie Unii, w obrębie wyznaczonych obszarów lub poza nie, roślin Vitis w stanie uśpienia przeznaczonych do sadzenia, innych niż nasiona, może mieć miejsce, jeżeli spełnione są oba następujące warunki:

a) rośliny były uprawiane na terenie zarejestrowanym zgodnie z dyrektywą 92/90/EWG;

b) możliwie najbliżej momentu przemieszczenia rośliny zostały poddane stosownej obróbce termoterapeutycznej w zakładzie, w którym przeprowadzane są zabiegi, zatwierdzonym i nadzorowanym przez odpowiedzialny organ urzędowy do tego celu, w ramach której rośliny w stanie uśpienia zanurza się przez 45 minut w wodzie ogrzanej do 50 °C, zgodnie z odpowiednim standardem EPPO * ."

b)
dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. Rośliny żywicielskie, które nigdy nie były uprawiane w obrębie wyznaczonych obszarów, mogą być przemieszczane w obrębie Unii, wyłącznie jeśli towarzyszy im paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą 92/105/EWG.

Nie naruszając przepisów części A załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE, paszport roślin nie jest wymagany w przypadku przemieszczania roślin żywicielskich do osoby działającej w celach niezwiązanych z jej działalnością handlową, gospodarczą ani zawodową, która nabywa te rośliny na własny użytek.";

6)
dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Artykuł 13a

Kampanie informacyjne

Państwa członkowskie udostępniają ogółowi społeczeństwa, podróżnym oraz zawodowym i międzynarodowym przewoźnikom informacje na temat zagrożenia szkodliwym organizmem na terytorium Unii. Udostępniają te informacje publicznie w formie ukierunkowanych kampanii uświadamiających na odpowiednich stronach internetowych odpowiedzialnych organów urzędowych lub innych stronach internetowych wyznaczonych przez te organy.";

7)
w załącznikach wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji

Vytenis ANDRIUKAITIS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I dodaje się następujące rośliny w kolejności alfabetycznej:

Asparagus acutifolius L.

Cistus creticus L.

Cistus monspeliensis L.

Cistus salviifolius L.

Cytisus racemosus Broom

Dodonaea viscosa Jacq.

Euphorbia terracina L.

Genista ephedroides DC.

Grevillea juniperina L.

Hebe

Laurus nobilis L.

Lavandula angustifolia Mill.

Myoporum insulare R. Br.

Pelargonium graveolens L'Hér

Westringia glabra L.;

2) skreśla się załącznik II.

1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2015/789 z dnia 18 maja 2015 r. w sprawie środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu Xylella fastidiosa (Wells et al.) (Dz.U. L 125 z 21.5.2015, s. 36).
3 Dyrektywa Komisji 2008/61/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca warunki, zgodnie z którymi niektóre organizmy szkodliwe, rośliny, produkty roślinne i inne wymienione w załącznikach I-V do dyrektywy Rady 2000/29/WE mogą być wprowadzane do Wspólnoty lub niektórych jej stref ochronnych lub przemieszczane we Wspólnocie lub w takich strefach celem przeprowadzenia prób lub do celów naukowo-badawczych i do prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin (Dz.U. L 158 z 18.6.2008, s. 41)
4 Panel PLH EFSA (panel EFSA ds. zdrowia roślin), 2015 r. "Opinia naukowa dotycząca obróbki gorącą wodą Vitis sp. przeciwko Xylella fastidiosa" (Scientific opinion on hot water treatment of Vitis sp. for Xylella fastidiosa). Dziennik EFSA 2015; 13(9):4225, 10 s. doi:10.2903/j.efsa.2015.4225.
* Dyrektywa Komisji 2008/61/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca warunki, zgodnie z którymi niektóre organizmy szkodliwe, rośliny, produkty roślinne i inne wymienione w załącznikach I-V do dyrektywy Rady 2000/29/WE mogą być wprowadzane do Wspólnoty lub niektórych jej stref ochronnych lub przemieszczane we Wspólnocie lub w takich strefach celem przeprowadzenia prób lub do celów naukowo-badawczych i do prowadzenia prac nad tworzeniem odmian roślin (Dz.U. L 158 z 18.6.2008, s. 41).
* EPPO (Europejska i Śródziemnomorska Organizacja Ochrony Roślin), 2012 r. Obróbka gorącą wodą w celu zwalczania fitoplazmy żółknięcia dorée winorośli. Bulletin OEPP/EPPO Bulletin, 42(3), 490-492.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.333.143

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/2417 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/789 w sprawie środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu Xylella fastidiosa (Wells et al.)
Data aktu: 17/12/2015
Data ogłoszenia: 19/12/2015
Data wejścia w życie: 01/01/1970