Rozporządzenie 2015/2030 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/2030
z dnia 13 listopada 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 wdraża się do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych, zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE 2 oraz Protokołu z Aarhus z 1998 r. (dalej "protokół z Aarhus") do podpisanej w Genewie w 1979 r. Konwencji w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącej trwałych zanieczyszczeń organicznych, (dalej "konwencja z Genewy"), który to protokół zatwierdzono decyzją Rady 2004/259/WE 3 .

(2) Decyzją 2009/2 4 , przyjętą przez organ wykonawczy konwencji z Genewy w trakcie 27 sesji w dniach 14-18 grudnia 2009 r. uznano krótkołańcuchowe parafiny chlorowane (dalej "SCCP") za trwałe zanieczyszczenie organiczne. Jako takie, SCCP dodano do stosownego protokołu w celu eliminacji, z zastrzeżeniem dwóch wyłączeń: wykorzystania w charakterze uniepalniaczy w gumie stosowanej w taśmach przenośnikowych w górnictwie lub w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. Decyzja 2009/2 zobowiązuje strony protokołu z Aarhus w sprawie wyeliminowania tych dwóch celów, gdy dostępne są odpowiednie alternatywy. Decyzja 2009/2 została wdrożona do prawa Unii rozporządzeniem Komisji (UE) nr 519/2012 5 , które wprowadza SCCP do wykazu w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004.

(3) W pozycji załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 obejmującej SCCP przewidziano odstępstwa w odniesieniu do produkcji, wprowadzania do obrotu oraz stosowania SCCP w taśmach przenośnikowych w górnictwie oraz w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. W celu zapewnienia zgodności z decyzją 2009/2, stosownie do tej pozycji, gdy tylko nowe szczegółowe informacje na temat zastosowań oraz bezpieczniejszych substancji lub technologii alternatywnych stają się dostępne, Komisja przeprowadza przegląd każdego z odstępstw, z myślą o stopniowym eliminowaniu pozostałych zastosowań SCCP. Przegląd obowiązujący na mocy decyzji 2009/2 jest jednocześnie zgodny z art. 14 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 850/2004.

(4) Zgodnie z decyzją 2009/2 oraz treścią pozycji załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 obejmującej SCCP, przegląd wyłączeń powinien zatem koncentrować się na możliwości zastosowania odpowiednich alternatyw dla dwóch dotychczas dopuszczanych zastosowań. Jeśli takie alternatywy zostaną zidentyfikowane, wyłączenia powinny zostać skreślone z rejestru.

(5) W 2010 r. Niderlandy przedłożyły dokumentację w sprawie SCCP, zawierającą ocenę ewentualnych ograniczeń dotyczących krótkołańcuchowych parafin chlorowanych (dalej "dokumentacja") 6 . W dokumentacji określono szereg alternatywnych rozwiązań, które mogłyby zostać zastosowane zamiast SCCP w taśmach przenośnikowych w górnictwie i w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. Uwzględniono w niej również wyniki konsultacji społecznych, przeprowadzonych przez Niderlandy podczas jej opracowywania.

(6) Do najbardziej znanych spośród wskazanych substancji alternatywnych należą średnio i długołańcuchowe parafiny chlorowane (MCCP i LCCP), przy czym MCCP są alternatywą preferowaną przez większość użytkowników. Zarówno MCCP jak i LCCP cechuje połączenie właściwości eksploatacyjnych porównywalne do tego, jakie posiadają SCCP. Istnieją też inne dostępne rozwiązania alternatywne, takie jak substancje fosforoorganiczne zmniejszające palność i plastyfikatory fosforanu, nieorganiczne środki zmniejszające palność i wiele innych.

(7) W trakcie społecznej konsultacji pewne europejskie przedsiębiorstwa sugerowały, że przechodzenie na rozwiązania alternatywne niekoniecznie będzie łatwe, a zmiany receptury mogą wymagać dłuższego czasu. Jednakże przykłady pokazują, że istnieją przedsiębiorstwa europejskie, które bez większych trudności rozpoczęły już stosowanie alternatyw. W szczególności w odniesieniu do dwóch wniosków, które są zwolnione z podatku na mocy rozporządzenia (WE) nr 850/2004, duży producent taśm przenośnikowych stwierdził, że przejście do MCCP dało się przeprowadzić bez zakłóceń i niewielkim kosztem. W czasie przygotowywania tejże konsultacji dwa inne przedsiębiorstwa podjęły prace nad rozwiązaniami alternatywnymi.

(8) W 2013 r. Komisja przeprowadziła konsultacje z zainteresowanymi stronami w przemyśle górniczym. Konsultacje wykazały, że taśmy przenośnikowe zawierające SCCP wyszły już z użycia w górnictwie.

(9) W odniesieniu do zawierających SCCP szczeliw używanych przy wałach i zaporach, okazało się, że nie są one już wytwarzane, wprowadzane do obrotu ani stosowane w Unii. W rzeczywistości już w 2008 r. odpowiednie zainteresowane strony sygnalizowały Europejskiej Agencji Chemikaliów 7 , że SCCP już wyszły lub są obecnie stopniowo wycofywane z użytku w szczeliwach (również tych używanych przy wałach i zaporach) w Europie.

(10) W czerwca 2012 r. jedyny znany podmiot zarejestrowany jako producent SCCP na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 oświadczył, że zaprzestał i nie zamierza wznawiać produkcji tych substancji.

(11) Istnieją odpowiednie rozwiązania alternatywne dla stosowania SCCP w taśmach przenośnikowych w górnictwie i w szczeliwach używanych przy wałach i zaporach. W związku z powyższym Komisja jest zobowiązana na mocy decyzji 2009/2 oraz klauzuli przeglądowej w obejmującej SCCP pozycji załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 w celu wyeliminowania obu tych zastosowań. Mimo dobrowolnego stopniowego wycofania tych zastosowań przez zainteresowane branże wyłączenie tych dwóch zastosowań wymienione w odnośnej pozycji powinno zostać skreślone w celu zapewnienia pełnej zgodności z duchem umów międzynarodowych zmierzających do całkowitego zaprzestania stosowania trwałych zanieczyszczeń organicznych.

(12) Ponadto należy wyjaśnić, że, w odniesieniu do SCCP, zakaz ustanowiony w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie ma zastosowania w taśmach przenośnikowych w górnictwie i szczeliwach używanych przy wałach i zaporach, które są już wykorzystywane w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(13) Trzeba również wyjaśnić, że artykuły, które zawierają SCCP w stężeniach niższych niż 0,15 % masy mogą być wprowadzane do obrotu i stosowane, ponieważ taka ilość SCCP może wystąpić jako zanieczyszczenie w artykułach wyprodukowanych z MCCP.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Rady 67/548/EWG 9 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 pozycja: chloroalkany C10-C13, (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane, SCCP) otrzymuje brzmienie:

"Chloroalkany C10-C13, (krótkołańcuchowe parafiny chlorowane, SCCP) 85535-84-8 287-476-5 1. W drodze odstępstwa, produkcja, wprowadzanie do obrotu i stosowanie substancji lub preparatów zawierających SCCP w stężeniach niższych niż 1 % masy lub wyrobów zawierających SCCP w stężeniach niższych niż 0,15 % masy są dozwolone.

2. Stosowanie jest dozwolone w odniesieniu do:

a) przenośników taśmowych w górnictwie oraz szczeliw używanych przy wałach i zaporach zawierających SCCP już stosowanych do dnia 4 grudnia 2015 r.; oraz

b) wyrobów zawierających SCCP, innych niż te, o których mowa w lit. a), które były już stosowane do dnia 10 lipca 2012 r.

3. Przepisy art. 4 ust. 2 akapity trzeci i czwarty mają zastosowanie do wyrobów, o których mowa powyżej w pkt 2."

1 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1).
3 Decyzja Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35).
4 C.N. 556.2010.TREATIES-4.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 519/2012 z dnia 19 czerwca 2012 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I (Dz.U. L 159 z 20.6.2012, s. 1.)
6 Ocena ewentualnych ograniczeń dotyczących krótkołańcuchowych parafin chlorowanych (SCCP), opracowano dla Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego i Środowiska (RIVM), Niderlandy, RPA, lipiec 2010 r.
8 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
9 Dyrektywa Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych (Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.298.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2015/2030 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I
Data aktu: 13/11/2015
Data ogłoszenia: 14/11/2015
Data wejścia w życie: 04/12/2015