uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 70 i art. 145 ust. 3,
(1) W części II tytuł I rozdział III rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanowiono zasady dotyczące czasu trwania systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, zarządzania nim i jego kontroli, który to system zastępuje przejściowy system praw do sadzenia określony w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1234/2007 2 . Zawarto w nim także przepisy upoważniające Komisję do przyjmowania aktów wykonawczych dotyczących zarządzania tym systemem i jego kontroli. Zgodnie z art. 230 ust. 1 lit. b) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przejściowy system praw do sadzenia określony w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 ma jednak zastosowanie do dnia 31 grudnia 2015 r.
(2) W tytule IV rozdział II rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008 3 zawarto zasady przejściowego systemu praw do sadzenia i określono obowiązki państw członkowskich dotyczące przekazywania informacji na temat wdrażania tego systemu. Ze względu na stosowanie systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli od dnia 1 stycznia 2016 r. i obowiązki w zakresie powiadamiania określone w art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/561 4 należy ustalić, które obowiązki dotyczące przekazywania informacji określone w rozporządzeniu (WE) nr 555/2008 będą nadal miały zastosowanie w 2016 r. Ponadto w celu zagwarantowania, że Komisja otrzyma wszystkie informacje dotyczące wdrażania przejściowego systemu praw do sadzenia w okresie od dnia 1 sierpnia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. oraz zostanie poinformowana o wykazie praw do sadzenia na dzień 31 grudnia 2015 r. do celów kontroli przestrzegania art. 68 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, należy zmienić daty odniesienia, a także ustalić ostateczną datę dla niektórych obowiązków w zakresie powiadamiania.
(3) W art. 61 i art. 65 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 555/2008 szczegółowo określono coroczne obowiązki w zakresie powiadamiania o prawach do nowego sadzenia i rezerwach praw do sadzenia. Przepisy te należy zmienić i zawrzeć w nich termin ostatniego powiadomienia oraz okres odniesienia uwzględniany w takim ostatecznym powiadomieniu.
(4) Zgodnie z art. 230 ust. 1 lit. b) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przepisy rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 dotyczące nielegalnych nasadzeń nadal obowiązują do czasu wykarczowania danego obszaru. W związku z tym tytuł IV rozdział I rozporządzenia (WE) nr 555/2008 dotyczący nielegalnych nasadzeń ma zastosowanie także po dniu 1 stycznia 2016 r. w odniesieniu do tych nielegalnych nasadzeń, które zostały wykryte przed dniem 31 grudnia 2015 r. i nie zostały jeszcze do tego czasu wykarczowane, i do czasu wykarczowania takich obszarów. Jednak aby wyeliminować obowiązki przekazywania informacji, które stały się nieistotne, i wyjaśnić, w jakich warunkach państwa członkowskie nie mają już obowiązku corocznego przekazywania informacji o nielegalnych nasadzeniach, należy zmienić art. 58 rozporządzenia (WE) nr 555/2008.
(5) Tytuł IV rozdział IV rozporządzenia (WE) nr 555/2008 zawiera zasady dotyczące wykazu i pomiaru obszaru obsadzonego. W art. 74 określono szczegóły corocznych obowiązków dotyczących przekazywania informacji dotyczących wykazu obszarów uprawy winorośli i praw do sadzenia. Przepis ten należy zmienić i zawrzeć w nim termin ostatniego przekazania informacji na temat praw do sadzenia i głównych odmian winorośli oraz datę odniesienia uwzględnianą w takim ostatecznym powiadomieniu. W celu uzyskania informacji na temat wszystkich praw do sadzenia, które zgodnie z art. 68 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 mogą zostać od dnia 1 stycznia 2016 r. przekształcone w zezwolenia, wspomniana data odniesienia powinna być ostatnim dniem funkcjonowania systemu praw do sadzenia, tj. dniem 31 grudnia 2015 r. Ponadto takie ostateczne powiadomienie nie powinno zawierać informacji na temat wykazu obszarów uprawy winorośli, ponieważ zostaje ono zastąpione powiadomieniem, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/561, przekazywanym od dnia 1 stycznia 2016 r.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 555/2008.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 5 listopada 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.290.9 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/1991 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 555/2008 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do programów wsparcia, handlu z krajami trzecimi, potencjału produkcyjnego oraz kontroli w sektorze wina |
| Data aktu: | 05/11/2015 |
| Data ogłoszenia: | 06/11/2015 |
| Data wejścia w życie: | 09/11/2015, 01/01/2016 |