(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającą dyrektywę 2001/37/WE 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 2014/40/UE ustanowiono nowe przepisy w sprawie ostrzeżeń zdrowotnych, w tym mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych, które należy umieszczać na wyrobach tytoniowych do palenia. Mieszane ostrzeżenia zdrowotne powinny zawierać jedno z ostrzeżeń tekstowych wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy i odpowiadającą mu kolorową fotografię z biblioteki obrazów w załączniku II do tej dyrektywy oraz informacje o zaprzestaniu palenia. Ostrzeżenia te powinny zajmować 65 % zewnętrznego obszaru przedniej i tylnej płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego.
(2) Należy określić specyfikacje techniczne dotyczące układu, wyglądu i kształtu mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych z uwzględnieniem różnych kształtów opakowań. W przypadku mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego należy w szczególności określić umiejscowienie fotografii, ostrzeżenia tekstowego i informacji o zaprzestaniu palenia, rozmiar tych elementów, format, kolory i czcionki, które należy zastosować, aby zapewnić pełną widoczność każdego elementu.
(3) Ze względu na różne kształty i rozmiary opakowań na rynku należy ustanowić wymóg, by mieszane ostrzeżenia zdrowotne przedstawiane były w formatach "jeden nad drugim" ("stacked") lub "obok siebie" ("side-by-side"). W przypadku gdy wysokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego wynosi więcej niż 70 % jego szerokości, należy zastosować format "jeden nad drugim" ("stacked"). W przypadku gdy wysokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego wynosi więcej niż 20 %, ale mniej niż 65 % jego szerokości, należy zastosować format "obok siebie" ("side-by-side"). W przypadku gdy wysokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego wynosi 65 % lub więcej, ale maksymalnie 70 % jego szerokości, producenci wyrobów tytoniowych powinni mieć możliwość wyboru formatu, pod warunkiem że wszystkie elementy mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego pozostaną w pełni widoczne i nie będą zniekształcone.
(4) Aby fotografia była najbardziej znaczącym elementem mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego, należy ją umieszczać w górnej części mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego w formacie "jeden nad drugim" ("stacked") i w lewej połowie mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego w formacie "obok siebie" ("side-by-side"). Fotografia powinna być również największym elementem mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego.
(5) Jeżeli jednak ze względu na kształt opakowania jednostkowego lub opakowania zbiorczego szerokość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego jest znacznie większa niż jego wysokość, należy przewidzieć specjalne przepisy dotyczące rozmiaru elementów mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego w celu zapewnienia, by fotografia nie uległa zniekształceniu w wyniku zmiany wymiarów oraz by ostrzeżenie tekstowe i informacje o zaprzestaniu palenia pozostały w pełni widoczne i czytelne.
(6) Aby zapewnić widoczność i przejrzystość mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego, należy ustanowić przepisy dotyczące kolorów, minimalnej rozdzielczości, czcionki i odstępu między wierszami. Niemożliwe do uniknięcia tolerancje parametrów druku uznaje się za dopuszczalne.
(7) Należy przewidzieć specjalne przepisy dotyczące mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych, które mają być umieszczone na przedniej płaszczyźnie opakowań jednostkowych z wieczkiem otwieranym do góry (typu "fliptop"), w przypadku gdy powierzchnia wieczka jest większa lub mniejsza od 50 % powierzchni przewidzianej na umieszczenie fotografii, a otwarcie wieczka spowodowałoby rozdzielenie na dwie części fotografii, ostrzeżenia tekstowego lub informacji o zaprzestaniu palenia. W takich przypadkach należy przewidzieć bardziej elastyczne zasady w odniesieniu do rozmiaru każdego z trzech elementów mieszanego ostrzeżenia zdrowotnego. Producentom lub importerom należy również zezwolić na zmniejszenie wielkości czcionki i odstępu między wierszami ostrzeżenia tekstowego oraz informacji o zaprzestaniu palenia, jeżeli mieszane ostrzeżenie zdrowotne na przedniej płaszczyźnie takich opakowań jest w więcej niż jednym języku lub jeżeli jest to nieuniknione na opakowaniach wyrobów tytoniowych do palenia innych niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i tytoń do fajki wodnej, pod warunkiem że wszystkie elementy pozostaną w pełni widoczne.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 25 dyrektywy 2014/40/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.267.5 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1842 w sprawie specyfikacji technicznych dotyczących układu, wyglądu i kształtu mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych dla wyrobów tytoniowych do palenia |
| Data aktu: | 09/10/2015 |
| Data ogłoszenia: | 14/10/2015 |
| Data wejścia w życie: | 14/10/2015 |