Decyzja 2015/1649 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1649
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 5 , w szczególności jego art. 23,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0069/2015),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0069/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwanego dalej "Centrum") za rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 58 315 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,2 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Centrum na 2013 r. wyniósł 56 727 000 EUR, bez zmian w porównaniu z 2012 r., co stanowi 0,039 % całkowitego budżetu Unii;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu ("sprawozdanie Trybunału") dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że spośród trzech uwag wystosowanych w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2012 Trybunał oznaczył dwie z nich jako "nie dotyczy" i jedną jako "w trakcie realizacji"; zauważa, że uwaga "w trakcie realizacji" dotyczy kwestii kontroli ex ante, które nie są poparte wystarczającą dokumentacją dotyczącą kwalifikowalności i poprawności deklarowanych wydatków; z zaniepokojeniem zauważa, że Centrum przyjęło strategię dotyczącą kontroli ex post z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem; oczekuje, że Centrum poinformuje organ udzielający absolutorium niezwłocznie po zakończeniu kwestii "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że:
a)
zmieniona wersja kompleksowej polityki dotyczącej niezależności Centrum, którą zarząd Centrum miał przyjąć w 2014 r., została podzielona na politykę dotyczącą ekspertów zewnętrznych i politykę dotyczącą pracowników; zauważa, że te polityki będą gotowe do przyjęcia przez zarząd Centrum w 2015 r.; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu powyższych polityk;
b)
życiorysy i oświadczenia o braku konfliktu interesów składane przez członków zarządu, forum doradczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla zostały udostępnione publicznie na stronie internetowej Centrum;
c)
na stronie internetowej Centrum udostępniono informacje o wpływie jego działalności na obywateli UE dzięki publikacji kilku rodzajów dokumentów, w tym komunikatów prasowych, newsletterów, wyników badań naukowych i sprawozdań szczegółowych;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zaniepokojeniem, że chociaż Centrum poprawiło zarządzanie procedurami udzielania zamówień, w przypadku jednej z procedur rozpoczętej w 2013 r. informacje podane w ogłoszeniu o zamówieniu były sprzeczne z informacjami w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co mogło mieć wpływ na warunki konkurencji oraz na wynik procedury; przyznaje, że w następstwie kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Centrum niezwłocznie podjęło działania naprawcze i unieważniło umowę ramową;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia stosunkowo niskiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 92,96 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 74,14 %; z zaniepokojeniem zauważa, że anulowane środki pojawiają się w każdym tytule i zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności zmniejszył się o 2,12 % w porównaniu z poprzednim rokiem;
5.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum stwierdza, że zarezerwowało ono środki w budżecie na rok 2013 na wsteczne indeksacje wynagrodzeń pracowników; przyznaje, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w ostatnim kwartale roku, że Centrum nie mogło wykorzystać tych środków na inne cele;
6.
zauważa, że w 2013 r. Centrum zanotowało dodatni wynik budżetu, który - zsumowany z ujemnym saldem z poprzednich lat - dał w sumie ogólne dodatnie saldo budżetu; zauważa, że w wyniku tego w 2014 r. należy zwrócić Komisji kwotę 2 012 975 EUR ze środków budżetu na 2013 r.;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
zauważa z zaniepokojeniem, że poziom zaciągniętych zobowiązań przeniesionych na rok 2014 jest stosunkowo wysoki i wynosi 1 714 484 EUR (26 %) w tytule II (wydatki administracyjne) i 7 907 139 EUR (44 %) w tytule III (wydatki operacyjne); przyznaje, że w tytule II przeniesienia są przede wszystkim związane z zaopatrzeniem w sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz z bieżącą oceną zewnętrzną Centrum; zauważa, że przeniesienia środków w tytule III, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczyły przede wszystkim projektów wieloletnich oraz pozycji informatycznych, przy czym działania, na które środki te były przeznaczone, i związane z nimi płatności były realizowane stosownie do potrzeb operacyjnych;
8.
ubolewa, że Trybunał stwierdził niedociągnięcia w zakresie planowania i wykonania budżetu przeznaczonego na spotkania operacyjne, głównie z powodu przeszacowania liczby uczestników oraz kosztów zakwaterowania i przelotów; jest zaniepokojony, że w przypadku odnośnej linii budżetowej 29 % środków z roku 2013 i 59 % przeniesień z roku 2012 zostało anulowanych, oprócz 38 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w 2013 r. na spotkania operacyjne, przeniesionych na rok 2014; wzywa Centrum do przestrzegania budżetowej zasady jednoroczności i do poprawy zarządzania finansami w tym względzie;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

9.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2013 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału do zawarcia w swoim sprawozdaniu uwag na temat procedur przetargowych Centrum;
10.
odnotowuje podjętą przez Centrum inicjatywę na rzecz usprawnień w dziedzinie zamówień, polegającą na utworzeniu sekcji zamówień i sekcji prawnej oraz na restrukturyzacji działań w zakresie zamówień i finansów;
11.
zwraca uwagę, że sprawozdanie Trybunału nie zawierało żadnych uwag dotyczących procedur naboru pracowników Centrum;
12.
odnotowuje, że do końca 2013 r. obsadzono 190 spośród 198 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia; przyjmuje do wiadomości lepszy poziom zatrudnienia w porównaniu z rokiem 2012;

Kontrole wewnętrzne

13.
na podstawie informacji przekazanych przez Centrum zauważa, że w realizacji planu weryfikacji ex post w odniesieniu do dotacji z roku 2012 wystąpiły opóźnienia i został on połączony z planem weryfikacji dotacji z roku 2013 r.; przyznaje, że plan weryfikacji dotacji z roku 2013 jest wdrażany z pomocą zewnętrznej firmy audytorskiej zatrudnionej na mocy umowy ramowej Komisji o dostarczanie usług wsparcia technicznego w zakresie audytów i kontroli; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach wybranych audytów dokonanych w ramach planu na rok 2013;

Audyt wewnętrzny

14.
odnotowuje, że w 2013 r. służba audytu wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, która stanowi podstawę strategicznego planu kontroli wewnętrznej dla Centrum i zawiera wykaz zagadnień zaproponowanych na lata 2014-2016; przyznaje, że IAS nie wykonała żadnego innego zlecenia audytu;
15.
zauważa, że IAS śledziła wdrażanie swoich wcześniejszych zaleceń za pomocą przeglądu informacji przekazanych przez Centrum; na podstawie informacji uzyskanych od Centrum przyznaje, że od dnia 31 grudnia 2013 r. nie wystosowano żadnych bardzo ważnych bądź krytycznych zaleceń;
16.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 123.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 123.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.212

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1649 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015