Decyzja 2015/1649 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1649
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 851/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób 5 , w szczególności jego art. 23,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0069/2015),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A8-0069/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (zwanego dalej "Centrum") za rok budżetowy 2013 zamknął się kwotą 58 315 000 EUR, co stanowi wzrost o 0,2 % w porównaniu z 2012 r.;
B.
mając na uwadze, że łączny wkład Unii do budżetu Centrum na 2013 r. wyniósł 56 727 000 EUR, bez zmian w porównaniu z 2012 r., co stanowi 0,039 % całkowitego budżetu Unii;
C.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu ("sprawozdanie Trybunału") dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013 Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że spośród trzech uwag wystosowanych w sprawozdaniu w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2012 Trybunał oznaczył dwie z nich jako "nie dotyczy" i jedną jako "w trakcie realizacji"; zauważa, że uwaga "w trakcie realizacji" dotyczy kwestii kontroli ex ante, które nie są poparte wystarczającą dokumentacją dotyczącą kwalifikowalności i poprawności deklarowanych wydatków; z zaniepokojeniem zauważa, że Centrum przyjęło strategię dotyczącą kontroli ex post z dziesięciomiesięcznym opóźnieniem; oczekuje, że Centrum poinformuje organ udzielający absolutorium niezwłocznie po zakończeniu kwestii "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że:
a)
zmieniona wersja kompleksowej polityki dotyczącej niezależności Centrum, którą zarząd Centrum miał przyjąć w 2014 r., została podzielona na politykę dotyczącą ekspertów zewnętrznych i politykę dotyczącą pracowników; zauważa, że te polityki będą gotowe do przyjęcia przez zarząd Centrum w 2015 r.; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu powyższych polityk;
b)
życiorysy i oświadczenia o braku konfliktu interesów składane przez członków zarządu, forum doradczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla zostały udostępnione publicznie na stronie internetowej Centrum;
c)
na stronie internetowej Centrum udostępniono informacje o wpływie jego działalności na obywateli UE dzięki publikacji kilku rodzajów dokumentów, w tym komunikatów prasowych, newsletterów, wyników badań naukowych i sprawozdań szczegółowych;

Uwagi dotyczące legalności i prawidłowości transakcji

3.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa z zaniepokojeniem, że chociaż Centrum poprawiło zarządzanie procedurami udzielania zamówień, w przypadku jednej z procedur rozpoczętej w 2013 r. informacje podane w ogłoszeniu o zamówieniu były sprzeczne z informacjami w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co mogło mieć wpływ na warunki konkurencji oraz na wynik procedury; przyznaje, że w następstwie kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Centrum niezwłocznie podjęło działania naprawcze i unieważniło umowę ramową;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia stosunkowo niskiego wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 92,96 %, natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 74,14 %; z zaniepokojeniem zauważa, że anulowane środki pojawiają się w każdym tytule i zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności zmniejszył się o 2,12 % w porównaniu z poprzednim rokiem;
5.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum stwierdza, że zarezerwowało ono środki w budżecie na rok 2013 na wsteczne indeksacje wynagrodzeń pracowników; przyznaje, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w ostatnim kwartale roku, że Centrum nie mogło wykorzystać tych środków na inne cele;
6.
zauważa, że w 2013 r. Centrum zanotowało dodatni wynik budżetu, który - zsumowany z ujemnym saldem z poprzednich lat - dał w sumie ogólne dodatnie saldo budżetu; zauważa, że w wyniku tego w 2014 r. należy zwrócić Komisji kwotę 2 012 975 EUR ze środków budżetu na 2013 r.;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
zauważa z zaniepokojeniem, że poziom zaciągniętych zobowiązań przeniesionych na rok 2014 jest stosunkowo wysoki i wynosi 1 714 484 EUR (26 %) w tytule II (wydatki administracyjne) i 7 907 139 EUR (44 %) w tytule III (wydatki operacyjne); przyznaje, że w tytule II przeniesienia są przede wszystkim związane z zaopatrzeniem w sprzęt i oprogramowanie komputerowe oraz z bieżącą oceną zewnętrzną Centrum; zauważa, że przeniesienia środków w tytule III, na które zaciągnięto zobowiązania, dotyczyły przede wszystkim projektów wieloletnich oraz pozycji informatycznych, przy czym działania, na które środki te były przeznaczone, i związane z nimi płatności były realizowane stosownie do potrzeb operacyjnych;
8.
ubolewa, że Trybunał stwierdził niedociągnięcia w zakresie planowania i wykonania budżetu przeznaczonego na spotkania operacyjne, głównie z powodu przeszacowania liczby uczestników oraz kosztów zakwaterowania i przelotów; jest zaniepokojony, że w przypadku odnośnej linii budżetowej 29 % środków z roku 2013 i 59 % przeniesień z roku 2012 zostało anulowanych, oprócz 38 % środków, na które zaciągnięto zobowiązania w 2013 r. na spotkania operacyjne, przeniesionych na rok 2014; wzywa Centrum do przestrzegania budżetowej zasady jednoroczności i do poprawy zarządzania finansami w tym względzie;

Procedury przetargowe i procedury naboru pracowników

9.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do roku 2013 ani transakcje objęte próbą, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie skłoniły Trybunału do zawarcia w swoim sprawozdaniu uwag na temat procedur przetargowych Centrum;
10.
odnotowuje podjętą przez Centrum inicjatywę na rzecz usprawnień w dziedzinie zamówień, polegającą na utworzeniu sekcji zamówień i sekcji prawnej oraz na restrukturyzacji działań w zakresie zamówień i finansów;
11.
zwraca uwagę, że sprawozdanie Trybunału nie zawierało żadnych uwag dotyczących procedur naboru pracowników Centrum;
12.
odnotowuje, że do końca 2013 r. obsadzono 190 spośród 198 stanowisk przewidzianych w planie zatrudnienia; przyjmuje do wiadomości lepszy poziom zatrudnienia w porównaniu z rokiem 2012;

Kontrole wewnętrzne

13.
na podstawie informacji przekazanych przez Centrum zauważa, że w realizacji planu weryfikacji ex post w odniesieniu do dotacji z roku 2012 wystąpiły opóźnienia i został on połączony z planem weryfikacji dotacji z roku 2013 r.; przyznaje, że plan weryfikacji dotacji z roku 2013 jest wdrażany z pomocą zewnętrznej firmy audytorskiej zatrudnionej na mocy umowy ramowej Komisji o dostarczanie usług wsparcia technicznego w zakresie audytów i kontroli; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o wynikach wybranych audytów dokonanych w ramach planu na rok 2013;

Audyt wewnętrzny

14.
odnotowuje, że w 2013 r. służba audytu wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła pełną ocenę ryzyka, która stanowi podstawę strategicznego planu kontroli wewnętrznej dla Centrum i zawiera wykaz zagadnień zaproponowanych na lata 2014-2016; przyznaje, że IAS nie wykonała żadnego innego zlecenia audytu;
15.
zauważa, że IAS śledziła wdrażanie swoich wcześniejszych zaleceń za pomocą przeglądu informacji przekazanych przez Centrum; na podstawie informacji uzyskanych od Centrum przyznaje, że od dnia 31 grudnia 2013 r. nie wystosowano żadnych bardzo ważnych bądź krytycznych zaleceń;
16.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 8 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 123.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 123.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.255.212

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1649 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2013
Data aktu: 29/04/2015
Data ogłoszenia: 30/09/2015