Decyzja 2015/1633 w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2015/1633
z dnia 29 kwietnia 2015 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013 wraz z odpowiedziami Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2 rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2013 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 17 lutego 2015 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2013 (05304/2015 - C8-0054/2015),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 4 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki 5 , w szczególności jego art. 24,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2015),
1.
udziela dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2013;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 29 kwietnia 2015 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0117/2015),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ostateczny budżet Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2013 wyniósł 11 930 220 EUR, co stanowi wzrost o 64,74 % w stosunku do roku 2012 r.; wyjaśnieniem tego faktu może być to, że Agencja została ustanowiona niedawno, a także wdrożenie rozporządzenia REMIT 8 ; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki za rok budżetowy 2013 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012

1.
na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa, że odnośnie do dwóch uwag poczynionych przez Trybunał w sprawozdaniu za rok 2011 i oznaczonych jako znajdujące się "w trakcie realizacji" w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i oba zalecenia są teraz oznaczone w sprawozdaniu Trybunału jako "zrealizowane"; zwraca ponadto uwagę, że w związku z pięcioma uwagami poczynionymi w sprawozdaniu Trybunału za rok 2012 podjęto działania naprawcze i trzy uwagi są teraz opatrzone adnotacją "zrealizowane", a dwie - "w trakcie realizacji";
2.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji stwierdza, że środki dotyczące zaleceń odnoszących się do procedur naboru Agencji zostały sformalizowane w decyzji dyrektora 2014-06 przyjętej w dniu 4 kwietnia 2014 r.; zauważa, że decyzja została przedłożona Trybunałowi, i wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o opinii Trybunału, jak tylko będzie ona dostępna;
3.
stwierdza, że Agencja wprowadziła szereg środków w celu usprawnienia procesów planowania budżetowego, polegających na opracowaniu i wdrożeniu wytycznych, których powinny przestrzegać wszystkie podmioty uczestniczące w procesach planowania budżetowego, a także opracowuje regularne prognozy i dokonuje przeglądu wydatkowania środków, co obejmuje comiesięczne monitorowanie i zdawanie sprawozdania z wykonania budżetu;

Zarządzanie budżetem i finansami

4.
na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Agencji za rok 2013 zauważa z zaniepokojeniem, że nie osiągnięto porozumienia w sprawie wkładu na rzecz Agencji ze strony państw Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu;
5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2013 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 97,53 %, co stanowi wzrost o 4 % w stosunku do 2012 r., natomiast wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności był niski i wyniósł 55,00 %, poniżej celu Agencji wynoszącego 70 %, co według rocznego sprawozdania z działalności Agencji spowodowane jest głównie otrzymaniem z opóźnieniem kwoty 2 989 000 EUR z budżetu korygującego zatwierdzonego dnia 31 października 2013 r.;
6.
z zaniepokojeniem odnotowuje, że pod koniec roku Agencja przetrzymywała kwotę 5 500 000 mln EUR w gotówce; wzywa Agencję do wprowadzenia rygorystycznego zarządzania środkami finansowymi w przyszłości;

Zobowiązania i przeniesienia

7.
zauważa, że z tytułu II przeniesiono na 2014 r. środki, na które zaciągnięto zobowiązania, w wysokości 1 900 000 EUR, głównie w związku z wykonaniem rozporządzenia REMIT; zauważa, że zgodnie z opinią Trybunału w grę wchodzi działalność operacyjna o charakterze wieloletnim, na którą środki należało uwzględnić w tytule III; odnotowuje ponadto, że to niedociągnięcie skorygowano przy przydzielaniu kolejnych środków na zobowiązania;
8.
zauważa ponadto, że w tytule III przeniesiono środki w wysokości 3 100 000 EUR, co stanowi 91 % całości środków tytułu III; uznaje, że te przeniesienia są związane z rozporządzeniem REMIT, a ich wyjątkowo wysoki poziom jest głównie następstwem uzyskania kwoty 2 989 000 EUR z budżetu korygującego zatwierdzonego w dniu 31 października 2013 r.;
9.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji uznaje, że wdrożono szereg środków w celu usprawnienia procesów planowania budżetowego; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o postępach i wynikach tych środków;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
na podstawie informacji uzyskanych od Agencji uznaje, że Agencja dokonała przeglądu swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; odnotowuje, że w wyniku tego przeglądu Agencja opracowała nową strategię, która została poddana konsultacjom w Agencji i ma zostać przyjęta przez jej radę administracyjną; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach oceny, kiedy będą dostępne;
11.
uznaje ponadto, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków rady organów regulacyjnych, dyrektora, urzędników kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz ekspertów uczestniczących w pracach grup ekspertów Agencji, a także życiorysy członków rady administracyjnej i komisji odwoławczej zostały opublikowane na stronie internetowej Agencji; odnotowuje, że deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora i członków komisji odwoławczej są publicznie dostępne;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru

12.
stwierdza, że Agencja wprowadziła nowe środki po przyjęciu wytycznych dotyczących procedur naboru i pracy komisji rekrutacyjnych w odniesieniu do naboru pracowników tymczasowych i kontraktowych;
13.
odnotowuje, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i egzaminy są przygotowywane przed rozpatrywaniem kandydatur; zauważa ponadto, że kryteria dopuszczenia do egzaminów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych oraz umieszczenia na krótkiej liście są określone bardziej szczegółowo;

Audyt wewnętrzny

14.
stwierdza, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) przeprowadziła audyt Agencji zgodnie ze strategicznym planem kontroli Agencji na okres 2013-2015;
15.
zauważa, że w trakcie prowadzenia tej analizy ryzyka Służba Audytu Wewnętrznego zauważyła łącznie osiem procesów charakteryzujących się wysokim ryzykiem nieodłącznym, które nie mogły zostać uznane za mogące podlegać audytowi w ramach planu kontroli, ponieważ kontrole oceniono jako brakujące lub niewystarczające; uznaje, że Agencja przedłożyła Służbie Audytu Wewnętrznego plan działania, aby usunąć stwierdzone uchybienia;
16.
stwierdza ponadto, że Służba Audytu Wewnętrznego wydała następujące "bardzo ważne" zalecenia:
-
ulepszenie struktury, poszerzenie zakresu i zapewnienie kompletności rocznego programu prac,
-
intensywniejsze monitorowanie udzielanie zamówień,
-
intensywniejsze monitorowanie wykonywania operacji i budżetu;
17.
stwierdza, że w odpowiedzi na zalecenia wydane przez Służbę Audytu Wewnętrznego Agencja przygotowała plan działania mający na celu usunięcie braków; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego uznała plan działania za odpowiednią reakcję na stwierdzone zagrożenia;
18.
zwraca uwagę, że Służba Audytu Wewnętrznego dokonała przeglądu dokumentacji w odniesieniu do wdrożenia swych wcześniejszych zaleceń; zauważa, że na dzień 31 grudnia 2013 r. nie było żadnych niewdrożonych zaleceń o zasadniczym znaczeniu oraz że trzy bardzo ważne zalecenia były w trakcie wdrażania;
19.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2015 r. 9 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 18.
2 Dz.U. C 442 z 10.12.2014, s. 18.
3 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
4 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
5 Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 1.
6 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii (Dz.U. L 326 z 8.12.2011, s. 1).
9 Teksty przyjęte w tym dniu, P8_TA(2015)0130 (zob. s. 431 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024