uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie prospektu emisyjnego publikowanego w związku z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych i zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 1,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 809/2004 2 wymagane jest, aby historyczne informacje finansowe zawarte w prospektach emisyjnych związanych z publiczną ofertą lub dopuszczeniem do obrotu papierów wartościowych były sporządzane przez emitentów z państw trzecich zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej (MSSF) lub zgodnie z krajowymi standardami rachunkowości danego państwa trzeciego, pod warunkiem że są one równoważne z MSSF.
(2) Na potrzeby oceny równoważności ogólnie przyjętych zasad rachunkowości państwa trzeciego z przyjętymi MSSF w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1569/2007 3 zawarto definicję równoważności i ustanowiono mechanizm ustalania równoważności ogólnie przyjętych zasad rachunkowości państwa trzeciego. Zgodnie z warunkami mechanizmu równoważności emitenci z państw trzecich mogą otrzymać pozwolenie na stosowanie ogólnie przyjętych zasad rachunkowości państw trzecich, które przeprowadzają konwergencję z MSSF lub zobowiązały się do przyjęcia tych standardów, na okres przejściowy upływający dnia 31 grudnia 2014 r. Należy ocenić wysiłki państw, które podjęły działania w celu zharmonizowania swoich standardów rachunkowości z MSSF lub przyjęcia MSSF. W związku z tym należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 1569/2007, aby przedłużyć ten okres przejściowy do dnia 31 marca 2016 r. Komisja uwzględniła sprawozdanie przedstawione w październiku 2014 r. przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) w sprawie Indii, którym przyznano okres przejściowy na podstawie decyzji Komisji 2008/961/WE 4 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 809/2004 przyjętych w ramach mechanizmu równoważności.
(3) Rząd indyjski oraz Instytut Biegłych Księgowych Indii publicznie zobowiązały się do przyjęcia MSSF do dnia 31 grudnia 2011 r. Celem było osiągnięcie na koniec programu pełnej zgodności indyjskich ogólnie przyjętych zasad rachunkowości z MSSF. Proces ten opóźnia się. W październiku 2014 r. EUNGiPW przedłożył Komisji sprawozdanie na temat równoważności indyjskich ogólnie przyjętych zasad rachunkowości. W tym sprawozdaniu EUNGiPW stwierdził, że indyjskie ogólnie przyjęte zasady rachunkowości wydają się wykazywać szereg rozbieżności z MSSF, które w praktyce mogą się okazać znaczące.
(4) W marcu 2014 r. Instytut Biegłych Księgowych Indii opublikował nowy harmonogram wprowadzania konwergencji indyjskich ogólnie przyjętych zasad rachunkowości z MSSF. W styczniu 2015 r. ministerstwo do spraw przedsiębiorstw Indii ogłosiło zmieniony plan działania służący wdrożeniu indyjskich ogólnie przyjętych zasad rachunkowości, które będą zharmonizowane z MSSF. W planie tym przewidziano obowiązkowe stosowanie indyjskich ogólnie przyjętych zasad rachunkowości, zharmonizowanych z MSSF przez wszystkie spółki giełdowe przy sporządzaniu sprawozdań finansowych za okresy rozpoczynające się dnia 1 kwietnia 2016 r. lub później. Harmonogram wdrożenia systemu sprawozdawczości zgodnego z MSSF i egzekwowania MSSF pozostaje jednak w dalszym ciągu niepewny.
(5) W związku z tym stosowne jest przedłużenie okresu przejściowego do dnia 1 kwietnia 2016 r. w celu umożliwienia emitentom z państw trzecich sporządzania swych rocznych i półrocznych sprawozdań finansowych zgodnie z indyjskimi ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości na potrzeby stosowania w Unii. Ten dodatkowy okres powinien wystarczyć władzom Indii na pełną konwergencję indyjskich ogólnie przyjętych zasad rachunkowości z MSSF.
(6) Ponieważ okres, w odniesieniu do którego Komisja ustanowiła warunki dotyczące uznawania równoważności ogólnie przyjętych zasad rachunkowości obowiązujących w państwach trzecich, upłynął z dniem 31 grudnia 2014 r., niniejsze rozporządzenie powinno się stosować od dnia 1 stycznia 2015 r. i wejść niezwłocznie w życie. Jest to konieczne w celu zapewnienia pewności prawa notowanym w Unii emitentom z zainteresowanych państw trzecich oraz zapobieżenia konieczności dostosowywania przez nich swoich sprawozdań finansowych do międzynarodowych standardów sprawozdawczości finansowej (MSSF). Przepis dotyczący działania prawa wstecz zapobiega takiemu potencjalnemu dodatkowemu obciążeniu tych emitentów.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 809/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.249.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1604 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 809/2004 wykonujące dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do elementów prospektu emisyjnego i do reklam |
| Data aktu: | 12/06/2015 |
| Data ogłoszenia: | 25/09/2015 |
| Data wejścia w życie: | 25/09/2015, 01/01/2015 |