uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1173/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie skutecznego egzekwowania nadzoru budżetowego w strefie euro 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,
uwzględniając decyzję delegowaną Komisji 2012/678/UE z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie postępowań wyjaśniających i grzywien związanych z manipulowaniem danymi statystycznymi, o których mowa w rozporządzeniu (UE) nr 1173/2011 3 ,
uwzględniając sprawozdanie Komisji, przyjęte dnia 7 maja 2015 r., w sprawie przeprowadzonego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1173/2011 postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 126 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) państwa członkowskie unikają nadmiernego deficytu budżetowego. Dane dotyczące deficytu i długu publicznego mające znaczenie dla stosowania art. 121 i 126 TFUE lub stosowania Protokołu nr 12 w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, mają podstawowe znaczenie dla koordynacji polityki gospodarczej w Unii.
(2) Na potrzeby wzmocnienia wykonywania nadzoru budżetowego w strefie euro oraz aby zapobiec umyślnemu lub wynikającemu z poważnego zaniedbania wprowadzaniu w błąd w odniesieniu do danych dotyczących deficytu oraz długu publicznego, Rada, działając na zalecenie Komisji, może podjąć decyzję o nałożeniu grzywny na odpowiedzialne państwo członkowskie.
(3) W dniu 11 lipca 2014 r. Komisja wszczęła zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1173/2011 postępowanie wyjaśniające dotyczące manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii. Ustalenia wstępne z postępowania wyjaśniającego zostały przesłane Hiszpanii w dniu 19 lutego 2015 r. w celu przedstawienia przez nią uwag, zgodnie z wymogiem zawartym w decyzji delegowanej 2012/678/UE. Hiszpania przedstawiła w terminie uwagi na piśmie dotyczące ustaleń wstępnych.
(4) W dniu 7 maja 2015 r. Komisja przyjęła sprawozdanie w sprawie przeprowadzonego na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1173/2011 postępowania wyjaśniającego dotyczącego manipulowania danymi statystycznymi w Hiszpanii, uwzględniając uwagi przekazane przez Hiszpanię.
(5) W sprawozdaniu Komisja stwierdziła, że podmiot wchodzący w skład sektora instytucji rządowych i samorządowych Hiszpanii - Regionalna Izba Kontroli Autonomicznej Wspólnoty Walencji - dopuścił się poważnego zaniedbania dotyczącego nieksięgowania wydatków na ochronę zdrowia i nieprzestrzegania zasady memoriałowej w odniesieniu do rachunków narodowych, co doprowadziło do zgłoszenia Komisji (Eurostatowi) w marcu 2012 r. nieprawidłowych danych dotyczących deficytu publicznego Hiszpanii. W oparciu o ustalenia Komisji zasadne jest stwierdzenie, że wprowadzenie w błąd w odniesieniu do danych dotyczących deficytu w wyniku poważnego zaniedbania miało miejsce wówczas, gdy Hiszpania zgłosiła Eurostatowi w marcu 2012 r. nieprawidłowe dane. Powyższe informacje uzasadniają nałożenie grzywny.
(6) Kwota grzywny nie powinna przekraczać 0,2 % produktu krajowego brutto Hiszpanii w 2014 r.
(7) Kwota odniesienia w stosunku do grzywny, jaką należy nałożyć, powinna być równa 5 % wartości większego wpływu wprowadzenia w błąd na poziomie deficytu instytucji rządowych i samorządowych w Hiszpanii za odpowiednie lata objęte notyfikacją w kontekście procedury nadmiernego deficytu. Korekta wydatków zgłoszona przez Hiszpanię w notyfikacji z kwietnia 2012 r. w ramach procedury nadmiernego deficytu wyniosła 1,893 mld EUR. W związku z tym kwota odniesienia powinna wynosić 94,65 mln EUR.
(8) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. a) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja stwierdziła w swoim sprawozdaniu, że podanie nieprawdziwych danych nie miało znaczącego wpływu na funkcjonowanie wzmocnionego zarządzania gospodarczego Unii, ze względu na ograniczony wpływ na deficyt Hiszpanii w ujęciu całościowym. Stwierdza się w nim ponadto, że zgłoszenie poprawionych danych nastąpiło wkrótce po opublikowaniu nieprawidłowych danych dotyczących deficytu dla Hiszpanii w kwietniu 2012 r., co umożliwiło dokonanie korekty danych dotyczących deficytu dla Hiszpanii jeszcze w 2012 r. Okoliczności te uzasadniają zmniejszenie kwoty grzywny.
(9) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. b) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że wprowadzenie w błąd wynikało z poważnego zaniedbania. W tym względzie nie powinno się stosować modulacji kwoty grzywny.
(10) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. c) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że podanie nieprawdziwych danych dotyczyło głównie działania jednego podmiotu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych Hiszpanii. Okoliczności te uzasadniają zmniejszenie kwoty grzywny.
(11) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. d) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że odpowiednie działania państwa członkowskiego, na które może zostać nałożona grzywna, miały miejsce w okresie od dnia 13 grudnia 2011 r., kiedy weszło w życie rozporządzenie (UE) nr 1173/2011, do momentu wszczęcia postępowania wyjaśniającego, tj. do dnia 11 lipca 2014 r. Stwierdziła ona również, że niewłaściwie zgłaszane dane dotyczące deficytu zostały poprawione w związku ze zmianą w październiku 2012 r. notyfikacji w ramach procedury nadmiernego deficytu. Ze względu na czas trwania wprowadzenia w błąd nie powinno się stosować modulacji kwoty grzywny.
(12) Biorąc pod uwagę kryteria określone w art. 14 ust. 3 lit. e) decyzji delegowanej 2012/678/UE, Komisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, że hiszpańskie organy statystyczne i wszystkie uczestniczące podmioty wykazały wysoki poziom współpracy w toku postępowania wyjaśniającego. Okoliczności te uzasadniają zmniejszenie kwoty grzywny.
(13) W tych okolicznościach kwota grzywny, która zostanie nałożona na Hiszpanię, powinna wynosić 18,93 mln EUR,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.198.19 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1289 w sprawie nałożenia na Hiszpanię grzywny za manipulowanie danymi dotyczącymi deficytu we Wspólnocie Autonomicznej Walencji |
| Data aktu: | 13/07/2015 |
| Data ogłoszenia: | 28/07/2015 |