uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z forum konsultacyjnym, o którym mowa w art. 18 dyrektywy 2009/125/WE,
(1) Dyrektywa 2009/125/WE nakłada na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży i handlu jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Art. 16 ust. 2 dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3, i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z forum konsultacyjnym Komisja powinna wprowadzić odpowiednio środki wykonawcze dla produktów mających duży potencjał ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sposób opłacalny, takich jak miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe.
(3) Komisja przeprowadziła badanie przygotowawcze w celu przeanalizowania technicznych, ekologicznych i ekonomicznych aspektów miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe zwykle stosowanych do celów grzewczych w budynkach mieszkalnych i komercyjnych. Badanie przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z Unii i państw trzecich, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) Ekologiczne aspekty miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe, które określono jako istotne do celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii i emisje cząstek stałych (pyłu), organicznych związków gazowych, tlenku węgla i tlenków azotu w fazie użytkowania.
(5) Z badania przygotowawczego wynika, że w przypadku miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe nie ma konieczności ustanawiania dodatkowych wymogów dotyczących parametrów ekoprojektu, o których mowa w części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować swoim zakresem miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe (biomasę lub paliwa kopalne). Zakresem niniejszego rozporządzenia objęte są również miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe, które mają funkcję ogrzewania pośredniego. Miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe, wykorzystujące biomasę niedrzewną, mają specyficzne parametry techniczne i w związku z tym powinny być wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(7) Roczne zużycie energii związane z miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń na paliwo stałe w Unii w 2010 r. oszacowano na 627 petadżuli (PJ) (15,0 Mtoe), co odpowiada emisji 9,5 Mt dwutlenku węgla (CO2). Jeżeli nie zostaną wprowadzone specjalne środki, przewiduje się, że roczne zużycie energii związane z miejscowymi ogrzewaczami pomieszczeń na paliwo stałe w 2030 r. wyniesie 812 PJ (19,4 Mtoe), co odpowiada emisji 8,8 Mt CO2.
(8) Zużycie energii przez miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe można obniżyć, stosując istniejące niechronione prawem rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i obsługi tych produktów.
(9) Roczne emisje cząstek stałych (PM), organicznych związków gazowych (OGC) i tlenku węgla (CO) w 2010 r. oszacowano na odpowiednio 142 kt, 119 kt i 1 658 kt rocznie. Przewiduje się, że w wyniku specjalnych środków przyjętych przez państwa członkowskie oraz skutkiem rozwoju technologicznego emisje te w 2030 r. wyniosą odpowiednio 94 kt, 49 kt i 1 433 kt rocznie. Przewiduje się, że roczne emisje tlenków azotu (NOx) wzrosną w przypadku braku specjalnych środków, ponieważ nowe projekty ogrzewaczy pomieszczeń będą oparte na wyższych temperaturach spalania.
(10) Emisje z miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe można bardziej obniżyć, stosując istniejące niechronione prawem rozwiązania techniczne bez zwiększenia łącznych kosztów zakupu i obsługi tych produktów.
(11) Przewiduje się, że wymogi dotyczące ekoprojektu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu i w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/1186 2 przyniosą łącznie do 2030 r. szacunkowe oszczędności energii w wysokości około 41 PJ (0,9 Mtoe), co odpowiada emisji 0,4 Mt CO2.
(12) Wymogi dotyczące ekoprojektu ustanowione w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do emisji z miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe przyniosą redukcję emisji cząstek stałych (PM), organicznych związków gazowych (OGC) i tlenku węgla (CO) odpowiednio o 27 kt, 5 kt i 399 kt rocznie do roku 2030.
(13) Niniejsze rozporządzenie obejmuje produkty o różnych parametrach technicznych. Gdyby zastosowano wobec nich te same wymogi dotyczące efektywności energetycznej, niektóre rozwiązania technologiczne zostałyby objęte zakazem wprowadzania do obrotu, co miałoby negatywne skutki dla konsumentów. Z tego względu powiązanie wymogów dotyczących ekoprojektu z potencjałem poszczególnych technologii sprzyja tworzeniu równych warunków działania na rynku.
(14) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny doprowadzić do harmonizacji wymogów dotyczących zużycia energii, emisji cząstek stałych, organicznych związków gazowych, tlenku węgla i tlenków azotu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe w całej Unii, co przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego i poprawy ekologiczności tych produktów.
(15) Efektywność energetyczna miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe zmniejsza się w trakcie eksploatacji w warunkach rzeczywistych w porównaniu z efektywnością energetyczną ustaloną w fazie testów. Aby zbliżyć wartość sezonowej efektywności energetycznej ogrzewania pomieszczeń do wartości sprawności użytkowej, należy zachęcać producentów do stosowania regulacji. W tym celu ustala się globalny rabat uwzględniający rozbieżność między tymi dwiema wartościami. Rabat ten może zostać odzyskany w przypadku wyboru kilku opcji regulacji.
(16) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność lub przystępność ekonomiczną miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe z perspektywy użytkownika ani nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko.
(17) Harmonogram wprowadzania wymogów ekoprojektu powinien zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na zmodyfikowanie konstrukcji produktów, których dotyczy niniejsze rozporządzenie. Harmonogram powinien uwzględniać wszelki wpływ na koszty ponoszone przez producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia.
(18) Miejscowe ogrzewacze pomieszczeń na paliwo stałe są objęte zharmonizowanymi normami, które należy stosować zgodnie z art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EWG 3 . Mając na uwadze pewność prawa i uproszczenie, należy zrewidować odpowiednie zharmonizowane normy w celu uwzględnienia wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(19) Pomiary i obliczenia parametrów produktów należy przeprowadzać z wykorzystaniem wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowsze metody pomiarów, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 4 .
(20) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określono mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(21) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(22) W celu dalszego ograniczenia wpływu na środowisko miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe producenci powinni podawać informacje dotyczące ich demontażu, recyklingu i unieszkodliwiania.
(23) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących ekologiczności cyklu życia miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe.
(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2015 r.
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.193.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2015/1185 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe |
| Data aktu: | 24/04/2015 |
| Data ogłoszenia: | 21/07/2015 |
| Data wejścia w życie: | 10/08/2015 |