uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 8, art. 8 ust. 3 oraz art. 13 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit trzeci, art. 7 ust. 1 akapit trzeci, art. 8 ust. 2, art. 9 ust. 2 akapit drugi, art. 11 ust. 1 i 3, art. 19 i art. 32 ust. 2,
(1) w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1277/2005 3 ustanowiono przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 273/2004 i rozporządzenia (WE) nr 111/2005 w zakresie prekursorów narkotykowych. Zarówno rozporządzenie (WE) nr 273/2004, jak i rozporządzenie (WE) nr 111/2005 zostały zmienione po przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 1277/2005, tak aby obejmowały uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych na podstawie art. 290 i 291 Traktatu. Dlatego też zgodnie z nowych uprawnieniami należy przyjąć nowe przepisy.
(2) Mimo że rozporządzenie (WE) nr 273/2004 dotyczy handlu wewnętrznego, a rozporządzenie (WE) nr 111/2005 handlu międzynarodowego, wiele przepisów jest wspólnych dla obu rozporządzeń. W celu zapewnienia spójności uzasadnione jest przyjęcie jednego aktu delegowanego dla obu rozporządzeń.
(3) Aby zapewnić pewność prawa oraz spójne egzekwowanie przepisów niniejszego rozporządzenia, niezbędne jest podanie definicji "lokalu przedsiębiorstwa".
(4) Licencje i rejestracje wymagane dla podmiotów gospodarczych pragnących prowadzić działalność związaną z niektórymi substancjami (prekursorami narkotykowymi), które mogą być wykorzystywane do nielegalnego wytwarzania środków odurzających lub substancji psychotropowych, powinny być przyznawane tylko wiarygodnym podmiotom gospodarczym, które złożą odpowiedni wniosek. Te podmioty gospodarcze powinny uprzednio podjąć odpowiednie środki mające na celu bezpieczne obchodzenie się z tymi prekursorami narkotykowymi i ich przechowywanie oraz wyznaczyć możliwego do zidentyfikowania funkcjonariusza, który jest w stanie zapewnić, by działalność dotycząca tych substancji odbywała się zgodnie z odnośnymi przepisami.
(5) Niektóre podmioty gospodarcze zajmujące się prekursorami narkotykowymi do celów medycznych, takie jak apteki i punkty wydawania weterynaryjnych produktów leczniczych, mogą zostać wyłączone z wymogu uzyskania licencji lub rejestracji w celu prowadzenia działalności dotyczącej takich substancji. Ta sama zasada mogłaby mieć zastosowanie do niektórych organów publicznych.
(6) Podmioty gospodarcze prowadzące działalność dotyczącą prekursorów narkotykowych nieprzeznaczonych na rynek unijny, ale wprowadzonych na obszar celny Unii, powinny przekazywać informacje wskazujące, że wywóz tych substancji odbył się zgodnie z odpowiednimi konwencjami międzynarodowymi, aby wykazać zgodność z prawem celów odnośnej transakcji.
(7) Podmioty gospodarcze mające siedzibę w Unii powinny przekazać pewne podstawowe informacje na temat działań podjętych w celu ułatwienia monitorowania przez właściwe organy handlu prekursorami narkotykowymi.
(8) W celu minimalizacji ryzyka nielegalnego wykorzystania pewnych prekursorów narkotykowych ich wywóz powinien być poprzedzony powiadomieniem przed wywozem oraz zezwoleniem na wywóz.
(9) Do wykazów państw trzecich przeznaczenia do celów wywozu substancji sklasyfikowanych w kategoriach 2 i 3 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 111/2005 wprowadza się częste zmiany. Aby umożliwić szybką aktualizację wykazów, zgodnie z kryteriami dla tych wykazów określonymi w niniejszym rozporządzeniu, wykazy te powinny być publikowane na stronie internetowej Komisji.
(10) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne dla handlu niektórymi kategoriami prekursorów narkotykowych, należy przewidzieć uproszczoną procedurę powiadamiania przed wywozem i udzielania zezwoleń na wywóz.
(11) W celu poprawy współpracy w zakresie wykonywania środków monitorowania państwa członkowskie powinny regularnie dostarczać Komisji informacji na temat skonfiskowanych lub zatrzymanych prekursorów narkotykowych.
(12) W celu zapewnienia spójności prawodawstwa i pewności prawa niniejsze rozporządzenie delegowane należy stosować od dnia wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Jean-Claude JUNCKER | |
| Przewodniczący |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.162.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1011 uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1277/2005 |
| Data aktu: | 24/04/2015 |
| Data ogłoszenia: | 27/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 30/06/2015, 01/07/2015 |