A. Zadania sekretarza
B. Godziny otwarcia sekretariatu
C. Rejestr
D. Numer sprawy
E. Akta sprawy i wgląd do akt sprawy
E.1. Prowadzenie akt sprawy
E.2. Wgląd do akt sprawy
F. Oryginały wyroków i postanowień
G. Przekłady
H. Świadkowie i biegli
I. Opłaty kancelaryjne
J. Odzyskiwanie kwot
K. Publikacje i ogłaszanie dokumentów w Internecie
II. PRZEPISY OGÓLNE DOTYCZĄCE ROZPOZNAWANIA SPRAW
A. Doręczenia
B. Terminy
C. Utajnienie tożsamości
D. Pominięcie danych w obiegu publicznym
III. PISMA PROCESOWE I ZAŁĄCZNIKI DO NICH
A. Składanie pism procesowych i załączników do nich
A.1. Za pośrednictwem aplikacji e-Curia
A.2. Za pośrednictwem faksu
A.3. Za pośrednictwem poczty
B. Odmowa przyjęcia pism procesowych i materiałów
C. Wymogi dotyczące redagowania pism procesowych i załączników do nich
C.1. Pisma procesowe
C.2. Wykaz załączników
C.3. Załączniki
D. Wymogi dotyczące redagowania plików składanych za pośrednictwem aplikacji e-Curia
E. Usuwanie braków pism procesowych i załączników do nich
E.1. Przepisy ogólne
E.2. Usuwanie braków skarg
E.3. Usuwanie braków innych pism procesowych
IV. PISEMNY ETAP POSTĘPOWANIA
A. Długość pism procesowych
A.1. Skargi bezpośrednie
A.2. Sprawy z zakresu własności intelektualnej
A.3. Odwołania
A.4. Usuwanie braków pism procesowych w postaci nadmiernej ich długości
B. Struktura i zawartość pism procesowych
B.1. Skargi bezpośrednie
1) Skarga wszczynająca postępowanie
2) Odpowiedź na skargę
3) Replika i duplika
B.2. Sprawy z zakresu własności intelektualnej
1) Skarga wszczynająca postępowanie
2) Odpowiedź na skargę
3) Skarga wzajemna i odpowiedź na skargę wzajemną
B.3. Odwołania
1) Odwołanie
2) Odpowiedź na odwołanie
3) Odwołanie wzajemne i odpowiedź na odwołanie wzajemne
4) Replika i duplika
V. USTNY ETAP POSTĘPOWANIA
A. Wnioski o przeprowadzenie rozprawy
A.1. Wnioski o przeprowadzenie rozprawy w postępowaniach ze skarg bezpośrednich i w sprawach z zakresu własności intelektualnej
A.2. Wnioski o przeprowadzenie rozprawy w postępowaniach odwoławczych
B. Przygotowanie rozprawy
C. Przebieg rozprawy
D. Tłumaczenie konferencyjne
E. Protokół rozprawy
VI. ZACHOWANIE POUFNOŚCI
A. Zasady ogólne
B. Zachowanie poufności w odniesieniu do wniosku o dopuszczenie do sprawy w charakterze interwenienta
C. Zachowanie poufności w odniesieniu do spraw połączonych
D. Zachowanie poufności w ramach art. 103 regulaminu postępowania
E. Zachowanie poufności w ramach art. 104 regulaminu postępowania
F. Zachowanie poufności w ramach art. 105 regulaminu postępowania
VII. POMOC PRAWNA
VIII. TRYBY PILNE
A. Tryb przyspieszony
A.1. Wniosek o rozpoznanie sprawy w trybie przyspieszonym
A.2. Wersja skrócona
A.3. Odpowiedź na skargę
A.4. Etap ustny postępowania
B. Zawieszenie wykonania aktu i inne środki tymczasowe
IX. WEJŚCIE W ŻYCIE NINIEJSZYCH PRAKTYCZNYCH PRZEPISÓW WYKONAWCZYCH
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik 1: Wymogi, których niespełnienie uzasadnia brak doręczenia skargi (pkt 110 niniejszych praktycznych przepisów wykonawczych)
Załącznik 2: Wymogi formalne, których niespełnienie uzasadnia odroczenie doręczenia skargi (pkt 111 niniejszych praktycznych przepisów wykonawczych)
Załącznik 3: Wymogi formalne, których niespełnienie nie powstrzymuje doręczenia skargi (pkt 112 niniejszych praktycznych przepisów wykonawczych)
SĄD,
uwzględniając art. 224 regulaminu postępowania 1 ,
zważywszy, że w trosce o przejrzystość, pewność prawa i prawidłowe wdrożenie przepisów regulaminu postępowania należy ująć w przepisach wykonawczych kompetencje sekretarza, w szczególności w odniesieniu do prowadzenia rejestru i akt spraw, usuwania braków pism procesowych i materiałów, ich doręczania oraz opłat kancelaryjnych,
zważywszy, że zgodnie z art. 37 regulaminu postępowania należy ustalić opłaty kancelaryjne,
zważywszy, że w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu postępowania należy udostępnić przedstawicielom stron, to jest zarówno adwokatom lub radcom prawnym, jak i pełnomocnikom w rozumieniu art. 19 Protokołu w sprawie statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "statutem"), praktyczne instrukcje w przedmiocie sposobu składania pism procesowych i materiałów oraz jak najlepszego przygotowania do rozpraw przed Sądem,
zważywszy, że niniejsze praktyczne przepisy wykonawcze wyjaśniają, uściślają i uzupełniają niektóre przepisy regulaminu postępowania i mają na celu umożliwienie przedstawicielom stron uwzględnienia elementów, jakie Sąd musi wziąć pod uwagę, w szczególności odnoszących się do składania pism procesowych i materiałów, ich redagowania, przekładu i tłumaczeń konferencyjnych w toku rozprawy,
uwzględniając specyfikę kwestii związanych z zachowaniem poufności pism procesowych i materiałów,
zważywszy, że rolą sekretarza jest czuwanie nad zgodnością pism procesowych i materiałów włączanych do akt sprawy z postanowieniami statutu oraz przepisami regulaminu postępowania i niniejszymi praktycznymi przepisami wykonawczymi,
zważywszy, że składanie pism procesowych i materiałów niezgodnych z postanowieniami statutu oraz przepisami regulaminu postępowania i niniejszymi praktycznymi przepisami wykonawczymi przyczynia się do wydłużenia, niekiedy znacząco, czasu trwania postępowania i podniesienia kosztów postępowania,
zważywszy, że działając zgodnie z niniejszymi praktycznymi przepisami wykonawczymi przedstawiciele stron, występujący w roli współpracowników wymiaru sprawiedliwości, dzięki ich lojalności procesowej przyczyniają się do skuteczności wymiaru sprawiedliwości, umożliwiając Sądowi skuteczne przetwarzanie składanych przez nich pism procesowych i materiałów, i nie narażają się na zastosowanie względem nich, w odniesieniu do kwestii uregulowanych w niniejszych praktycznych przepisach wykonawczych, art. 139 lit. a) regulaminu postępowania,
zważywszy, że powtarzające się naruszenia wymogów regulaminu postępowania lub niniejszych praktycznych przepisów wykonawczych, wymagające wezwania do usunięcia braków, mogą skutkować koniecznością zwrotu kosztów koniecznych czynności Sądu, zgodnie z art. 139 lit. c) regulaminu postępowania,
zważywszy, że przetwarzanie informacji lub materiałów przedstawionych w trybie art. 105 § 1 lub art. 105 § 2 regulaminu postępowania jest regulowane decyzją przyjętą przez Sąd na podstawie art. 105 § 11 regulaminu postępowania, 2 3
zważywszy, że zasady dotyczące składania i doręczania pism procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia są określone w decyzji przyjętej przez Sąd na podstawie art. 56a § 2 regulaminu postępowania; 4 5
po konsultacji z pełnomocnikami państw członkowskich, instytucji interweniujących w postępowaniach przed Sądem, Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego (znaki towarowe i wzory) (OHIM) obecnie Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), i Rady Adwokatur i Stowarzyszeń Prawniczych Europy (CCBE), 6
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCE PRAKTYCZNE PRZEPISY WYKONAWCZE:
| E. COULON | M. JAEGER |
| Sekretarz | Prezes |
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 regulaminu z dnia 21 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.294.23) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 regulaminu z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.73.58) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 kwietnia 2023 r.
- zmienione przez art. 1 pkt 8 regulaminu z dnia 21 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.294.23) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 regulaminu z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.73.58) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 praktycznych instrukcji z dnia 12 sierpnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.217.78) zmieniających nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 września 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 regulaminu z dnia 21 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.294.23) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 51 regulaminu z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.73.58) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 regulaminu z dnia 21 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.294.23) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 52 regulaminu z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.73.58) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 11 regulaminu z dnia 21 listopada 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.294.23) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 grudnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 53 regulaminu z dnia 10 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.73.58) zmieniającego nin. praktyczne instrukcje z dniem 1 kwietnia 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.152.1 |
| Rodzaj: | Praktyczne instrukcje |
| Tytuł: | Praktyczne przepisy wykonawcze do regulaminu postępowania przed Sądem. |
| Data aktu: | 20/05/2015 |
| Data ogłoszenia: | 18/06/2015 |
| Data wejścia w życie: | 01/07/2015 |