uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b),
(1) W art. 34 ust. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 2 określono przepisy dotyczące potrącania z finansowania unijnego wydatków niezgodnych z przepisami Unii. Określono w nim również odstępstwo od tych przepisów, zgodnie z którym państwa członkowskie mogą wystąpić z wnioskiem o zastosowanie takich potrąceń w ratach.
(2) W przypadku gdy państwo członkowskie może doświadczyć poważnych trudności finansowych, Komisja powinna mieć możliwość, w uzupełnieniu do potrąceń w trzech ratach rocznych, odroczenia tych potrąceń na okres nie dłuższy niż 24 miesiące, jeżeli państwo członkowskie zwróci się z takim wnioskiem.
(3) Odroczenie to należy przyznawać wyłącznie państwom członkowskim, które podlegają pomocy finansowej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 332/2002 3 , rozporządzenia Rady (UE) nr 407/2010 4 oraz Porozumienia ustanawiającego europejski mechanizm stabilności podpisanego 2 lutego 2012 r.
(4) Doświadczenie pokazuje, że określenie stałego terminu odroczenia potrąceń może prowadzić do narastania zadłużenia, którego wymagalny termin spłaty może przypaść na okres, w którym dane państwo członkowskie w dalszym ciągu będzie miało poważne trudności finansowe i nie będzie w stanie dokonać wymaganych zwrotów. W związku z tym, mając na uwadze szczególne warunki pomocy finansowej, Komisja powinna mieć możliwość wydłużenia okresu odroczenia na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy.
(5) Ponadto doświadczenie pokazuje również, że obowiązek zwrotu całej odroczonej kwoty w trzech ratach rocznych może spowodować nadmierne obciążenie dla państw członkowskich, które pozostają w trudnej sytuacji finansowej po upływie okresu odroczenia. W związku z powyższym przyszłe decyzje dotyczące udzielenia zgody na zwrot odroczonej kwoty w ratach powinny dopuszczać większą liczbę rat, w przypadku gdy kwoty te stanowią znaczną część produktu krajowego brutto państwa członkowskiego.
(6) Państwo członkowskie będące beneficjentem decyzji o odroczeniu powinno zagwarantować, że w odniesieniu do nieprawidłowości, które były przyczyną potrącenia i które nadal istnieją w czasie przyjęcia takiej decyzji, podejmowane są działania naprawcze na podstawie planu działania, opracowanego w porozumieniu z Komisją i zawierającego jasne wskaźniki dotyczące osiąganych postępów. Jeżeli państwo członkowskie korzystające z takiego odroczenia nie usunie przedmiotowych nieprawidłowości zgodnie z planem działania i w związku z tym narazi budżet Unii na dodatkowe ryzyko finansowe, Komisja powinna mieć możliwość zmiany lub uchylenia swojej decyzji odraczającej termin stosowania potrąceń z jednoczesnym uwzględnieniem zasady proporcjonalności.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 maja 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.
30.05.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.
20.05.2025Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.122.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/775 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 908/2014 w odniesieniu do rozliczenia zgodności rachunków |
Data aktu: | 18/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 19/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 26/05/2015 |