Decyzja 2014/9/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 grudnia 2013 r.
zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 9186)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/9/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 1 i 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2010/2/UE 2 ustala, zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, wykaz sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(2) Decyzja Komisji 2011/278/UE 3 ustanawia przejściowe zasady dotyczące zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na mocy art. 10a dyrektywy 2003/87/WE.

(3) Co roku sektor lub podsektor może zostać dodany do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji, jeśli wykazano w sprawozdaniu analitycznym, że sektor lub podsektor ten spełnia kryteria określone w art. 10a ust. 14-17 dyrektywy 2003/87/WE w następstwie zmiany, która wywarła znaczny wpływ na działalność tego sektora lub podsektora.

(4) Niektóre sektory, których w decyzji 2010/2/UE nie uznano za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji na poziomie NACE-4, zostały zdezagregowane, a następnie ocenie poddano szereg odpowiadających im podsektorów, w przypadku których pewne szczególnie charakterystyczne cechy wywoływały zasadniczo inne skutki niż dla pozostałej części sektora.

(5) Dla podsektorów "Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek", "Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym" oraz "Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w postaci granulek lub innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub z dodanymi substancjami słodzącymi" ocena ta wykazała, że można je wyraźnie odróżnić od innych podsektorów na podstawie szczególnych cech charakterystycznych oraz że spełniają one kryteria ilościowe określone w art. 10a ust. 15 dyrektywy 2003/87/WE. Podsektory te należy zatem dodać do wykazu sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(6) Również dla podsektora "Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb" ocena ta wykazała, że można go wyraźnie odróżnić od innych podsektorów na podstawie szczególnych cech charakterystycznych i że spełnia on kryterium ilościowe określone w art. 10a ust. 16 lit. b) dyrektywy 2003/87/WE. Podsektor ten należy zatem dodać do wykazu sektorów lub podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(7) Sektory "Produkcja gipsu" i "Produkcja wyrobów gipsowych budowlanych" (kody NACE odpowiednio 2653 i 2662) zostały poddane ponownej ocenie w 2012 r. Rzeczona ocena jakościowa wykazała skomplikowaną charakterystykę rynkową, taką jak rosnąca wymiana handlowa, w szczególności rosnący import z krajów o niskich kosztach produkcji, wzrost presji konkurencyjnej na arenie międzynarodowej i tylko niewielkie marże zysku w latach poddanych ocenie, co ogranicza zdolności instalacji do inwestycji i ograniczania emisji. Biorąc pod uwagę połączony wpływ tych czynników, sektory te należy uznać za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji i dodać je do wykazu sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji.

(8) W decyzjach 2010/2/UE i 2011/278/UE należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany w decyzji 2010/2/UE

W załączniku do decyzji 2010/2/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zmiany w decyzji 2011/278/UE

W załączniku I do decyzji 2011/278/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Connie HEDEGAARD

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W

załączniku do decyzji 2010/2/UE wprowadza się następujące zmiany:

1) w sekcji 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) przed pozycją 15331427 dodaje się wpisy w brzmieniu:

Kod Prodcom Opis
"15311230 Ziemniaki suszone w postaci mąki, mączki, płatków, granulek i kulek
15311250 Ziemniaki zamrożone, przetworzone lub zakonserwowane, włączając ziemniaki ugotowane lub częściowo ugotowane w oleju, a następnie zamrożone, z wyłączeniem zakonserwowanych octem lub kwasem octowym"

b) po pozycji 155154 dodaje się wpis w brzmieniu:

Kod Prodcom Opis
"15515533 Serwatka i serwatka zmodyfikowana, w proszku, w postaci granulek lub innej stałej postaci, nawet zagęszczona lub z dodanymi substancjami słodzącymi"

c) po pozycji 26821620 dodaje się wpis w brzmieniu:

Kod Prodcom Opis
"28401133 Części z żelaza kutego swobodnie do wałów napędowych, wałów krzywkowych, wałów wykorbionych i do korb"

2) po pozycji 2640 w sekcji 3 dodaje się wpisy w brzmieniu:

Kod Prodcom Opis
"2653 Produkcja gipsu
2662 Produkcja wyrobów budowlanych z gipsu"

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku I do decyzji 2011/278/UE wpisy odpowiadające wskaźnikom emisyjności dla produktów "Gips" "Suszony gips wtórny" oraz "Płyta gipsowa" otrzymują brzmienie:

Wskaźnik emisyjności dla produktów Definicja objętych produktów Definicja objętych procesów i emisji (granice systemowe) Narażenie na ucieczkę emisji określone w decyzji 2010/2/UE na lata 2013 i 2014 Wartość wskaźnika (uprawnienia/t)
"Gips Spoiwa gipsowe gotowe składające się z gipsu kalcynowanego lub siarczanu wapnia (w tym przeznaczone do stosowania w budownictwie, do klejenia tkanin lub wyrównywania powierzchni papieru, do stosowania w stomatologii, do stosowania w rekultywacji terenów), w tonach tynku szlachetnego. Gipsu alfa nie uwzględniono w tym wskaźniku emisyjności dla produktów. Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z etapami produkcji: mielenia, suszenia i kalcynowania. Tak 0,048"
"Suszony gips wtórny Suszony gips wtórny (syntetyczny gips produkowany w wyniku recyklingu produktu ubocznego przemysłu energetycznego lub w wyniku recyklingu gruzu budowlanego), w tonach produktu. Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z suszeniem gipsu wtórnego. Tak 0,017"
"Płyta gipsowa Wskaźnik dotyczy płyt, arkuszy, tafli, płytek, podobnych wyrobów z gipsu/mieszanek na bazie gipsu, (nie)licowanych/wzmocnionych jedynie papierem/tekturą, z wyłączeniem wyrobów zlepionych gipsem, pokrytych ozdobami (w tonach szlachetnego tynku). Ten wskaźnik emisyjności dla produktów nie uwzględnia płyt gipsowych włóknistych o dużej gęstości. Uwzględniono wszystkie procesy bezpośrednio lub pośrednio związane z etapami produkcji: mielenia, kalcynowania i suszenia płyt. W celu określenia pośrednich emisji uwzględnia się jedynie zużycie energii elektrycznej pomp ciepła stosowanych na etapie suszenia. Tak 0,131"
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 1 z 5.1.2010, s. 10.
3 Dz.U. L 130 z 17.5.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.9.9

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/9/UE zmieniająca decyzje 2010/2/UE i 2011/278/UE w odniesieniu do sektorów i podsektorów uważanych za narażone na znaczące ryzyko ucieczki emisji
Data aktu: 18/12/2013
Data ogłoszenia: 14/01/2014
Data wejścia w życie: 14/01/2014